Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 460 ggr
Sessan1
0

katt kedjades fast :(((

USCH vad ARG man blir på folk som beter sig på detta viset Gråter

http://www.expressen.se/husdjur/1.803167/luna-kedjades-fast-och-lamnades-att-do

Heder till den 16 åring + hans kompisar som kom förbi och räddade katten :)

Mettan
0

Håller verkligen med. Dessutom känns det bra att tidningarna har börjat skriva om djurplågeriet, som tyvärr pågår hela tiden och bara blir värre och värre. Nu MÅSTE lagarna ändras, så att våra husdjur kan betraktas som brottsoffer i domstolarna och inte som egendom, vilket sker nu.

Varje djurplågerimål, som kommer upp i domstolarna får betala avgiften till brottsofferjouren, men djuren får aldrig skadestånd som brottsoffer, eftersom de i rättslig mening är egendom och egendom kan inte vara brottsoffer.

Tror att det måste bli det första steget och det måste komma lika snabbt som en lag om märkning av katter och körkort för djurägare.

Sessan1
0

Precis Mettan, ett djurkörkort för djurägare måste till för att folk ska få upp ögonen att djur är inga slit och släng varor :((( Sedan som du säger att djur måste id märkas oxå.  Förstår inte att domstolarna inte tar detta på allvar :( Vad tänker dom om våra djur egentligen? Tycker oxå att det är jättebra att tidningarna har börjat skriva om detta hemska som djuren råkar ut för.

Lena
0

Sanslöst! Hoppas händelsen är polisanmäld. Någon borde ju känna igen katten om den bott i sommarstugeområdet. Sådana här saker ska svida ordentligt för den som gjort det.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

Katten Luna har hittat hem

Luna var en Alice. Katten som hittades fastbunden vid en bänk vid Hästhagssjön har kommit hem igen. Foto: Elin Lundholm

Katten som hittades fastkedjad i en bänk vid Hästhagssjön heter i själva verket Alice och hör hemma hos Maria Sjöblom och hennes familj.

- Vi bor inte så långt ifrån Hästhagssjön och Alice, som är väldigt kelig, går fram till varenda unge på stranden och låter dem bära runt på henne, säger Maria.
För drygt en vecka sedan försvann Alice, men till en början oroade de sig inte så mycket.
- Hon är ju en utekatt och det händer ibland att hon försvinner ett par dagar. Men när det hade gått flera dagar utan att vi sett henne började jag fråga runt hos grannar, säger Maria.

Sedan fick hon se artikeln i Västerviks-Tidningen och ringde genast till Ylva Lindgren på Djurskyddet Västervik.
- En timme senare var hon tillbaka hos oss, säger en lycklig Maria.
Hon kan inte förstå hur någon har kunnat göra något så grymt som att binda fast Alice i en kedja vid en bänk.
- Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå vem som kan ha gjort det här. Jag hoppas verkligen att det var i oförstånd för jag vill inte tro att någon skulle vara så elak.
- Om inte killarna som skulle och bada hade hittat henne vet man inte vad som kunde ha hänt. Det vill jag inte ens tänka på.

Maria är förstås lite orolig för att släppa ut Alice igen.
- Det är klart att jag har tänkt tanken att ha henne inne. Men det är ju inget liv för en katt när vi bor så här.

Anna Persdotter

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
0

Hej, läste bland kommentarerna och hittade denna artikel sen, kunde inte länka direkt så jag kopierade alltihop,,,, handlar fortfarande om djurplågeri men inte från ägarens sida,, stackars matte.. men hoppas hon håller inne kissen nu när hon vet vilka som bor i området,,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Åh, heder åt killen! det gör, att man fortfarande kan tro på ungdomen! Däremot så har jag mina dubier när det gäller matte/husse. Somliga lär sig aldrig….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

ja..all heder åt den kille som räddade kissen!! Hur i helsefyr kan man bara göra på detta vis mot en levande oskyldig varelse! Ni vet alla vad jag tycker som sådant dräggel, alltså inte mycket att orda mer om här…men nu tycker man verkligen att husse o matte måste hålla sin katt inne efter detta..varning borde gå till samtliga brevlådor i området om att man måste hålla sina katter inomhus..