Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 455 ggr
majvi
0

Det är jobbigt med kattungar

I mitt fall hjälper det inte att mina egna katter är kastrerade för det hittas kattungar under bodar, buskar, på marknader m.m. Ibland med mamma ibland utan.

Det finns många som hittar dom men få vill ta hand om dom och en del hamnar då hos mig. Flera av kattungarna har sköldpaddsinslag och jag tror nog att det känns som om de är livligare än andra katter. Den lilla svarta är förstås lika livlig men hon inspireras nog av de andra.

De behöver ju uppfostras och det kan vara svårt att hinna med, men nu har en räddare i nöden dykt upp.Kattungarna fick vara i ett litet rum i stugan första tiden och utanför dörren vaktade Kajsa, en kisse som kom från ett vanvårdshem i början på sommaren. När kattungarna släpptes ut tog hon itu med uppfostran meddetsamma med tassningar och morrningar. Efter ett tag tittade hon på Ina som låg på sängen och Maja som satt i fönstret, båda erfarna kattmammor även om det var 3 år sedan de uppfostrade sina senaste kullar. Men de hade annat för sig än att hålla på med kattungar.T.ex. sova och titta på flugor.Efter en timme var Kajsa trött så hon lade sig och sov men kattungarna sprang fortfarande..

Men nu har hon fått ordning och reda på dom, hon behöver bara pipa lite så kommer kattungarna fram och de får snutta på henne också ibland. Även de största som är c:a 4 månader.

Visst är det mycket spring nu också,men då jag tar in långa grässtrån för att leka med katterna så bryr sig inte Kajsa om sina skyddslingar utan då är det hon som ska jaga och ingen ska sedan ta grässtrået ifrån henne då hon har fångat det.Det är tur att det finns fler strån att leka med

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
0
Här är några av kattungarna, det syns här att de är renliga.. Ofelia, Julia, Renata och Miramis ..är flickorna som delades ut på marknaden i Möklinta. Miramis är inte med på bilden, hon är en svartsköldpadda (svart med lite röd-bruna fläckar). Dessa små knyten mår under omständigheterna väl och är så sociala. Vi söker hem till flickorna från vecka 34.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

vanessa
0

Underbart att läsa om missarna. Tänk om människor visste hur jobbigt det kan vara med kattungar :-). Då skulle de göra allt för att få dem att växa upp snabbare.

Att vara tillförordnande kattmamma måste vara tröttande. Tur att grässtrån finns så att Kajsa kan leka och äga något. Grässtrån är en underbar uppfinning för katter överhuvudtaget. Perfekt att leka med, att tugga på och nästan ofarligt.

Om man inte gör som min ena katt gjorde, svälja den fel. Så den åkte upp i nosen och sedan ner i svalget. Det blev ett grässtrå som kostade oss 800 kr. Så den ville jag behålla. Men den var lite äcklig, så veterinären fick slänga den. Okej, svart humor jag vet, men så är jag. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

majvi
0

jag tror att det är många som säljer eller skänker bort sina kattungar när de är 8-9 veckor fast de vet att kattungar ska vara 12 v när de flyttar från mamman. Det finns flera som har skrivit på olika forum att de har tingat kattungar men de måste hämta den när den är 8-9 veckor annars..Jag vet inte vad som skulle hända annars, men kattungarna skulle inte vara kvar efter den tiden så visst låter det som ett avlivningshot om inte folk står i kö för att få dom.

Men katterna som det har skrivits om på forum är nog bara en bråkdel av de kattungar som säljs eller skänks bort för tidigt. Har man 2-3 katthonor som får ungar ungefär vid samma tid kanske man tycker att det är roligt för barnen först men sen när kattungarna börjar springa omkring blir det för jobbigt. Då vill man bli av med dom så fort som möjligt. Om de åtminstone kunde lära sig av det och kastrera kattmammorna ,men det är det inte alla som gör.

Alexej
0

Ja, det händer mycket shit omkring oss och vi har jättemycket arbete framför oss. Vi kan inte rädda eller hjälpa alla katter nu men vi kan försöker påverka framtiden. Vi måste se till att allt fler lär sig om katter och fattar hur viktigt det är med kastreringen. Bra att du har så duktiga katter hemma!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus