Kiss och bajs
Jag har en liten skyggis-missa som börjat kissa och bajsa på olämpliga platser. Jag har haft henne i två år och har aldrig haft detta problem. Det finns flera tänkbara orsaker till att detta började. Hon har fått vara utekatt sen i somras men aldrig lärt sig det här med att lyfta upp dörren på kattluckan, utan jag har haft luckan upptejpad. Av olika orsaker fick jag släppa ner luckan i december (blev kallt inne, ville motivera henne att lära sig använda den på rätt sätt osv.) Så hon har varit inne i några veckor nu och inte fattat att det bara är att gå ut genom luckan om hon ville - trots att jag håller lucköppningslektioner dagligen. Men det stora kiss o bajsproblemet började nog troligtvis p g a jourhemskatten. Jag har 4 egna inklusive min skyggis och de tål varandra/gillar varandra. Men så i december kom en liten super-framåt jättebusig och kaxig jourflicka hit. Hon var helt respektlös och orädd - retades friskt med mina medelålders katter. De tre tama katterna accepterade henne och lekte med henne men skyggisen var rädd eller förbannad. Det utvecklade sig till terror. Jourkatten var aldrig elak och det blev aldrig slagsmål men min skyggis vågade inte röra sig fritt i huset med risk att bli bus-jagad. Hon låg mest under en soffa och mullrade och spott-fräste. Jag fixade avskilt område åt henne med låda och mat och upphöjd plats - och där fick hon vata ifred men på nätterna gick hon ändå ner och närmade sig de andra och så startade spott o fräs cirkusen igen. Sen började hon kissa i min kökssoffa (där jag brukar sitta och jobba hela dagarna). Jag tvättade dynan och lade handduk istället. Hon kissade på handduken. Tog bort alla underlag. Hon hoppade då upp och kissade på köksbordet istället! Sen eskalerade det till även bajs. I kökssoffan men också i tv-soffan. Platser där jag sitter. Jourkatten fick flyttas till ett annat ställe eftersom min skyggis blev så förtvivlad. MEN problemet slutar inte. Jag har rengjort lådorna sen terroristen flyttat. Rengjort alla ytor noga med såpa och alsol. Ställt lådor där hon kissar. Har 5 lådor som är bara till henne över hela huset. Har Feliway överallt i uttag. Inatt hade hon "bara" kissat i kökssoffan. Problemen/olyckorna sker bara på natten. När jag vaknade gick hon till lådan under kökssoffan och bajsade i den inför mig. Stort framsteg trots allt. Men hur ska jag göra nu? Jourkatten är ju borta nu. Klart hon vill gå ut också men det funkar inte just nu - kan ej ha upptejpad lucka när det är minus 10. Några idéer?? // Elsa
Alla är kastrerade gissar jag? Katten kan ha fått idiopatisk cystit och kan då även bajsa fel trots att det då rör sig om en inflammation i blåsan. Jag har egen erfarenhet av detta med en jourkatt. Metacam hjälpte men fick ge detta i tre omgångar à 10 dgr.
Ja, alla är kastrerade. Jo, det kan ju såklart vara ett medicinsk orsak (jag har tidigare haft två felkissare av olika skäl…) men det känns bara troligare med en beteenderubbning eftersom allt detta hänt inom 2 veckor där hennes liv påverkats så kraftigt av ovan nämnda yttre omständigheter och hon varit så tydligt supersuper-stressad. Men fixar det sig inte så får man såklart gå till vetten.
Fram till för två veckor sedan var hon också inne men i avskild del av huset dit jourhemskatt-terroristen inte kunde gå. Då kissade och bajsade hon utan problem på låda.
Tror det hela började med jourhemskissen. Men vet inte hur jag ska få det att sluta nu när jourkissen är borta. //Elsa
Idiopatisk cystit uppkommer oftast av stress så ett veterinärbesök bör nog bokas för att se om Metacam kan ställa allt till rätta.
Boka du ett veterinärbesök för att vara helt säker på att det inte är somatiskt utan psykiskt. Det faktum att hon kissar/bajsar på ställen där du suttit visar på osäkerhet och stress. Du är för henne trygghet och genom att bajsa/kissa där du suttit lägger hon sin doft ovanpå din.
Det kan ta tid innan hon känner sig helt trygg med att 'inkräktaren' verkligen är borta. Dessutom kan en del av hennes beteende vara relaterat till att hon inte upplever att hon får gå ut. En del katter förstår helt enkelt inte kattluckan utan man får släppa ut och in dem via dörren.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tack - jag får testa ngr dagar till och lite fler knep, sen boka tid. Drar mig inte för kostnad (hon är försäkrad) men hon är som nämnts en skyggis - varje infångning för vet besök är alltså ett "äventyr" och hon blir hemskt uppochner, måste sederas etc Undviker helst att stressa henne mer just nu men självklart får det bli utredning om det inte fixar sig snart. Det har bara gått 2 dagar sen jourpissen flyttade så jag vill ge henne lite till tid att lugna sig. //Elsa Ps. Idiopatisk cystit borde väl inte påverka bajsandet?
Som jag skrev så har jag haft en jourkatt som även bajsade fel när hon hade idiopatisk cystit. Se till att få med dig ett urinprov vid veterinärbesöket.
#5 Du får nog bereda dig på åtminstone några veckor innan lillkissen känner sig övertygad om att inte 'fienden' dyker upp. På två dagar får man inte bort doften av främmande katt hur mycket man än städar.
Via andra kommentarer och trådar har jag uppfattat dig som stabil, tålmodig och som en som verkligen vill katterna det allra bästa så jag känner mig övertygad om att du kommer att lösa även den här (irriterande) situationen på ett klokt sätt.
Nu har jag pratat med veterinären om min lilla bajs-o-kissproblematik (var ändå där med en annan liten katthemsmisse idag).🙂
Hon kom med ett så smart och uppenbart råd och jag nästan blev generad att jag inte kommit på det själv. "Men släpp ut henne då. Så släpper den onda cirkeln av stress". Nu har jag tejpat upp luckan igen så får vi se om lite utevistelse kan muntra upp henne….Knasigt nog har hon inte gått ut trots att det gått en timma!! Hon som brukar kasta sig ut…De vill ha det på sitt sätt, de små liven ;)
Vetten trodde iofs inte på någon medicinsk orsak (ännu) utifrån min beskrivning att hon kissar stora mängder vid ett tillfälle - hon strätter inte. Och hon har bara "olyckor" på natten. När jag är där och ser använder hon ju lådan jätteduktigt. Vetten tror mer på att hon fortf är rädd och behöver lugna sig lite.
Jag ska dock försöka ta ett kisseprov. Kruxet med det är ju att man måste få det till vetten inom en timma - så man måste vara på alerten och kunna slänga sig iväg bums.
Det kommer klart att lösa sig. Det gäller bara att lista ut bästa sätt.
//Elsa
ps. Hon har nu även fått zylkene i morse i maten (pulver mot oro). Har även Cystease (mot urinvägsproblem) som jag tänkte blanda i kvällens mål .
Ett annat tips är att inte tvätta med såpa eller klorin då det innehåller ammoniak vilket gör att katterna gärna kissar på det stället, luktar lite likt katt kiss för en katt. Testa att använda ättika eller Piss of istället.
#8 Min jourkatt tömde hela blåsan och småskvätte inte.
#9 Såpa innehåller inte ammoniak.
Om kattluckan är svår att förstå alt. "läskig", så börja med att hänga en bit av t ex vaxduk för öppningen, d v s något som är lätt att ta sig igenom och som till att börja med bara får täcka en del av själva lucköppningen (t ex övre hälften). Så småningom låter du vaxduksbiten hänga för hela lucköppningen, tills hon liksom har fattat att det FINNS en utgång där och att hon själv liksom måste putta undan "det som är i vägen". Vill du börja med något ännu "snällare" än vaxduk så börja med en bit myggnät, först en bit som hänger ner halvvägs över lucköppningen, och så småningom en bit som hänger för hela öppningen. Vet av erfarenhet att just myggnät är något som katter ofta obekymrat "tar sig igenom". Kanske kan det hjälpa henne lite på vägen?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack, Uppkatten. Jag tror stenhårt på detta också- började med detta i höstas. Myggnät gick mycket riktigt finfint. Även plastduk gick fint. Lucka på "halvstång" gick inte. Det var just övergången från alla möjliga "lösa material" till själva luckan som vi aldrig lyckades ta oss förbi. ;/
Jag ska göra ett nytt försök igen så fort det blir varmare igen. Just nu kör vi "lucklektioner": Jag ligger vid sidan av luckan och håller upp den med fjäderpinne. Hon nosar på luckan och springan och andas in uteluften. Jag öppnar och stänger. Hon tittar. Jag flyttar mig och försöker få henne att testa själv. Jag puttar andra tama katter igenom luckan så hon ser. Hon tittar. Sen blir det liksom stopp. Hon tröttnar, vänder och går och äter och sover. ;)
//Elsa
Ps. Idag ville hon tydligen inte gå ut alls. Varken genom dörr eller lucka. Men så är det snö och minusgrader också för första gången i år här i Göteborg. Ska bli intressant och se om hon ändå kissar i soffan i natt. Har bytt till ren super-delux mjuk sand i alla 5 lådor och nu på em har hon gått i en av dem.
OK, har du provat grovt papper för halva luckan? Tunn kartong? Andra "halvhårda" material? Kanske en bit korkmatta (eller liknande)? Kanske kan man klippa till en egen "lucka" av ett sånt där underlägg i plast som man kan ha under tallriken? Vad händer om du sprayar "luckan" med feliway-spray eller gnider in den med kattmynta så den blir lite härlig att lukta på, "gosa" med och putta på?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det tjockaste jag provat är transparent vaxduk (sån man har på bordet i galon). Jag har inte provat de material du nämner. :) Men helt klart värt ett försök. Jag ska testa. :) Hon verkar ganska ointresserad av kattmynta. Feliway på luckan har jag inte testat men jag har precis skickat efter ny flaska så jag ska testa. Annars har vi så mycket Feliway i kontakterna nu att alla fyra katterna ligger och dräller i samma rum vilket är väldigt ovanligt. Här ska operation lucka fas 2 inledas igen, nu när jag ej har några jourhemsmissar som ej får gå ut… :) //E
En del katter reagerar inte på kattmynta, vill minnas att det är genetiskt på ngt sätt? Kanske är det också lite beroende på vilken kattmynta man har fått tag på…??? Men det måste finnas andra intressanta dofter att testa. Typ tonfiskspad på "kattluckan" eller nå´t??? Lukten av valeriana har jag läst att en del katter är "som tokiga i" - men jag vet inte alls hur man använder det eller om det finns några risker med att använda det… Kanske någon annan här på sajten som vet något om detta??? Vill minnas att jag läst att det kan vara skadligt för katt i för hög dos, men också att det numer finns kattleksaker som innehåller valeriana (istället för t ex kattmynta). Kanske kan man köpa en sådan kattleksak och gnida mot "kattluckan" för att få den att dofta intressant/locka till utforskande??? Jag har själv inte testat valerianaleksaker och vet därför inte närmare hur katter reagerar på detta.
Jag är försiktigt hoppfull: inga olyckor i natt, hon har använt lådan som jag ställt på senaste olycksplatsen. :) Vi håller tassarna att det håller i sig för snart ska matte resa på konferens och då blir de stackars kattvakten som får sanera soffor…. //Elsa Ps. Vet inget om Valeriana för missar. Bara för mattar med sömnrubbningar…;)
Två nätter/dagar utan olyckor nu!! :) Jag har öppnat dörren och släppt ut henne utomhus 1 gng per dag. (Vi bor i skogen med massa rådjur, korrar mm men inga människor.) När jag ropat på henne kommer hon springande som skjuten ur en kanon och går in (är ju kallt o snö här nu). Jättenöjd och glad med bara en utflykt. Så duktig liten tös fast hon ju är en skyggis som aldrig varit så himla intresserad av mig (mer av de andra katterna). Så det verkar stabilisera sig!! Bara kiss o bajs i lådorna…. // Elsa
#17 Det låter lovande!
Här finns en tråd om Valeriana och Kattmynta.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#17 Hon har nog börjat inse att 'ordningen är återställd' så med en gnutta tur är det över. (För den här gången.)

#17 Ja den lilla skruttan har ju varit van vid snöiga vintrar ute :-( I hamnen där hon bodde vintern 2011-12 fick hon ju tassa runt i snön vare sig hon ville eller ej. Kanske är det något hon gillar i lagom doser.
Hoppas det håller i sig och att det lugnar sig. Det svåra är ju alltid att knäcka koden till vad det är som stör dem. Något är det när det är så uppenbart med protestkiss/bajs.
Cystease är bra för det lugnar ner blåsan och den blir inte så känslig för att inflammera om kissandet blir en störning. Men som vet sa är detta nog mer en psykiskt beteende än något medicinskt.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Ordningen verkar återställd i huset. Alla missar leker som kattungar så jag antar att även de andra som inte hade några "olyckor" också var lite störda av terrorist-jourkatten. PÅ BILDEN visas lilla Skyggisen som nu blivit sig själv igen och vågar relaxa mitt på golvet !! Jag har t o m vågat lägga tillbaka dynan i kökssoffan (efter tvätt) som var olycksplats nr 1 - och hon sov där i natt utan missöde. Hon har inte vågat sig upp till andra våningen på huset ännu ( där terroristen höll till) som hon tidigare alltid haft som sitt trygga ställe men det är nog bara en tidsfråga. Upptäckte en sak till i går dock - satt en stor lurvig katt i garaget och käkade. Han går tydligen in genom luckan (han kan minsann hur luckor funkar!!) Jag tror det är samma misse som höll till här för ett år sedan och var då i väldigt risigt päls-skick. Jag efterlyste ägare då men fick istället hjälp av en granne att fånga missen, som också åt i hans trädgård. Kruxet var att grannen hjälpte mig fånga "fel kisse"…;) Kom hem med en helt annan gigantisk hankatt!! ;) Sen slutade lurviga katten komma så jag fick aldrig tag i honom men det verkar inte bättre än att han är tillbaka. Jag tror inte han oroar mina katter dock - de brukade alla sitta i frid o fröjd på altanen utan bråk. Och i garaget igår satt skyggisen bredvid honom och kvitter-jamade som hon gör med min andra hankatt som hon är väldigt "kär" i. Får se om jag ser honom igen. Jag bor på ett ställe där det finns många uthus o ruckel att bo i - och detta är inte första gången en katt flyttar in. Man kan i alla fall aldrig veta exakt VAD som oroar ens katter - många faktorer kan spela in. // Elsa Ps. Lilla terrorist-jourkissen är nu tingad d v s har erbjudits ett permanent hem så jag slipper oroa mig mer för henne också. Söt som socker som hon är så var det ju bara en tidsfråga…