Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1725 ggr
fridanordqvist
0

Gå ''på låda'' ute

Vi har en fin liten dam hemma som vandrade in på våran gård i somras, augusti nångång, som vi tog hand om (innan nån reagerar, vi tog henne inte bara, utan kollade upp om hon saknades osv)

Nu är hon väldigt trygg i hemmet, har blivit kastrerad o hela köret, men totalt vägrar gå ut o göra sina behov om man själv inte är ute med henne. Samma sak om det är mörkt ute, då går hon inte ens ut om man själv inte går ut.
Är hon ute kan hon sitta o jama i fönstret, vi släpper in henne, hon går direkt på lådan o ska sen ut igen.

Har nån något tips på hur man kanske kan få henne att börja gå ute?
Vet att vissa katter helt enkelt aldrig lär sig (inte vill) gå ute, men vore bra om hon kunde börja göra det
Går det inte så går det inte, men värt nåra försök att försöka få hon att gå ute iaf!

Lägger samma inlägg på Katter iFokus också

Elsklingenelsa
3

Intressant problem som jag aldrig stött på…;) Det känns som om det borde ha antingen med trygghet eller sandkvalitet att göra. Tänker att många katter vågar inte slappna av och gå på lådan om de är rädda att bli påhoppade, sedda osv. Kanske hon är lite nervös och känner bättre kiss-ro inne. Eller att hon gillar att krafsa och helst i köpe-kattsand….inte fuktig utejord. Tänker mig att oavsett vilket så skulle du ev kunna testa att göra en utetoa med härlig sand och tryggtställe där hon kan se andra men de ser inte henne… Själv har jag gjort ett utedass med strandsand och tak ute till mina 4 missar - för att ge dem mysigt ställe utan snö. Men så blev det ingen vinter …;) De gillar den ändå! //Elsa

fridanordqvist
2

Sandkvalitén tror jag inte det hänger på, då hon från början då hon kom fick använda vanlig sand från en strand i närheten (affären va stängd för tillfället) och sedan har accepterat i stort sett vilken sand som helst, då vi ''snåla'' ägare försökt hitta det billigaste, som fortfarande är bra

Däremot otrygghet ute kanske kan vara problemet, så långt har inte lilla jag tänkt ännu
Har ju fått hämta ner henne från en tall, ca 6m upp 2ggr nu, då det varit en annan katt här o strosat runt
Dock började den dyka upp för inte så jättelängesen, så före det vet jag inte vad det kan ha varit

Idén med ett litet dass var bra! Ska prata med pappa om han är villig att ta på sig ännu ett byggprojekt till mina djur (;
Tack för idén! :D

Jourhemmet
0

Vad är problemet?

fridanordqvist
0

#3 att hon inte vill gå på toa ute, vi vill helst inte ha en låda inne pga olika orsaker, bland annat lukten och att det blir svårt att tömma den ofta till sommarn då mina föräldrar börjar jobba igen osv
Kommer ju självklart ha kvar den om det är så att hon inte kan lära sig/känna sig tillräckligt trygg ute för att gå på toa ute, ska ju inte tvinga henne om hon inte vill

Jourhemmet
0

Luktar gör det inte om ni köper kvalitetssand. Och de börjar jobba??? Hur tror du andra gör när de jobbar? Tvinga inte katten till något den inte vill. Har ni tagit hand om katten så får ni löpa linan ut. Ni vet väl att man måste anmäla upphittade katter till polisen.

fridanordqvist
2

Jo men om du läser inlägget lite noggrannare så kanske du uppfattat redan att vi inte kommer tvinga henne
''Kommer ju självklart ha kvar den om det är så att hon inte kan lära sig/känna sig tillräckligt trygg ute för att gå på toa ute, ska ju inte tvinga henne om hon inte vill''

Ja, vi visste att vi måste ta hand om katten då vi tog hand om henne, har haft hittekatt förut. Och återigen, LÄS vad jag skrivit innan du kommenterar ''(innan nån reagerar, vi tog henne inte bara, utan kollade upp om hon saknades osv)''
DVS - vi gjorde allt vi skulle innan vi bestämde oss för att ta hand om henne, samt att hon va så liten o mager att hon aldrig klarat sig om vi inte tagit in henne
Och att vi kastrerat, vaccinerat och märkt henne kanske inte heller tyder på att vi vet vad vi gör eller att vi inte vill ''löpa linan ut''?

Bara det att vi vill tömma lådan ofta om hon ska använda den, så det inte ligger där allt för länge pga bakterier
o innan du kommer med mer såkallade ''förslag'' så har vi provat fler kattlådor, men hon använder bara den i hallen.
Klart jag vet att det finns många fler som jobbar o har katt.

Och vi har inte möjlighet att åka flera mil för att köpa kattsand, därför köps det på ica, hon använder det utan att visa att hon inte tycker om det o det funkar bra, aldrig varit nån annanstans än lådan o gjort sina behov eller liknande

Och, en sista sak, jag skrev inte inlägget för att få dryga kommentarer från nån som tydligen vet allt om hur just vi gjort/ska göra, utan att känna oss eller ens sett oss
Jag skrev inlägget för att få tips och råd, inget annat

Jourhemmet
1

Jo fast jag måste ändå kommentera ert "problem" då jag inte hittar problemet i det hela. 

Kattsand kan enkelt och billigt köpas på nätet med gratis hemkörning, finns massor med företag både i Sverige och på tex Zooplus.Köp en stor förvaringsback på tex Rusta eller Ikea  och häll i ca 15 kg av tex Extreme Classic så kan jag lova att lådan är fräsch när föräldrarna kommer hem från jobbet.

Katthemsmatten
4

#6 Eftersom ni handlar på ICA kan jag rekommendera Cattia. En bra, klumpbildande finkornig sand. Den kostar ca 40.- per 5 liter. Använder den själv och har ingen lukt i huset trots att det går många timmar utan att jag kan städa den efter mina katter när jag är på jobbet. Om den inte finns i just den butik ni handlar, be dem ta hem den för den finns som standardsortiment hos deras lager har jag fått höra.

Att använda en förvaringsback som låda är jättebra. Då kan man starta med att hälla i 1½ - 2 påsar sand för att det ska bli riktigt djupt. Då finns det ingen risk att urin rinner ned i plasten och bidrar till att det kan bli lukt. (Får bara hoppas att den lilla damen inte är den sortens katt som kissar direkt mot lådans sarg, för då är det inget bra tips.) Tänk bara på att när ni rensar lådan (vilket ni ju lär hinna när ni vaknar, när ni kommer hem och innan ni lägger er) så gräv ordentligt för att verkligen få upp som katten lämnat. Fyll sedan på regelbundet så ni alltid har minst 10 cm sand i lådan.

Lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

fridanordqvist
2

Säg det till mina "gammeldagsa" föräldrar som inte litar på detdär med att beställa från internet du Allt går inte att lösa som du vill genom internet, och dessutom, hemkörning? Njaa..inte där jag bor Men nu var det fortfarande inte såna tips jag ville ha, så har du inget tips på hur vi kanske kan få henne att gå ute så behöver du inte ge mer tips heller

Jourhemmet
1

Dessa företag, tex Animail kör ut ÖVERALLT, så var du bor har ingen betydelse. Med din negativa inställning till allt så är det svårt att ge råd!

zorro2
1

tror at hun kan ha blivit skrämd inte bare en men flere gånger. Tycker du skal snakke med din pappa og bygge et utedass funkar så funkar det.

Katthemsmatten
2

TS, det finns katter som faktiskt inte känner sig trygga att gå på toan utomhus och då är det inte mycket att göra. Du har fått tips på bra och billig sand som ni kan handla där ni handlar dagligvaror. Lite moderniteter och ansvar för kissen tycker jag att man kan kräva att dina föräldrar kan anpassa sig till. Om inte annat för att vara en förebild för dig, som uppenbarligen försöker vara en ansvarstagande djurägare.

fridanordqvist
1

#6 kan kolla efter det, tackar! ^^ #10 bad fortfarande inte om råd om hur vi ska sköta lådan osv. #12 näe, det vet vi, o äre så att det verkligen inte går så får hon ju självklart ha kvar den! Ska kolla efter sanden nästa gång vi behöver ny sand o är på ica :) Att få dom att förstå sig på datorer är en utmaning i sig, o att då lyckas få dom att beställa är lite värre, men förstår tanken!

Jourhemmet
0

Fast beställa hem sand och mat kan ju du hjälpa till med isf om inte dina föräldrar vågar ge sig på datorn.

Katthemsmatten
5

#14 Om de inte vill beställa hem, oavsett vilken anledningen är, så ge andra förslag istället. Det blir mer konstruktivt än att tjata om samma sak. 

Dessutom, det där med att det är så praktiskt så är det en sanning med modifikation. Jag har försökt och eftersom portkoden inte går att registrera så fick jag åka 3 mil för att hämta sanden på en postterminal, istället för 3 km till närmaste zoobutik. Så det kan finnas anledning till att man är negativ till internetköp även av praktiska orsaker.

Jourhemmet
0

Det fungerar utmärkt att skriva in sin kod och även beställa utan att behöva vara hemma vid leverans och kvittera hos många, tex Animail, Grizzlyzoo, Hemfoder, foderexpressen och Zoomarknad.

Klart att allt blir ett problem om man inte vill försöka lösa det.

fridanordqvist
3

#14 problemet är inte att dom inte förstår sig på datorn, det kan jag göra, problemet är att dom inte vill beställa, fråga mig inte varför, har inte fått nått vettigt svar
Och som #15 sa, det hjälper inte att tjata om samma sak, du kommer ändå inte lyckas få mina föräldrar att beställa hem kattsand
Speciellt inte när den vi har trots allt fungerar bra, även om den nu inte är den bästa på att ta bort lukten

#15, jo precis, skulle inte vi va hemma o det lämnas till närmaste utlämningsställe så skulle vi ändå få åka samma sträcka som om vi köper våran vanliga sand, kanske längre om det fraktas med DHL ist för posten

#16 ''klart allt blir ett problem om man inte vill försöka lösa det'' 
Du har inte förstått vad jag vill göra va? Problemet är INTE kattsanden, eller hur och vart vi ska köpa den

zorro2
1

tror det blir jättesvårt at lära en katt gjöre sine behov ute om den har blivit skrämd.

[Nightcat]
0

Har du testat att lägga typ lite mossa/gräs/jord i kattlådan? Så att hon associerar det med att gå på toa?

fridanordqvist
0

#18 jo, tror det jag också, när jag väl kom på att hon faktiskt blev skrämd ute av en annan katt, tänkte inte på det först
Men försöka kan man ju alltid ^^

#19 får nog prova det till sommarn, då det har smält fram igen :)

[Nightcat]
0

Ah, ni har snö? Tänkte jag inte på 🤪