Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 4062 ggr
Lena
0

Byggnadstillstånd för kattgård?

En person jag känner från ett annat kattforum påstår att h*n måste söka byggnadstillstånd hos kommunen för att få bygga en kattgård. Det skulle enligt vad h*n säger kosta 1000 kronor.

Är det någon som vet om detta kan stämma? Ni som har byggt kattgårdar har ni sökt tillstånd för att få bygga dessa?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0

Näe 10 000:- var det till och med.

Tror inte på det.

Jenna

gubben
0

10 000 för ett bygglov av en liten inhägnad? Knappast, möjligen en femhundring.

Gullan402
0

Ojdå, jag som byggt en stor hundgård….vad skulle det kosta?
Nej, jag tror inte på detta med byggnadslov för kattgård faktiskt (helt säker är jag inte men det verkar helt orimligt, däremot vet jag med säkerhet att en byggnadslovsansökan i vår kommun kostar 3500:-).

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Sidentass
0

Jag såg också det inlägget..och det var något jag aldrig tänkt på tidigare..inte hade då jag tänkt att fråga när vi kommer såpass långt att vi lägger grunden för våran..! Men jag känner då inte till reglerna..

vanessa
0

Det tror jag inte. Men det är klart, hur stort ska det bli :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Efvis
0

Min sambo byggde vedförråd och sen byggde han ut vår balkong på huset 3ggr om…han ansökte inte om bygglov men hade han gjort det så hade han fått betala det…;-).

Hälsningar Efvis

Alexej
0

Ring till kommunen och kollar det. Inte kul att få problem efteråt!

http://www.hoor.se/asp/tplWebPage1.asp?Key=visintra@2896

Men jag tror att för hund/kattgård gäller samma regler som för friggebod och där ändras relerna efter den 1. jan 2008 till 15 qm.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Men om man bor i hyreslägenhet, måste man fråga hyresvärden då tror ni…fast här borde det ligga i deras intresse att det byggs kattgårdar istället för att katterna springer runt hur som helst..

rulda
0

#8 jag bor i hyreslägenhet och i kontraktet står det att sådant som är synligt utanför måste man ha tillstånd till.
Jag frågade om det var ok med innätad ballkong och det var ok :D

evangeline
0

Vi frågade hyresvärden. Här får man bygga högst 4 meter ut från husväggen. De gör ingen skillnad på om man bygger en kattgård eller ett staket. Men det kanske är olika i olika kommuner?

Det kostade absolut inget och vi behövde inte ansöka om något.

Lena
0

Nej jag tror inte heller att det stämmer att man måste ha bygglov. Jag har aldrig hört talas om att så måste ske. Jag tror dessutom att den här personen bor på landet och då är det inte bygglov i samma utsträckning som när man bor i ett detaljplanerat område.

Frågan kom upp när vi gav råd om att bygga rastgård eftersom vederbörandes katter blivit påkörda.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
0

Har svårt att tro att det behövs bygglov till rastgård. En rastgård är väll inte samma sak som en byggnad?  Plus att en byggnad upp till 9 kvm är bygglovfri om jag minns rätt.

Hawknestgrove
0

Nä, Lena, han snackar i nattmössan. För det första, så tror jag, att han bor utanför tättbebyggt område och då är det inget snack. Sedan summan 10 papp, ännu mera nys. Som du såg, så har jag varit rätt giftig mot den personen,då h*n verkar vara en veritabel djurförbrukare i de år jag sett på nätet. Katterna blir sjuka, får ingen vård, de får ungar hoppsan hejsan de blir överkörda och personen bara beklagar sig. Nä, kunde inte hålla tand för tunga längre när det gällde den som gnällde om samma grej på tre sidor. JAg gav likalydande svar överallt. OCh att försöka försvara sig med sånt trams,som h*n kom med, gjorde mig på superdåligt humör. Däremot, så är jag osäker på just Friggebodsbyggandet, det får man inte göra i direkt anslutning till det egna huset. Men sedan, så finns det en regel som säger att du utanför tättbebyggt(det heter något annat, kommer inte på  det just nu)så får du bygga ut utan tillstånd en viss procent per år.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#13 Utanför detaljplanerat område heter det.

Nej i det här fallet har det varit mycket problem runt katterna i många år. Vet att det skylldes på brist på pengar även när vi tog upp frågan om kastrering.

//Lena

Alexej
0

Vilket kattforum handlar det sig om ?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
0

Vi bor på landet ungefär som h*n.

Vi byggde garage 20 kvm och en friggebod på 9 kvm.

Det behövdes inget bygglov för friggan. men för garaget .

Vi betalade 1500:- för det bygglovet

H*n ljuger.

Jenna

Lena
0

#15 Den här diskussionen har bland annat ägt rum på Kattgruppen som är en MSNgrupp som jag startade för flera år sedan. Dock inte lika aktiv som tidigare eftersom vi som drivit den är mer engagerade här på Hitterkatter nu.

//Lena

Alexej
0

Tack, aldrig varit där förrut. Men jag tycker hittekatter är såååå bra, jag stannar här!Glad

Hawknestgrove
0

MEn LAndfreak, det är Lenas grupp, även den! Så det är klart man är med och kollar där med!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#18 ärligt talat är det inte så mycket aktivitet där nu längre pga att vi startat den här sajten. Kattgruppen är dessutom mer en allmän kattgrupp.

//Lena