Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 969 ggr
essut
0

Du FÅR 2 katter + 1000 kr (annons)

Hittade denna annons, man blir så ledsen och arg  på människan..Hur kan hon välja ut två katter av 8 som ska bort?

rulda
0

"moralkakor undanbedes då katterna inte lämnas till djurplågare"

nej men kanske till nån som behöver 1000kr och sedan släpper ut katterna? (iofs djurplågare i mina ögon)

vargmamman
0

fick inte länka tror jag menärligt blir såååå förbannad närjagläser sånt här..borde de tänkt på innan..klart att folk kommer ditoch vill ta hand om dom för pengarna skull sen slängs de ut eller avlivas säkerligen:(

supermoccine
0

Men, det där är ju samma som ville ge 250 spänn förut. Med kvinnan vars son inte gillade katterna.

martdat
0

Samma anons som vi diskuterade för nån vecka sen, hon hade svarat då att det är hennes son som lägger ut anonser   enda skillnaden var att priset e höjt,, sisst fick man 200 kr,, fasst vi skulle sluta länka ju,,,,så vi inte får skit,, men jag håller med, för jxxxxx!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

supermoccine
0

Hmm.. vad ska man säga till dem? De har ju redan fått massa mail som förklarar..

vargmamman
0

går tyvärrinte att göra mer..polisanmäla kanske?..nej vet ej..står ju att de ej tar emot "moralkakor"..blääää

rulda
0

men om det är samma kvinna och att det är hennes son som lägger ut anonser. Är det inte bra då om vi informerar kvinnan igen? Om bara en av oss skriver så blir det inget "påhopp" om det nu är så att det är hennes son igen och att kvinnan inte vet någonting om det….

Lena
0

Precis det är samma annons som vi redan har reagerat på. Personen ifråga menade att det var sonen som lade ut annonserna bakom vederbörandes rygg. Den förra annonsen stoppades efter reaktioner. Det är inte säkert att kattägaren vet om att denna annons förekommer.

Knepigt fall minst sagt.

#0 Jag har tagit bort själva länken till annonsen eftersom vi har infört en regel att inte länka till annonser där vi kritiserar innehållet. Det kan nämligen bli problem av den sortens diskussioner. Det är däremot en helt annan sak när vi diskuterar annonsen på ett allmänt plan.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

supermoccine
0

Hoppas att de åtminstone följer upp vart katterna hamnar…

Lena
0

#7 Jag har nu skickat mail både till annonsören samt till annonsforumet.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

rulda
0

#10 va bra!

supermoccine
0

Såg att samma annons finns på ett antal annonsforum: Eniro köp&sälj, ABC-annons.se, Kattannonser.com

Vad skrev du Lena?

vanessa
0

Och för de som vill se söker, ni hittar annonsen, eller så pm:ar ni Essut så ger hon er den vid sidan om så att säga. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#12 Skulle tagit en kopia på det jag skrev, blev rätt långt. Påpekade det olämpliga i att ge bort katterna för pengar då det  var som ett be om oserisöa kattägare. Nämde även att vi reagerat på annonserna tidigare och fått veta att vederbörande försökte göra sig av med moderns katter bakom hennes rygg. Skrev även att det inte handlade om moralpredikningar utan om ett brott mot djurskyddslagen.

Annonsforumet har även fått mail om annonsen och att vi hoppas de raderar den så den ger ett oseriöst intryck.

//Lena

essut
0

Jag visste inte attt vi hade en regel för såntGenerad Vad bra att du tog bort länken Lena.

Puma77
0

För bövelen har hon inte slängt ut sonen än?

//Pia

Sidentass
0

åhhhh..dom igen…suck…annonser av den typen borde inte få publiceras…

karins
0

Nu igen! Den sonen är verkligen elak mot sin mamma. Om det varit min son hade jag bett honom flytta! Hur kan dom publicera sådana annonser!?

supermoccine
0

#18 De kollar nog inte igenom annonserna innan publicering.

vanessa
0

Om jag vore hon så skulle jag lägga ut en annons och skriva att son säljes för 100 kr. Inga tillbehör kommer med, och kostnaden i övrigt får de stå för. Men hans saker kan säljas också, så om de vill ha det så får de pengar för det också. Med eller utan son. Allt som han älskar, spel, tv, cd, dvd och så vidare med samma ändamål. Att man får pengar för at befria hemmet från de sakerna. Undrar om han förstår budskapet då? /Vanessa

Erika91
0

Va!? Det är LIV vi pratar om! Oh my god!!
Men mamman måste väl veta om att han lägger ut annonsen? Det visste han ju förra gången.

#20 Precis Vanessa!

gubben
0

Eller också så försöker hon bara skylla ifrån sig på en son som kanske inte ens finns. Vad vet vi? Det hela verkar ju lite väl mysko att hon alltså skulle ha en 25-årig hemmaboende son som sätter ut annonser bakom hennes rygg. Jag tror inte på den historien utan jag tror att det är hon själv som sätter ut annonserna men jag kanske är överdrivet misstänksam när det kommer till djur.

Alexej
0

Gubben, jag tror också som du. Hon borde har fått mail under tiden nu och vet vad som händer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Raymond
0

Hej allihopa.

Tänkte ta och besvara en del frågor samt reda ut en del oklarheter gällande annonserna för våra två katter. Det verkar som om det behövs med tanke på de mail min mor och jag fått, och nu denna tråd.

Till att börja med kan katterna omöjligt hamna hos någon opålitlig människa med tanke på min mors inställning till djur. Det skulle isåfall vara om hon blev totalt lurad, men det kan hända icke-ersättnings-annonser också. (Folk som tar emot djur för att ha dem till tjuvslakt med mera.)

Som extra säkerhet tänker mor besöka den som tar hand om katterna, just för att undvika oseriösa köpare. Vi har haft en del köpare som avvikit när vi kommit till besökspunkten.

Skillnaden mot vanliga annonser skulle förstås då vara att folk är på jakt efter 1000 kronor. Men ingen av de köpare vi i dagsläget har diskussion med är villiga att ta emot pengarna. Vi har fått förslag att skänka pengarna till katthem bland annat. Folk anser helt enkelt att det känns "fel" att ta emot pengarna, vilket är positivt.

Men 1000 kronor har fungerat bra som lockbete. 250 kronor fungerade däremot inte lika bra. Det drog in fler hotbrev och påhopp än vettiga annonssvar. Med 1000-kronorsannonsen har vi nästan bara fått in positiva svar.

Lagen. Lena mailade och påpekade att annonsen strider mot djurskyddslagen. Antar att hon menar Djurskyddslag (1988:534), men hittar inget i den i ämnet. Bryter annonserna mot lag skall de givetvis raderas.

Bakom ryggen på min mor. Att erbjuda ersättning för att bli av med katterna - ja - det var något jag kom på - men hon har vetat och vet om det. Mailsvaren går ömsom till henne, ömsom till mig. Hon har själv lagt ut annonser, då utan ersättning.

Anledningen. Som annonserna redan antytt är 8 katter för mycket i det här hemmet. Samtliga katter trivs, men enbart en av alla människor som bor här gör detsamma - mor. Mor har en ej sinande kärlek för djur i alla dess former.

8 katter är för den här familjen - eller kollektivet - egentligen en struntsumma. Två hus back hade vi 36 utekatter (tre honor körde fullt pådrag med tillhörande hannar).

Vi har haft ungefär lika många utekaniner, och vi har antagligen fortfarande, fast de är numera förvildade (vissa rymde).  Illrar, marsvin, hundar, fiskar, undulater och hamstrar har inte heller undgått min mor.

Nu har vi fått ner beståndet till två ynka marsvin, en kanin, ett akvarium och 8 katter, och jag och min bror har blivit äldre.

Vi går inte längre till dagis i hankatts-urinerade termobyxor, vi vill inte längre sova i en soffa med kaninpluttar och framförallt - vi vill ha ett hem som är som alla andra hem och inte en svinstia. Familjen har nyligen flyttat till ett nytt fint hus och vill börja om på ny kula - rent och fräscht. Man kan bjuda hem gäster, ta hem vänner och leva normalt.

Av de 8 katterna är det 2 som beter sig felaktigt genom att urinera på helt fel ställen. Som ladugårdskatter eller kanske bara dem två ensamma skulle de nog sköta sig, men de går inte att tygla. Tro mig, vi har försökt allt för att få slut på pölarna. Citronspray, feromonadaptrar, staniol, elstängsel, belysning, bandspelare/fläkt med rörelsesensor (!) med mera. DET GÅR INTE, de slutar INTE.

Vi har avslöjat 1 av de 2 katterna genom webbkamera, sett honom göra på sig mitt på golvet. Den andra är bara skäligen misstänkt med tanke på hans beteende. Han är nämligen en typ av katt som är född skygg, såpass skygg att han inte går att klappa. Andra hade avlivat vid födseln för allas bästa, men min mor är av annan art.

Så, nu vet ni lite mer om bakgrunden.

Vi verkar ha flera köpare på gång inom en snar framtid, men om någon är villig att "rädda" dessa katter (eller snarare människor…) så är det bara att höra av sig. Vi är inte omöjliga.

Ingen behöver ta emot 1.000 kronor. Tas de inte emot så går de till de övriga 6 här i kattfarmen.

mvh
Robert (Den onda sonen)

Erika91
0

#22, 23 Så kan det ju också vara!

Raymond
0

ps 1. Ska även låta meddela att flytta inte är en möjlighet med tanke på den ekonomiska sits jag och min bror sitter i nu. Vi är helt enkelt fast här, i vår mors kollektiv. ds.

ps 2. Eftersom diskussionen redan är så upphettad så undviker jag att besvara rena påhopp, försök hålla diskussionen på en vettig nivå om ni vill tala med mig. ds.

vanessa
0

Tack för förklaringen. Din mamma verkar behöva allt hjälp hon kan få. Be henne om hon inte ändrar sig att söka hjälp. För det är en sjukdom att samla på sig djur hela tiden. Börjar det omigen så  ska du anmäla din mamma till kommunens Miljö och hälsovård. De tar inte lätt på sådant som dålig miljö för djuren bland annat. För det påverkar även er. Och dem själva.

Tack, skönt att få reda på detta, så slipper vi mer tjafs. Kommer snart att ta bort denna tråd. Så slipper vi mer sådant. För ingen ska lida för att de försöker ordna saker. På det bästa sätt de kan. /Vanessa - Medarbetare hitterkatter ifokus

Raymond
0

Tack, vanessa!

Erkänner att det var bryskt att sätta in ersättningsannonser, men har fått panik, men vet samtidigt min mors höga tankar kring djur.

Är egentligen ingen djurhatare, men när man ibland blir nästintill likvärdigställd med en katt så förvrängs ens åsikter, vilket är trist.

I början när man var mindre var mors djurfarmande smått roligt. Djur överallt och man såg inte orsak och verkan - förstod inte sambandet med att bli kallad för den som luktade katt-urin i skolan och hennes gosiga okastrerade hankatt till exempel. Men nu är situationen lite annorlunda, man har väl blivit äldre kan tänka.

rulda
0

#24 tack för att du kom in hit och berättade hur det hela ligger till. Nu slipper vi spekulera och du kanske förstår oss bättre när du får läsa om allt vi ser om dagarna.
Jag hoppas att allt kommer att lösa sig för dig, din bror och din mamma.
Och självklart katterna och dom andra djuren.
Det är inte lätt när saker går överstyr och ofta vill man så väl men det kan bli så fel.

Jag hoppas att allt löser sig för er.

miranda1
0

bra att du förklarar läget Raymond. Men att utlova 1000 kronor som lockbete som du själv kallar det för är så fel!

Jag tror din mor behöver hjälp, hon är en djursamlare, vilket faktiskt är en psykiskt sjukdom som inte bara skadar din mor men även dig och djuren. Så sök hjälp.

Lycka till,

/Miranda

Raymond
0

Tack för positiv respons. Har aldrig hört begreppet förut, Miranda, tror jag ska skicka den här sidan till morsan så hon kanske ser sitt "problem". ;)

vanessa
0

Nu kan jag jag bort detta, om du vill. Vi kan alltid finnas till din hjälp med råd och sådant, genom pm eller annat. Så skriv här om du vill att det ska bort från sidan, eller om det kan ligga kvar. Antingen på pm till mig eller här. Tror själv att det är nyttigt att visa den andra sidan så att vi förstår att det kan ligga väldigt mycket bakom en annons och därför inte gå på korståg. Försök starta på ny kula. Men din mamma behöver nog hjälp, tyvärr. För det är en sjukdom. Kan berätta mer per pm om och när du vill ta tag i det hela.

Sköt om dig. Försök i varje fall. /Vanessa, Medarbetare på hittekatter,

Lena
0

#31 Det är modigt och bra gjort av dig att skriva till oss i tråden och förklara er situation. Det är inte så ofta som den andra sidan kommer fram. Jag förstår att det är jobbigt när det blivit så här. Som Vanessa och Miranda redan skrivit finns det en speciell term för det här när människors engagemang för djur går över styr. Jag tror att din mor behöver hjälp för att få ordning på det här. Ett sätt kan vara att hon får djurförbud eller föreläggande som sägar att hon bara får ha ett visst antal katter.

Vi hjälper gärna till med goda råd och stöd - allt vi kan.

Mvh Lena Sajtvärd för Hittekatter i Fokus

Erika91
0

Bra att du förklará hur det låg till Raymond!
Men jag tcyekr ändå att det är fel att använda pengar som ett lockbete. För man får betala för ett tugummi men en katt kan man få och till och med få pengar för. Men huvudsaken är ju att de kommer till brea hem och det ser ju din mamma till att de får :)

gubben
0

Ändå tycker jag det är lite underligt att din mor alltså skriver och säger att du har satt in annonserna bakom hennes rygg. Märklig historia detta. 8 katter är ju inte att betrakta som "djursamlare" direkt. Många här har lika många katter. Sen tycker jag i alla fall att oavsett orsaken till att man som vuxen bor hemma hos mamma så är det i så fall ändå mamma som bestämmer i sitt eget hus.

kerstin2181
0

#31, be även din mor, att söka hjälp till kastrering, om detta inte är gjort, annars ökar ju antalet hela tiden, och det kan ju vara hemskt svårt, att göra sig av med dom hela tiden, för i botten, betyder dom säkert mycket för din mor. Be nåt katthem att ta emot katterna, iställer för att erbjuda pengar, för även om ni träffar och intervjuar folk, så kan ni gå bet, dom släpps ut, vind för våg, 1000kr är ganska mycket pengar, för vi fattiga.

Lycka till

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Erika91
0

#35 gubben du är så smart!! Det är ju lite lurt med det ja, nu när du säger det! För enligt Raymond har ju mamman vetat det hela tiden men mamman sa själv i svar att hon inte visste. Annonserna försvann sedan. Men sedan kommer en med ännu mer betalt (?)

essut
0

tack för förklaringen…Du kan prata med nån katthem om dom kan ta emot katterna och få 1000 kronorna för besväret.

Erika91
0
karins
0

#38 Det tycker jag oxå låter bra, att ett katthem tar emot katterna och får  1000 kronor!

kerstin2181
0

1000kr räcker en bra bit på ett katthemFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Lena
0

#38 Ja det är en utmärkt idé att ett katthem erbjuds de 1000 kronorna istället.

//Lena

Debattia
0

Ursäkta men jag kan tyvärr inte ta till mig Raymons berättelse och ursäkta honom för sättet att erbjuda ersättning ifall någon vill ta hand om katterna. Mycket märkligt sätt att bli av med dem på. Skriver också att ni har försökt allting för att kissen ska sluta kissa inomhus, ingenting om veterinärundersökning.Finns väl fler saker att prova .Är den kastrerad.t.e.x.??

Blir den illa behandlad för att den kissar inomhus ??

Vad hände med dom andra katterna när ni flyttade ??

Varför har kaninerna blivit förvildade ?

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

rulda
0

hmm en djursamlare har väll svårt att ta hand om djur?
Det låter som om hans mamma är på bättringsvägen och då är det väll bara bra att dom minskar på antalet djur?
Även fast det inte är bra att ge bort en katt så är det väll bättre än att mamman samlar på sig fler djur?

#43 jag har också funderat på vad som hände med dom andra katterna…

Men vad brukar hända med katter när det är en djursamlare i farten?

Även om det är vissa saker som gör människor tveksamma till hans berättelse så har han ändå kommit in hit för att möta oss som "anklagar" honom och bara det är ett stort steg.

Faxlin
0

Jag tycker att mycket har retts upp med denna tråd. Som ett litet bispår skulle jag som illermänniska vilja veta hur det har gått för illrarna som ni hade. Finns de kvar hos er? Vet ni vart de är? Har de det bra?

Mvh ÅsaF

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lena
0

Jag tycker också att det var starkt gjort av annonsören att berätta om bakgrunden till annonsen. I de fall när det rör sig om djursamlare blir tyvärr inte saker och ting så särskilt rationellt gjorda. Det är ju det som är det stora problemet. Hur de närmsta anhöriga blir drabbade vet vi inte mycket om egentligen. Därför är det värdefullt när någon har modet att som Raymond gjort träda fram och berätta. Vi har inte rätt att dömma, komma med kritik och skuldbelägga i det läget. Istället får vi försöka stötta och ge goda råd som hjälper både familjen, katterna och de andra husdjuren.

Mvh Lena

Debattia
0

Jag vill heller inte döma men hur blir en katt behandlad som man kan erbjuda 1000 kr för att bli av med, den verkar inte vara älskad direkt. Varför har man inte funderat över ifall den kan vara sjuk ? Om katterna inte är kastrerade  och där finns flera stycken är det kanske inte så konstigt ifall den kissar inne. Den skyddar kanske sitt revir ?

Har man ett stort nytt hus kanske där finns möjlighet för katterna att kunna gå ut och då försvinner säkert kissproblemet, finns heller ingen revir doft kvar från förra stället. Låter konstigt ifall man gör sig av med katten och flyttar sedan. Vad är det som säger att katten beter sig likadant på det nya stället.

Tycker mamman blir presenterad som om hon inte kan ta hand om sina djur eftersom där har varit kiss och kaninkulor lite här och där. Var är då styrkan när hon kollar upp det nya hemmet.

Tänk ifall fler tar efter och erbjuder pengar för att bli av med sina katter, så vill vi väl inte ha det, av såna annonser höjs ingen staus för katterna.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

gubben
0

§47  Håller med. Jag tänker främst på katterna och inte på vilka problem människorna kan tänkas ha. Här kommer ju två helt olika historier dessutom om vad det handlar om. Neej, tyvärr Lena jag är fortfarande lika misstänksam faktiskt.

Lena
0

#47 & #48 Jag tycker inte vi ska ägen mera tid och energi åt att ifrågasätta sanningshalten i vad Raymond berättat. Han har gett sin syn på situationen och det tycker jag ändå var modigt gjort.

Jag låser nu den här tråden.  

Vill samtidigt förtydliga att Hittekatter i Fokus fortfarande tycker att den som säljer sina katter ska ta bra betalt för dem. Att skänka bort eller som i det här fallet till och med ge betalt till den som tar katterna är definitivt ingen bra lösning. Då utsätter man sina katter för en stor risk. Annonsforumet där annonsen fanns har stoppat annonsen och meddelar att den typ av annonser inte är tillåten. De är tacksamma att vi anmäler olämpliga annonser till dem även i fortsättningen och beklagar att denna slunkit igenom deras egen granskning.

//Lena

Inlägget är låst för nya kommentarer