Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2419 ggr
Elsklingenelsa
7

Skrikig kattflicka

Jag är jourhem för en väldigt skrikig kattflicka. Hon är 2 år gammal, fd-hemlös och togs in och kastrerades för 1,5 månad sedan ungefär. Hon har bott ute hela livet men med en hemlös människa så hon är jättetam, så det är ingen skyggis-problematik. Jag har dock lite funderingar om hennes beteende och framför allt hennes ljud (oljud!) När hon först kom till mig var hon i eget rum med kompostgaller för så att hon kunde se och höra oss. Då gallskrek hon som om hon vore döende ((!) så fort jag gick runt ett hörn eller gick upp och lade mig på natten. Jag antog då att det berodde på att hon var instängd och inte kunde följa efter mig eller de andra katterna.

Nu är hon "lös" i huset med mig och mina fyra katter. Men skrikandet har inte avtagit det minsta. Hon skriker o skriker. Trots att hon kan komma och sova hos mig på natten, busar hon hellre runt och skriker när det blir för tyst i huset. Jag har försökt lista ut i vilka sammanhang det sätter igång och är ganska säker på att det handlar om osäkerhet, upppmärksamhetssökande och ev. separationsångest. Hon gillar t e x inte att mina katter går ut. Hon gillar inte när jag går runt ett hörn i huset så hon inte ser mig. Hon gillar inte när jag skriver på datorn. Hon skriker när hon varit på toaletten. Hon skriker när mina katter kommer in igen osv osv. Inte ngt försiktigt litet jamande vi talar om här utan vi snackar "skållad råtta". ^^ Hon har ett gott allmäntillstånd, är jättelekfull, äter bra, har inte ont (som jag kan se), är nyfiken osv - men också väldigt klängig och "enveten". Hon försöker desperat få mina egna katter att leka och de accepterar henne utan något knot även om de tycker att hon är lite tröttsam. Ibland om hon "pillar" på dem så fräser de till men de är ändå väldigt snälla mot henne.

Till saken hör att hon är dvärgväxt (för alltid stannat i växten som en 12 v kattunge, fast med lite korta ben som en tax) och jag skulle tro att hon hittades/togs från sin mamma som mycket lite/spädbarn.

Jag hittade en bra artikel om detta:  http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/skrikig-innekatt

Men jag ställer mig lite frågande till rådet i artikeln om att ignorera henne under lång tid? Jag vet inte om det är möljigt så som hon låter!

Undrar oxå om det skulle kunna vara något hormonellt som inte stämmer? (Vid kastrering noterade vetten att något inte stämde med hennes livmoder vilket antagligen förklarar varför hon aldrig fått kattungar fast hon bott ute och är över 2 år.) //Elsa

ps. Hon är världens sötaste katt och får gärna skrika för min del, men jag vill att hon ska må bra.

Jourhemmet
0

Har du provat Feliway?

Elsklingenelsa
0

Ja, vi har både Feliway i kontakterna i 3 rum och Feliway spray. Själv tycker jag sprayen är överlägset bäst när det är en specifik konflikt mellan katter…Just nu är hon faktiskt tyst…;) för alla är ju uppe och hon är väl trött efter att ha hållit oss igång halva natten, det lilla monstret!//Elsa

Katthemsmatten
0

Börja med att ta henne till en veterinär och kolla att hon inte har kvar hormonproduktionen. Sitter någon del av äggstockar eller livmoder kvar?

I annat fall lutar jag, precis som du, åt att hon togs allt för tidigt från sin mamma och därför är extremt känslig för separationer.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Elsklingenelsa
2

Hej,

Pratade just med veterinärkliniken och hon trodde att det nog var separationsångest…och där finns ju diverse lugnande naturläkemedel som Zylkene mm. Lilla missen har ju en böld under behandling (ej relaterat till jamandet) så de tyckte att jag skulle avvakta både med knölar o jamningar…;) eftersom katten verkarmå väldigt bra för övrigt.

Och det gör hon ju - det är ju främst hushållets övriga innevånare som lider av sömnbrist. ^^

Vi får väl se…Hon har just hämtat sig från en kraftig reaktion på peniclin med diarée och elände förra veckan så jag tänker inte testa några nya främmande medel till henne nu. Öronproppar i juklapp?

// Elsa

Katthemsmatten
0

Absolut öronproppar i till husets tvåbeningar! Håller med dig om att vänta med fler medel till dess hon är återställd efter sin penicillinkur.

Uppkatten
5

Har du testat att om hennes oljud om nätterna dämpas om du t ex har lampor tända, en radio som står på nattetid o s v? Kanske kan vara värt att testa?

Gissar att du känner till att katter inte ska vara där man har sprayat Feliway-spray förrän efter ca en kvart, annars kan sprayet i sig göra katterna oroliga. Skulle inte tro att det handlar om det alls i ert fall, men många kattägare verkar missa detta, och eftersom du använder sprayen tänkte jag ändå nämna det…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sidentass
3

Funderade på om det kan var löpbeteendet som sitter kvar nu en tid efter kasteringen…Annars kan det nog mycket väl vara som du skriver om..nån slags separationsångest…feliway lär ha en lugnande effekt på katter, sen har vi ett annat medel som också lär hjälpa till att få djuren tryggare..kan inte stava rätt till det, så jag skriver "cykelene" - Rätta gärna min stavning om någon önskar;-) Fick några kartor av veterinär sist för att ge två av mina tjejer som inte gillar varandra…vi kör det som test hemma nu för att se vad som händer..

Lena
3

Det kan inte bero på nedsatt hörsel - dövhet? Ibland kompenserar de sin dövhet via andra sinnesorgan, så det kan vara lite svårt att märka att de är döva.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Antar att du är ute efter det medel som elsa skriver om i #4 - Zylkene.

Kapslar med naturmedel som bygger på ämnen som har lugnande inverkan på katt. Jag har en broschyr om det.

Elsa!

Jag har såna hemma om du vill prova!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Elsklingenelsa
2

#5 Öronproppar till matte …men husets två kattherrar verkar hellre flytta ut i tvättstuga/garage för att slippa olåten…;) Och slippa bli respektlöst påhoppad av en pygmékatt. #6 Tack för påminnelsen om Feliway-spray: jag försöker spraya nä alla är ute eller i andra rum för jag tycker det sticker otäckt när det är nysprayat. Att de kunde bli ännu oroligare visste jag dock inte - i bruksanvisningen står det bara att man inte ska spraya PÅ katten (!!) Ja det där med tv- på gör jag när jag går hemifrån och ljuset är alltid på på nedervåningen även på natten (släcker bara i mitt sovrum) eftersom jag själv tycker att ju ljusare desto bättre så här års! Bäst verkar det funka när hon somnar bredvid min gamla hankatt - då är hon lugn och tyst. Men han är lite trött på henne nu eftersom hon klättrar på honom och han har bl a ont här o där… Idag på fm jamade hon dock värre än någonsin och då har jag inte sprayat sen i helgen. Jag har noterat att hon sätter igång som mest om man pysslar med andra katter, ser på tv, talar i Mob el surfar (eller om man sover). Verkar allt troligare att hon är osäker/svartsjuk/ bekräftelsesökande. När ngn annan person kommer hit blir hon genast rädd och gömmer sig så jag tror självförtroendet är ganska lågt -även om hon är kaxig med mig o katterna nu när hon ser att det går. #8 Nej, jag är ganska säker på att hon både hör och ser bra: minsta avlägset prasslande och hon spetsar öronen! #7 o #9 Ja jag ska testa lite Zylkene sen när jag ser att magen håller formen. Tack för erbjudandet, Kattassen! Jag har dock detta preparat oxå…Har typ alla katt-medel som finns…;) eftersom jag tidigare haft problem med interna kattstridigheter, innekissare osv. Är som ett litet alternativt vet apotek här. // Elsa

karroe
2

Bara en liten inpass: Jag har gett min katt Zylkene inför och under perioder när hon ska vara på kattpensionat eller bli passad av någon annan och hon ÄLSKAR pulvret i tabletterna. Jag hade kunnat gett henne det som godis.

Angående din lilla katt så tror jag som flera här att hon vill ha uppmärksamhet och bekräftelse och kanske känner sig "bortglömd" när du är upptagen med annat. Vet inte hur det funkar men kan det inte ha blivit en negativ cirkel också? Att hon vet att hon får uppmärksamhet om hon skriker? Vet. i artikeln du länkade till skrev ju om det också. Inte på långa vägar som du har det men min katt skriker ibland när hon vill ha uppmärksamhet och då försöker jag ignorera henne tills hon visar ett annat "uppmärksamhetsbeteende", till exempel när hon lägger sig med magen i vädret och åmar sig och är allmänt jättesöt i stället för att skrika. DET beteendet belönar jag genom uppmärksamhet och det har hon (nästan) lärt sig. (Observera att det alltså inte handlar om några bestraffningar eller hårda ord) Visserligen går det ju bara om katten är i synhåll..

Lena
2

#11 Din metod tror jag mycket på. Att ignorera skrikandet och belöna mer önskvärda beteenden. Brukar fungera om man är konsekvent och uthållig. 

#10 Att jag skrev det där med dövhet som möjlig orsak är att de blir väldigt högröstade om de är döva.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elsklingenelsa
3

Ja, jag tror också att jag underblåser hennes skrän. Hon har ju blommat upp på ganska kort tid - nyinkommen efter ett liv som hemlösing - och när rädslan nu släpt så testar hon "gränserna". Hon är verkligen som en liten kattunge/människobarn, på alla sätt och vis. I början så rasade jag ner för trappan varje gång jag hörde henne (eftersom hon skriker som om hon vore i akut nöd!) och fortfarande nu, när hon väcker mig på natten, så ropar jag ju på henne varje gång hon skriker. Hon får alltså instant-uppmärksamhet. Men hon vill inte ha mat (äter som en mygga) eller ngt särskilt; bara att man pratar tittar på henne och klappar lite. Jag tror inte att det är ngt medicinskt fel - men samtidigt är detta en ny situation - har aldrig mött just detta beteende hos en katt - så det känns bäst att fråga runt och se om någon annan känner igen sig…;) Jag försöker verkligen att ignorera henne…men det är himla svårt. :/ Jag får härda mig… Elsas

karroe
2

Om du är i närheten, alltså så att ni ser varandra, när hon skriker så prova att strunta i henne. Då ser hon dig och att du inte bryr dig. Är hon som min katt kommer hon efter att tag att försöka sig på alla möjliga "hej mamma, titta titta"-knep ;) och så fort hon visar ett "bra" beteende så beröm med glad röst och gos. Lättare sagt än gjort kanske och jag hoppas du inte tar det som något mästrande från min sida :) Hon låter väldigt go trots allt skrikande ;)

kattassen
5

Vår Ludde (också en fd osäker utefödd) brukar få såna ryck när vi inte är hemma utan i stugan på sommaren. I somras bar det sig inte bättre än att vi fick fara till den lokala veterinärstationen och hämta ut lite sömntabletter åt kattstackarn. Han började yla precis när vi lagt oss och lade upp ett jam var 10 sekund i princip hela natten igenom. Sov kanske någon timma max. Vi var helt knäckta på morgonen och kunde inte stänga vare sig ut eller in honom då hoppade han på handtagen och förde väsen.

En liten Nozinan kl. 21 gjorde susen - han däckade vid 23 och sov gott hela natten. Hans problem var ju koncentrerat till nattetid varför vi trodde att han helt enkelt blev rädd och osäker när vi andra (inkl de andra katterna) sov.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Elsklingenelsa
3

Stackars liten! :/ Med lilla Kitty så är det inte avgränsat till någon tidpunkt (mer än att hon är tyst en liten stund när hon själv sover - typ mitt på dagen när alla vi andra släpar oss igenom dagen p g a sömnbrist…;)

Det känns som om hennes skrikande är fokuserat till de tillfällen då en kattunge normalt skulle signalera till mamma. När någon försvinner in i ett annat rum, när något katt går ut eller kommer in, när vi sover och inte hon, när hon ska på lådan och när hon varit på lådan, när hon hittat någon kul leksak som hon vill visa, när hon blir rädd och förvirrad av något nytt t e x diskmaskinen, tvättmaskinen osv. Men jag tycker nog att det var lite bättre igår på dagen. Men i natt var hon hemskt hemskt pigg. Tur att det är helg snart så man kan vara utmattad på sin fritid istället för på jobbet.

//Elsa

Katthemsmatten
1

#16 Ni kanske ändå ska testa litet sömnmedel någon gång då och då. Om inte annat för att inte bli helt slitna själva. Kanske kan det också bidra till att hon lär sig att när lampan är släckt ska alla sova 🙂

Elsklingenelsa
3

Låter underbart med lite sovknark…*gäsp * 😃

Igår noterade jag att hon var ganska slut på eftermiddagen (somnade stående), eftersom vi (jag och övriga katter) ju är igång på dagen och då vill hon vara med trots att hon vakat hela natten. Jag hoppas att hon ska ta efter vår dygnsrytm snart!! Hon har i alla fall lyckats få igång en av de stora katterna att leka nu så jourmatte kanske kan få en paus.

//Elsa

karroe
0

Hur går det med lilltjejen?

Elsklingenelsa
4

Det går lite bättre - eller så har vi kanske vant oss? Hon skriker inte hela natten längre - men hon vaknar fortfarande vid 4-tiden och tycker att det är dags för alla att gå upp. Numera somnar jag om men jag brukar prata med henne lite (från sängen) och då slutar hon gallskrika och terroriserar främst de andra katterna och inte mig. Hon galloperar fram och tillbaka och river huset fån 4 till 10-tiden. Sen slumrar hon någon timma och sen är det lek-tajm igen. Till skillnad från andra katter verkar hon behöva väldigt lite sömn. Ibland kommer hon t o m och sover under täcket på kvällen och då är det husfrid i någon timma…

Nu är jag dock övertygad om att det inte är något medicinskt fel; hon är bara fast i ett kattungestadium och pigg och jobbig. Inatt fick hon träffa min fjärde katt (som fram till nu hållit sig ute i garaget istället) - så det har varit ändlösa serenader från de två hela natten. Lillan vill leka och nosa och buffa och den andra katten ville vara ifred. Inget riktigt bråk bara massa tjut och fräs och väs. 

Säger som tidigare, tur för henne att hon är så söt att man står ut med vad som helst. ;)

/Elsa

karroe
2

Vad bra :) Förhoppningsvis anpassar hon sig mer och mer efter era och de andra katternas rutiner. Kattfnatt runt 4-tiden känner jag igen också :P

Gatukorsning
1

Va skönt att höra att det går lite bättre!

En kattunge på en sisådär två år (!) kan ju vara lite intressant och spännande att leva med. Hon kommer nog alltid att ha något litet katthyss för sig ;-)!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!