Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketthuskatten
Läst 876 ggr
modellflickan
0

Bör en katt kosta?

Jag är en av många som anser att en katt inte bör skänkas bort gratis. På det viset höjer vi inte kattens status och samtidigt får de oseriösa "lättare" tag i en katt. Jag vill påminna om fallet där två så kallade äckel (män) hämtade en katt gratis som de hetsade sin kamphund på. Om en katt kostar pengar så håller man oseriösa borta i de flesta fall.

Man BÖR dessutom vara noga med vem som får katten. Det är ju ändå vårat ansvar att se till att våra fyrbenta vänner får det bra.

Och varför ska inte en katt kosta? Man får inte ens en toa-rulle eller ett simpelt tuggummi gratis. Så varför ska inte en katt kosta? Är inte katten en levande varelse med känslor kanske? Ett tygdjur kostar ju så varför inte en levande katt? En kanin eller en råtta kan kosta pengar i en zoo-butik. Är inte katten värt nåt???? 

Själv tycker jag det är bra om man tar en ordentlig slant samt kollar upp vem som ska bli dess nya ägare. Dubbelkolla en extra gång.

Vad tycker ni? Vill gärna höra era åsikter.

Erika91
0

Jag håller med dig i allt modell_flickan! Självklart!
Djur ska kosta pengar! Ett tuggummi kan man väl lika gärna få gratis när man kan få en katt gratis? Ett tuggummi har ju inte känslor vilket en katt har!
Men en liten summa pengar hjälper inte heller, det måste vara mer pengar för att hålla borta de mest oseriösa ägarna.
Men mnan är aldrig 100 % säker så därför ska man hålla kontakt med nya ägaren och se till att de har det bra!

En del kommer med kommentarerna; "Men jag har inte råd att betala för katten". Om de inet har råd att betala en summa för katten när de köper den, har de då råd att köpa saker åt den?
Katt är mer än ett nöje, katter kräver ansvar.

Hawknestgrove
0

Precis det jag har stående i min mall, det där om kamphundar

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

modellflickan
0

#1 Bra skrivet!

vanessa
0

Ja, katter ska kosta. Ingen snack om det. Katterna som säljs ska även vara vaccinerade och id-märkta anser jag. Lägsta pris anser jag ska vara 1000 kr. Ett pris som med vaccineringar och id-märkta inte är hög.

För det enda sättet att komma runt all j..skap som pågår dagligen i det "trygga" landet Sverige. 

Kan babbla hur länge som helst, men nu sk ajag ta några djupa andetag istället. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Erika91
0

#3 Ska du säga? :O
Ditt då? Det var ju jättebra :D
Men tack ändå :)

Erika91
0

#4 … och kastrerade!!

JosephineF
0

Ja, då har vi myntat ett nytt uttryck då - katten: mindre värd än en rulle toapapper!

Funderar vidare på en sak bara; hittar inte kamphundstränarna några gratis kattungar sätter dom väl igång med att föda upp dom själva.. Dom borde sättas dit ordentligt från första början! Hårda fängelsestraff och dryga böter. Det ska inte vara värt det att ens testa den metoden!

elena
0

Bra skrivet. Självklart ska en katt kosta ordentligt.Tyvärr har det med tillgången att göra. så många skaffar kattunge för att det är gulligt och sen vill de bara bli av med dem. Om folk ändå kunde kastrera också!

modellflickan
0

#5 Tack :)

Hawknestgrove
0

Jossan, du sa något, som var ruskigt….. Undrar hur många som har tänkt i de banorna?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

#7  Och då hamnar det automatiskt under straff på djurbrott. Får man straff och polisen ligger och samlar in info för att de ska få smaka baksidan av deras "nöjen" så kan den delen förändras. Men som sagt, allt går alldeles får långsamt. /Vanessa

JosephineF
0

Ja usch.. Hemska tanke..

Lena
0

Absolut - katter ska få kosta. Priset bör vara 1000 kronor samt att kissen är vaccinerad och ID-märkt samt om åldern tillåter kastrerad. David.E hade en bra idé om att man annars tar en pant som sedan lämnas tillbaka när katten blivit kastrerad.

Den som knorrar över priset bör inte skaffa katt eftersom dessa utgifter ändå kommer om det är frågan om ett seriöst kattägarskap.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

modellflickan
0

#13 Ja precis. Kan man inte betala för en katt så har man troligtvis inte råd att ha den heller.

Egentligen är det ju helt sjukt. Varför ska katten vara gratis när allt annat kostar?

Sidentass
0

Jamen självklart ska en katt kosta!! Du har skrivit en så bra artikel att den skulle passa utmärkt som en insändare i morgonblaskan! Har man inte råd att betala ett bra pris för en katt har man  heller inte råd att vara ägare till ett djur i flera år med alla de kostnader som tillkommer. Det bör man ju noga tänka igenom innan man skaffar sig djur. Toppenbra skrivet, tjejen!

modellflickan
0

#15 Tack Sidentass :)

JosephineF
0

#13 Sundsvalls Djurhem säljer kattungarna för 600:- (hane) och 800:- (hona). Sedan får nya ägaren åka till veterinären vid 6-7 månaders ålder och kastrera och id-märka kostnadsfritt! Det tycker jag är en förträfflig idé!

Jenna-Gun
0

Vad händer om ägaren inte kastrerar katten.

Det gör ju tydligen inte alla.

supermoccine
0

#7 Jag är inte så säker jag på att kamphundsfolk skulle föda upp egna kattungar om de inte fick tag på billiga kattungar. Tror det skulle vara ett för stort projekt och att de förmodligen inte skulle vilja ha en katt i huset. Men visst ska de sättas dit ordentligt, alla gånger. Sett Amores perros? Himla bra film om hundar med bl.a. kamphundssituationen.

Erika91
0

#17 Egentligen tycker jag att hanar ska kosta lika mycket som honor. Jag vet att ingreppet när man kastrerar honor är större och därför kostar mer. Men det kan ju vara så att några bara köper hanar eftersom de är de billigaste..?
Fick den tanken för ett år sedan, när katthemmet här tänkte ta mer betalt för honor än hanar…

JosephineF
0

#18 Tror många gånger det beror på att dom inte vill kasta ut pengar, nu är kastreringen förbetald så då tror jag fler kastrerar. Sedan kan man ju bara inte hålla folk i koppel, vissa gör ju som dom känner för i vart fall - det kommer vi aldrig ifrån.

#19 Får dom inte tag i kattungar på Blocket så kan dom ju alltid stjäla dom istället. Det finns nog sätt för dom som verkligen vill ha småkatter.. Det är det jag menar med inlägget - dom som använder katter i detta syfta borde straffas så hårt att dom inte vill bemöda sig med att hitta katter över huvud taget. Men i det här landet finns inga hårda lagar. Däri ligger problemet. Vi möjliggör brott eftersom straffen är så låga.

#20 Så länge det är baserat på kastreringskostnaden så är det helt okej tycker jag.

Erika91
0

#21 Men jag tycker att de kan höja hankatterna till 800 kronor.. då får ju föreningen in pengar också vilket de behöver..

modellflickan
0

Puttar upp denna tråd :)

vanessa
0

Nu har vi höjt priserna på katterna till 900 kr, från 700 kr. Honor och hanar. Det känns bra och folk är villiga att betala det. Det är ändå billigare än vad de annars skulle betala. Priset är så viktigt. Men vi kan tyvärr inte frälsa världen på en gång, men bit för bit. Varenda kastrerad och id-märkt katt är en vinst för oss. Så fler kastreringskampanjer måste lanseras.  /Vanessa