uppskatta ålder på kattunge
Hej, har nydligen fått ta över en kattunge.
Förra ägaren sa att han hittats dumpad i skogen…
I det läget var hon tvungen att massera magen efter matning och hjälpa honom med avföring osv. (flaskmatades såklart)
Hur gamal kan han ha varit?
Har tyvärr ingen bild när han hittades….
Hon trodde att han var ca. 5 veckor när han hittades men jag tror han var yngre men jag kanske är helt ute och cyklar :P
Har en bild tagen från idag
Söt kisse! Hur länge bodde han hos förra ägaren, och varför kunde hon inte ha kvar honom? Det är viktigt och bra för honom om det finns en annan katt i hushållet, det kanske du har?
(Och hur kan man dumpa en sådan liten gullunge i kalla skogen?!!)
skulle gissa på 2-3 månader , kan du lägga något bredvid .. kanske en fjärrkontroll eller mobil så man har nått att jämföra med ;)
Väg kattungen. En kattunge på 12 veckor brukar väga runt 1 kg vid normalt hull.
En kattunge väger ca 100g när den föds. Sedan ökar den ca 100g i veckan. Så en kattunge på 12 veckor väger runt 1300g. Höstkattungar växer oftast lite långsammare, så en 12-veckors kattunge född på hösten väger kanske lite mindre.
tycker det ser ut som han är allt från 11 veckor till 14 veckor, men svårt att säga. ja hur kan man dumpa en liten bebis eller egentligen vilken katt som helst både stor som liten bara sådär!!! blir så arg när jag hör sådant att jag kokar!
tur att hans förra ägare och du finns där för den lille för han behöver extra mycket kärlek!
#2 han bodde hos henne i ca. 11 veckor.
Hennes båda föräldrar hade blivit sjuka så hon skulle flytta in hos dom och då kunde inte kissen följa med…
Har katter och han behöver kattuppfostran just nu,
han är uppvuxen med en liten hund så hur man beteer sig mot andra katter har han inte riktigt förstått ännu men det har redan blivit bättre.
#3 kan fixa!
Urmysig liten grabb ska se om jag kan fota så man har något att jämföra med.
Tack allihopa! :)
När jag hade en kull med kattungar så behövde de hjälp med att kissa och bajsa tills de var strax över två veckor. Vill minnas att de börjar öppna ögonen vid två veckor och strax därefter börjar de kissa och bajsa själva.
Så jag tror inte alls att han var fem veckor utan snarare runt två.. Beroende på hur länge han behövde hjälp med avföringen.
#8 Ånej, en kattunge på 2 veckor har knappt börjat att lyfta magen från underlaget. De står fortfarande inte stadigt på benen. Kissa och bajsa själva börjar de när de är runt 4 veckor gamla +, - något dygn. Sen kan självklart urinblåsan läcka om den blivit så pass full, pga att kattungen inte fått hjälp som den ska. Men då är det inte som att kattungen kissar själv, utan den kissar på sig. Den är alltså inte medveten om att den kissar.
#9 Kan jag verkligen minnas så fel??? Vi tog in vårkull när de var 1 vecka+6 dagar. Detta vet vi md absolut säkerhet.
Jag minns mycket väl att vi i några dagar hjälpte de med att kissa och bajsa, jag var svinstressad för att en av dem inte bajsade. Efter några dagar började de en efter en att kissa och bajsa själva..
Mn kanske minns jag fel då, men jag kan inte alls minnas att vi skulle ha hjälpt dem i såmånga veckor…
EDIT: Har också kollat runt, det stämmer med fyra veckor. Kan väl bara säga att minnet är sämre än vad jag tror..