Vad säger ni om detta ????
Frågade en personal från ett stort katthem om jag fick låna en fälla till Strimlan, som är född under en bod hemma hos mig. Hon kommer när jag kallar, äter ur min hand o.s.v. men jag får inte ta i henne. Hon har nu fått ögoninflammation , jag har pratat med veterinär och dom ger ingen medicin ifall dom inte får undersöka henne. Därav frågan om fällan. Jag berättade också om kattmamman som är mycket skygg medans ungarna är heltama, att jag byggt nya sommarburar, där dom kan vara både ute och inne. Hon skulle tänka över till dagen därpå. resulterade i att hon ringde mig morgonen efter och sade att Miljö och Hälsovårdskontoret ville prata med mig. Hon sade att det bästa för dessa katter var avlivning och hon tyckte det för hon var djurvän. Sagt till Miljö;hälso kont. att jag fångar in vilda katter i burar och försöker tämja dem. Jag berättade för henne att jag har tre hur fina katter som helst inne hos mig, som varit förvildade tamkatter. Gissa ifall jag blev överrumlad. Strimlan fick ingen hjälp p.g.a. detta utan hon fick plågas vidare eftersom jag inte fick låna fällan.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Var det någon på ett katthem som tyckte att katterna skulle avlivas? Inget seriöst katthem då verkar det som. Vad jag tycker är att du gör helt rätt när du försöker hjälpa katterna, bara du inser att du måste fortsätta när du väl börjat. Men avlivning - nej absolut inte, finns ingen anledning.

Helt konstigt! Alla katter ska ju få en chans på ett katthem helt klart!! Om det inte finns plats så får de vänta på sin tur att komma in, men man rekomenderar inte avlivning tycker jag!!
Puttar upp detta. Verkar ju väldigt konstigt… Kunde du inte ens få Hyra fällan?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mycket märkligt!

Tyvärr är det inte så märkligt…. finns en hel del katthem som har den åsikt att "vildkatter" ska somnas in. När folk kallar sig för djurvän, riktig djurvän, sann djurvänn då blir jag väldigt tveksam …..
inte sällan att just dom förespråkar avlivning av förvildade katter.
Hoppas du får tag i en fälla Debattia, var bor du nånstans?
Kanske ska man passa på och fånga in kattmamman och få henne kastrerad när man får tag på en fälla? :)
/Miranda

#0, Det är inte du som även skrev i KKS forum? Liknar en del i texten, men jag vet inte 
skumt! har hand om en hel koloni halvtama katter, och inte ska de avlivas om jag får bestämma. de har rätt till liv de med!

#7 Precis, alla katter har rätt till ett liv - tama eller förvildade!!

Finns tyvärr mindre föreningar med små resurser som har svårt med platts för skyggissar,,, min nu avlidna extramamma som var en av de största kattvänner jag träffat var aktiv i en sådan, hon tog in en skyggis som de inte hade möjlighet att hjälpa pga lokalfråga, den katten blev kvar i 11 år och blev aldrig tam,, låg i garderoben i 11 år, var bara framme när andra sov, har föreningar stött på sådana kan man de ju dra sig för att försöka ijen,,, bara en tanke,, många skyggissar kan naturligtvis bli hur goa som hellst men som lilla myzan funkade det ju inte alls bra med,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Hej !
Tycker bara det är underligt att man kallar sig djurvän/kattvän och bara vill avliva rakt upp och ner utan ett försök till undersökning ifall det går att hjälpa katterna ? Vem har rätt bestämma över andras liv så ? Dom hade en som var halvvild när dom tagit hand om den ,ang du som skrev om en likadan. Men varför ser dom då inte till och ägnar mer tid till den katten så den blir mindre skygg. Jag tror det är vad det handlar om, hur mycket tid man vill,kan lägga ner på att få dem tama. Jag skulle inte placera katten hos dem utan bara låna deras fälla. Tänker också kastrera mamman vid ett sånt tillfälle. Har tagit kontakt med Katt-kommando-syd som jag hoppas kan hjälpa mig. Jag lider med Strimlan. Har nu skickat efter homeopatmedicin som jag ska försöka ge henne, samt försöker få in henne i en vanlig kattbur. Hon haltade också idag så kanske har hon blivit påkörd också. Det är så hemskt att sitta vid sidan om och inte kunna göra något för henne. Fast hon har det värre än jag. Jag har blivit besviken på det katthemmet och tror jag aldrig mer vill ha någon kontakt med dem, eller skicka bidrag till dem. Har nu hört flera hårresande historier om det stället. En tjej berättade att en tam ungkatt kommit hem till henne, den hade öroninflammation, hon tog den till veterinär så den blev bra, kunde inte ha den själv så hemmet kontaktades. Dom ville inte ta emot katten ,det skulle bli dyrt kastrera den , upphittaren betalade själv kastreringen och efter många om och men tog dom då emot katten. En månad senare hade den fått ett nytt hem. En tjej hittade en smutsig katt , den ville dom varken ta i eller ta emot. Hon åkte till veterinär med den och dom tog i katten utan någon som helst kommentar. En familj kunde inte behålla sin katt . Dom tog inte emot den. Familjen sade att då fanns bara avlivning som nästa alternativ. Fick till svar att då ville hemmet ha buren och selen efter katten. Tyvärr avlivades den ,en helt tam och frisk katt. Dom fick buren. En tjej hittade flera små kattungar utan mamma, ville hemmet skulle ta hand om dem, fick till svar att avliva dem i stället. Är detta verkligen djurvänner med hjärtat på rätta stället ????
Debattia

#10 antar att det är mitt inlägg du menar, Lilla Mysan fick all tid i världen, det var ett lungt hem utan stimm,,matte satt i timmar och talade med henne med lungn röst,, men det funkade inte, självklart håller jag med om att alla katter är världa en chans,,, jag har själv tagit in skygga kattungar tillsammans med min vänninna, de gör framsteg varje dag,,, Får du inte låna fälla av organisationen du kontaktade så hör med jägare runt om om de har någon, eller kanske det skulle gå att lägga en filt över henne när hon äter…. så kan du ta in henne utan att bli riven,, Jag menade inte att ge dig kritik, det var bara tankar som flög i mitt huvud, Jag håller på dej, Tur att Kissen har dej, Lycka till 
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Har inte uppfattat ditt som någon kritik.Det var inte menat som någon kritik till dig heller utan jag tror faktiskt mycket på det där med att ta sig eller ha tid med kissarna. Heller ingen kritik till Mysans kattmamma. Men jag tror också och kan förstå att många katthem varken har den platsen eller möjligheten ta hand om förvildade tamkatter. Tycker också att den här kvinnan jag skrev om inte ska döma alla andra bara för att dom då misslyckats med en kisse. Hon bör väl förstå att man kan lyckas också och inte bara rekommendera avlivning i första skedet.
Debattia

#10 Vilka historier!! Vad är det för katthem egentligen??
#13 Pma debattia! hon kan inte lägga ut det öppet här!

Okej

Kontakta jägare, de brukar ha fällor att låna ut. Så skippa idioterna. Kolla att veterinären har klämbur för då blir det lättare för dem att kolla henne. Tack för att du ställer upp på kissarna. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Fy vad tråkigt men det är ju tyvärr inte första gången man hör liknande historier! Stor eloge till dig för att du står på dig och fortsätter hjälpa katten!!!
Alltid lika tråkigt när ett katthem har synen att skygga katter bör avlivas. Många har tyvärr den uppfattningen även fast de företräder ett katthem. Man tycker att man gör katterna en stor tjänst genom att avliva dem. Det brukar vara näst intill omöjligt att få en person med den inställningen att ändra sin syn. Om man kört den linjen i många år är det nog för smärtsamt att ändra inställningen för det innebär ju att man måste erkänna att det man gjort har varit fel, det vill säga att man avlivat katter i onödan.
Bra att du står på dig och inte ger upp med att hjälpa katten. Hoppas det fixar sig med fälla.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#18 Tyvärr är det ju det.. men om de ändrar inställning så behöver de ju inte avliva fler katter! Så det skulel katterna tjäna på! Man kan inte ångra dte man gjort men man kan se till så att framtiden blir bättre.
#18 Absolut - det är ju det man hoppas på att fler och fler ska ändra inställning, ta till sig nya rön och omvärdera sina (som jag tycker i det här fallet) förlegade uppfattningar att skygga/förvildade katter är hopplösa fall. Men det sitter nog långt inne hos dessa som företrätt avlivningslinjen under många år. Det har med försvarsbeteenden att göra det där att inte ta till sig ny informattion som ifrågsätter det man trott på, verkat för, det skapar helt enkelt ångest. Men det gäller att inte ge upp.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nu blir jag ledsen…Såna katthem vill jag inte ge bidrag för fem öre.
Så jag pm dig…

Måste dock få påpeka, att i vissa fall kan det kanske vara berättigat att avliva? Inte för att jag skulle säga åt någon att avliva. Men hur ska man kunna veta om en katt går att få tam och trygg? Kanske kan det vara en berättigad frgåa med tanke på hur många katter det finns som är utan hem?
Men som sagt, jag förespråkar INTE avlivning, men det kanske finns två sidor av saken. Kanske hon inte förstod hur det egentligen stod till? Hur ska den personen egentligen kunna veta att du verkligen menade allvar att du ville hjälpa? Kan gissa att det finns många som tänker de ska göra något, och söker en enkel utväg. Kanske personen på katthemmet har blivit bränd många gånger, eller inte fått tillbaka kattfällor osv?
Jag säger aboslut inte att du gör fel, tvärtom en stor Eloge! Vad bra att du vill göra något! Kanske kan du prova försöka fånga henne med en vanlig kattbur, men ett långt snöre som du fäster i gallret, och sen drar igenom buren, för att sedan stå på vakt gömd en bit i från?
Om du bor nära (jämtland) så kan jag jättegärna hjälpa dej! Men antar att du inte gör det.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

§22 Finns det någon anledning att de skulle tro att hon inte menade allvar? Det framgår väl ganska tydligt att Debattia vill hjälpa katterna och det är väl inte katthemmets sak att sitta och gissa vilka som "kanske inte menar allvar". Vad jag förstod så har inte katthemmet ens sett katterna ifråga utan förordade avlivning bara på det faktum att de inte är tama. MEN som jag tidigare påpekat så skulle min hona också bli ansedd för vild och ingen idé att hjälpa i så fall för hon är så rabiat utomhus så inte ens jag kan gå fram och lyfta upp henne, men ändå är hon ju tam.
Katter_e_mitt liv: ÄR du verkligen bara 15 år?

# 23
Jag ber om ursäkt om jag uppretat någon. Ville bara säga att det kan finnas missförstånd i det hela. Eller andra orsaker bakom andra människors beteende. Men som sagt, jag säger inte att den personen handlade rätt. Bara att det kanske inte är rätt att dömma människor. Men jag menade inte att katthem inte ska hjälpa katter, det är ju det dem är till för. Och jag hoppas att allt löser sig.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

tycker katthemmet vär väldigt snabbt med att rekomendera avlivning, dom har ju inte ens träffat katten, hur kan man då "bedöma" att avlivning är den enda "lösning"?
Det är ju bara en lösning för dom, då har dom ett problem mindre, tyvärr är det en del katthem som resonerar så…

§24 Du har inte retat upp mig men katthemmet i fråga har.

#23 Ja jag är 15 år, snart 16.
Som du skrev om din katthona så är det ju katter som är rädda och inte hanterbara ute men tama inne. En del katter har inte varit i kontakt med männiksor på länge. När man tar in de så är de skygga men efter en tid när de varit i kontakt med människor igen så kommer de ihåg människorna och vågar sig fram. Det finns det bevis på. Det har jag själv sett. Så jag tycker inte att man ska bedöma en katt efter hur de ser ut när de är ute. Alla ska ha sin chans! Om katten är skygg så behövs den kanske placeras till ett jourhem där den får extra ompyssling där de kan få sin tid på sig.
Jag har sett många skygga katter, men katterna har blivit relativt tama sedan. Hur många skulle inte vara rädda om de varit med om nåt hemskt av en människa och sedan träffar en? Men katten kan ändra sitt beteende. Det kan även förvildade. Men även om de inte är klappbara tycker jag att de ska få sin chans att få ett värdigt liv. Man ska inte bedöma de efter det. Katten kan med arbete bli tam. Även om den inte är klappbar så tycker jag att den ska få leva även att den inte trivs.
Oavsett bakgrund så ska alla katter få en andra chans som många säger, (men jag tycker inte om ordet andra chans.) Det är sin chans till livet de ska få. Det är inte kattens fel att den blivit som den blivit. I grund och botten är det människans fel!
Katthemmen kanske också resonerar så: eftersom vi har fullt så tycker vi att de skygga katterna ska avlivas. De kommer ingen vilja ha eller åtminstone inte placeras ut.
men själv tycker jag att alla katter är värda en chans. Även förvildade, ohanterbara katter så länge de inte lider ska få sin chans. Det spelar ingen roll hur de är.
Som tur är så är katthemmet i Oskarshamn inte såna som inte tar in skygga katter. De vet att de kan bli tama. Men förra sommaren hände nått förfärligt. De hade haft inne en kattfamilj i flera månader men man såg att de led. Man såg att de inte trivdes och så var de ju så skygga. Så katterna fick avlivas. Och det var jag som gick in och gav de sömnmedlet i maten den sista gången hon fick mat. För jag kunde gå fram till kattmamman. Kattmamman anade nog vad det var i. För hon hade matstrejkat i flera dagar. Men just när jag gick fram med maten åt hon upp det och låg sovande på golvet. Sedan fick hon en spruta. Förstå hur illa jag mådde efter det. Men jag gjorde det för kattmammans bästa.
Så jag tycker att även att det inte finns plats på katthemmen och i jourhem om det finns det kopplat till katthemmet så ska katterna få en chans! De får ställa sig upp på en lista och vänta, bara de får sin chans och att någon matar de.
Och som du skrev Miranda att många kanske resonerar: Avlivining gör att de får ett problem mindre.
Men själv anser jag inte att avlivning är en lösning. Jag ser det inte ens som en lösning. Avlivning är en sista utväg om katterna inte mår bra. Avliving är ingen annan lösning på problem.

§27 Man önskar att alla 15-16-åringar var lika kloka som du 

#22 Du skrev att du bor i eller i närheten av Jämtland.Då måste jag undra om du har några "känningar" så du kan få kontakt med Jämtkatten?De verkar ha råkat i en ruskigt knepig sits och det finns flera här som gärna vill försöka hjälpa men det går inte om vi inte får kontakt.Kanske du kan fixa det (håller tummarna)?
#22 Jag är av den bestämda uppfattningen att avlivning bara är något som ska förekomma i absolut sista hand, när allt annat redan är prövat. (Svår sjukdom, svåra psykiska men som inte går att komma tillrätta). Visst har vi många hemlösa katter i vårt arma land, men är avlivning det rätta? Istället borde vi utveckla TNR-metoden. Massor av kastreringskampanjer över hela landet och lag om ID-märkning är andra frågor som är viktiga att arbeta med.
Vad jag menar med mitt svamlande är att det finns så många andra sätt att arbeta på för katthem och föreningar än att föreslå avlivning som någon slags patentmetod. Det blir särskilt knepigt när de som i det här fallet mer eller mindre motarbetar en person som är engagerad med att hjälpa hemlösa katter och försöker övertala henne att avliva katterna istället. Jag menar vad frågan gällde var om de kunde låna ut en fälla. Det här tyder på - enligt min mening- att man har en mycket klar uppfattning om hur arbetet med hemlösa katter ska gå till, inte om något missförstånd. Nej jag tycker det är kanondåligt.
//Lena

Håller med dig Lena. Finns även ett katthem i Göteborg som är ansluten till djurskyddet sverige (inte vi :) ) som som enda "lösning" erbjuder att låna ut fälla för avlivning när det handlar om förvildade katter. Och då backar den som vill ha hjälp oftast ur, för dom vill inte att katten ska dö. Resultatet är att katten får fortsätta vara hemlös, okastrerad och föröka sig.
Vi har inte heller plats för alla hemlösa katter, bara en bråkdel kan vi ta emot. Med TNR kan man även hjälpa dom katterna som man inte har plats till på katthemmet, och respektera deras rätt att leva!
/Miranda
Apropå Jämtkatten! deras telefonnummer står väl på hemsidan? Annars så har jag det! Ewy, som håller i hela Jämtkatten, är inte datorkunnig. Så det bästa är, att ringa henne. HAr också mailat, då jag är medlem och även hört mig för lite, tycker att det verkar var en helt felaktig juridisk fråga där! De behöver all hjälp de kan få! Om jag får tillåtelse av Lena, så lägger jag gärna telefonnumret här, annars så kan ni PM:a mig och få det, ni som bor i närheten och vill försöka hjälpa till!
#32 Det finns ett telefonnummer på deras hemsida Kattklubben Jämtkatten Är det samma nummer som du har Gunilla?
Privata telefonnummer, om det är ett sådant, ska vi inte lägga ut öppet, det är bäst att ta via PM.
//Lena

Jag har ringt och pratat in ett meddelande och de har tyvärr inte ringt upp.Kanske glömmer de lyssna av den?

Okej då frågar jag här; Den som vet kan väl pm:a mig vilket katthem det är?
Debattia verkar inte vilja svara på mitt pm..
Lena, numret står där, i den röda texten! På sidan "kontakta oss" så finns det tre telefonnummer. Det första är i den svarta texten. Sen får ni gå lite längre ner i den röda texten. Mer säger jag inte. Om ni vill ha reda på det och inte hittar det jag menar, så får ni PM:A Mig.
klicka på kontakt! här kan ni läsa!
Jag kommer att skriva mer senare och även svara på breven.
Tack för alla goda råd och förslag !
Måste bara berätta att Strimlan blev sämre , båda ögonen svullnade igen och halt på höger framben.( Kanske stukad eftersom hon inte kunde se ?) Hon gömde sig , kunde inte hitta henne någonstans. En morgon stack hon fram sitt lilla huvud igen och jag hade köpt god mat som jag droppade ner medicinen i, hon åt.Nu har jag gett henne dessa droppar i några dagar, flera ggr dagen. Ni må tro att , hon har blivit bra i sitt ena öga och det andra har också blivit bättre, har blivit bättre i benet. Gissa ifall jag håller både tummar och tår men hittills har det gått åt rätt håll.
Debattia

#38 Jag blev helt rädd när jag läste, Måste bara berätta Strimlan blev sämre och sedan tänkte jag direkt på att hon var tvungen att avlivas men icke sa nicke! 
Du är en
som hjälper lilla Strimlan gumman..
var nu ett tag sedan jag skrev men tiden är för kort ibland.
Vill svara dig Katter är mitt liv " Jag tror också den kissen visste vad den ville. Fylgias undran om hur man vet om en katt blir tam och trygg.Jag tror att ingen kan veta från början utan det måste bero på hur, var och när kissarna behandlas, hur mycket tid som läggs ner på dem .o.s.v.
Ska berätta lite mer från begynnelsen : De katter som skulle bli skjutna, fångade två tjejer in i kattbur och kom hem till mig med. Ena luckan var tyvärr inte riktigt stängd och den ena kissen sprang ut i trädgården. Jag frågade då nämnda katthem om lån av fälla. Berättade episoden, diskussionen fanns även då att det hade varit bättre med avlivning, för kattens skull.Nu kommer den stackaren att svälta ihjäl, trodde personen. Eftersom katterna hela livet bott utomhus tror ju jag dom lärt sig jaga.
i vilket fall. Jag satte upp fällan, och passade några nätter, kom flera katter in i den ,dom släppte jag ut tills rätt katt kom. Detta var historik.
Jag tycker det är mycket bra det finns katthem med en annan syn vilket jag förstått på dessa sidor.Jag har nu möjlighet låna en fälla genom KK-syd. Strimlan har blivit bättre, varet är borta, hon kan öppna båda ögonen men är röd i det ena. Hältan är mindre. Hon äter bra och kommer nu fram mer till mig igen än vad hon gjorde då hon var sämre.Finns fler som har erfarenhet av homeopatiska medel till katter. Jag tror medicinen hjälpt Strimlan.
Debattia
En kattmamma födde sina ungar i en grop utanför ett höghus i centrala Lund. En kvinna i huset engagerade sig för att hjälpa dem Hon ringde på alla dörrar och fick en unge placerad. Kunde själv inte ha någon. Det finns även katthatare där. Dom klagade.
I vintrast bad hon vaktmästaren att hålla en springa öppen ner i källaren så dom kunde gå in och värma sig. När det var som kallast spikade han igen. Han ringde en djurvårdare bakom hennes rygg. Jag och hon satt och ringde till alla djur och katthem men ingen kunde eller ville ta emot dem. Från ett katthem kom en person som slog ut med armaran och sa : Du kan väl ta hem dom till dig ! Sen åkte hon därifrån.
Spelar ingen roll vilken förening det var för i detta fallet kan man inte skylla på föreningen. Kvinnan hade inte den positionen. Det är dessa katter som är hemma hos mig.
Mamman går fortfarande kvar där på gården . Hon har blivit mer social och får p-piller. Finn någon här på listan som bor i Lund eller dess närhet och som kan hjälpa denna kisse före kylan och vinterns intråg ?
Debattia
PS! Mitt sista inlägg skulle kommit i en annan kollum. Blev fel. Jag beklagar detta !
Debattia

#40 Så bra att Strimlan är bättre nu :)
Har du fått in henne till dig nu?
Strimlan är en av fyra som bor ute i en bod. finns kattlucka så dom går in och ut samt värme om vintern. Det röda ögat har blivit bättre men hon haltar fortfarande och jag kan inte se någon svullnad. Tror hon har det relativt bra bara hon fick vara riktigt frisk. Min tanke är också kastrering av henne och hennes syster. Helst skulle jag vilja ha alla inomhus men det går ju tyvärr inte.
Debattia

#44 Vad skönt att hon har någonstans hon kan vara iaf!
Har du ringt vetten och frågat vad det kan vara för fel med benet?
Bra att du tänker att kastrera de också!
Är de andra två hanar?
Trodde att övriga syskon var bröder, en är det i alla fall.Den fjärde har jag tyvärr inte sett på länge, så jag börjar undra ifall det är en hona som fått ungar någonstans. Dom andra är ju här hela tiden ??? Min tanke är att kunna kastrera och hjälpa dem som flyttat hit i första hand, men det kostar också. Jag brukar ha loppis och får in lite pengar då och då till djuren.
Debattia
debattia, kan du pma mig ditt kontonummer,då kan jag sätta in lite kastreringshjälp nästa vecka!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Landfreak !
Du är en helt genomgod människa, tack för att det finns såna som du !!!!
Men jag fick ihop till vaccineringen till kattungarna från loppisen och jag ska ha loppis nu till helgen igen, så vi kan avvakta och se hur det blir med inkomsterna efter det.
Debattia
OK, men hör av dig. Chansen hos mig är bäst omkring den 19.
Sjukbidrag eller vad det kallas nu.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag blir beklämd av det faktum att vissa katthem menar att det är bättre för katterna att dö än att de skulle hjälpa dem.Riktigt,riktigt ruggigt!

Håller med dig brutt!
Nu får de en chans som de förtjänar!