Problem med kvarlämnade katter på campingar?
Finns det fler kattföreningar som har el har haft bekymmer med katter som lämnats kvar av campinggäster? Vi tänkte nu försöka påverka och därför har jag skrivit ett brev till SCR som är en organisation som har de flesta campingar i landet som medlemmar.
I brevet föreslår jag att alla gäster som har djur med sig, måste checka in djuren. Helst visa reg.bevis men om djuret inte är registrerat, iaf uppge antal och utseende. Så man vid avresa kan kontrollera att alla djur är med!
För att förhindra att gästerna skaffar t ex en kattunge när dom redan bor på campingen och sedan lämnar den när dom åker hem, kan alla som checkar in sina djur få en dekal som placeras på synligt ställe vid husvagnen/stugan där en siffra anger antalet djur.
Detta kan verka omständligt, men vi ser ju att detta är ett problem. Folk som bor nära campingar får ofta påhälsning av hemlösa katter på höstarna när alla åkt hem…:(
Är det nån som har erfarenhet av detta problem eller bra idéer?
bra förslag att även djuren ska checkas in
Bra förslag! Men kanske kan motiveringen till varför djur ska registreras vid ankomst motiveras med att inga djur t ex ska missas om det händer något. T ex vid brand.
Ffa kanske man ska satsa på att det kontrolleras att de incheckade djuren också finns med i transporten hem. Även om jag känner mig så luttrad att jag tror att ett antal faktiskt kan åka några meter bort och släppa ut sin katt igen. Men försöker man inte stävja förfarandet kommer man heller inte att lyckas så alla sätt är bra.
Det finns också folk som åker och dumpar sin katt på campingar. Dvs de har inte varit campinggäster utan ser det som en lösning att kisse blir om händertagen av campinggästerna.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Mycket bra idé!
Har ju en stor camping här i min stad men jag vet inte alls hur det är med övergivna katter där. Det ligger ju villor precis jämte campingen och även där finns det ju katter som springer överallt. Däremot finns det ett ställe som heter Sjöbo Sommarstad och där vet jag att det finns övergivna katter men det är ju även bofasta vars katter som springer där. Vet också att de matas av folk men hur det står till på området har jag ingen aning om.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Givetvis ska antalet katter som checkas ut stämma med antalet på dekalen som camparen fått vid incheckning. Det var ju det som var själva vitsen. Sen förvånar det mig inte om folk gör som du skriver, åker en bit o släpper ut dom. Ingenting förvånar mig längre när det gäller människors hantering av katter….
Men vi kämpar på, alternativet är ju otänkbart!