Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 507 ggr
Lena
0

17 katter avlivade i Kungsbacka!

I gratistidningen Punkt.se Göteborgsupplagen kan man idag den 14/8 läsa en artikel om 17 katter som avlivats i Kungsbacka. (Söder om Göteborg) Katterna hittades i förra veckan övergivna på en gård efter larm från grannar. Distriktsveterinären bedömde samtliga i så dålig kondition att de var tvugna att avlivas.

Ägaren till gården och katterna avled i vintras. I maj lämnade sambon gården och katterna åt sitt öde. Katterna har sedan dess fått klara sig i stort sätt helt själva. En släkting har åkt dit någon gång då och då med mat. I huset var det så svår stank att polisen var tvugna att använda gasmasker. Katterna hade kattlucka och kunde gå ut.

Miljö-och hälsoskyddet överväger att polisanmäla händelsen. Problemet har dock uppstått när det gäller att utreda vem som bär ansvaret för katterna öde.

Straffet för djurplågeri i Sverige är böter eller fängelse i högst två år.

Tyvärr kan jag inte hitta någon länk till artikeln. Har istället försökt att återge huvuddelen av vad som stod skrivet i den.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tussilago
0

den eviga googlarn är framme igen ;)

http://www.aftonbladet.se/goteborg/article573590.ab

Lena
0

#1 Tusen tack Tussilago! Jag rä dig evigt tacksam. Du är en fena på att googla! :)

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

åhhhh..jösses så sorgligt…orkade inte läsa hela artikeln..kanske en annan gång att man har mera kraft att göra det..kanske att sambon var i så stor chock att hon/han inte var i sina sinnens fulla bruk efter dödsfallet..men man funderar på om det inte fanns andra släktingar som hade kunnat hjälpa katterna på något vis…enda trösten man känner här nu är att katterna inte lider längre..

tussilago
0

#2 ja, det blir som en liten sport :D Jag borde blivit nätdetektiv ;)

Erika91
0

Nej vad ledsen jag blev av att läsa det Gråter
Det kan ju vara som dus krev sidentass men jag tycer ändå att hon kunde sett till att de fick nya hem.

Stackars katter.. men nu har de det bra iaf.

Men eftersom en släkting matade katterna så fick väl hon ansvaret för de? Så är det väl?

storAnnette
0

Ja,den som matar tar på sig skötselansvaret.

Erika91
0

men den som lämnade katterna bör ju också få straff?

Lena
0

#7 Det är säkert det som gör det knivigt vem som bär ansvaret. Man tycker ju att de själva borde slagit larm istället för att bara låta tiden gå… Dockinte första gången som dödsboet inte tar sitt ansvar när det finns djur med i bilden…..

//Lena

Alexej
0

Då är det så bra med vårt arbete att nå ut till "vanlig" folk för att fler börja tänka på katter också i ett dödsbo. Kanske också begravningsbyrå kommer då ihåg att det finns katter kvar..

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus