Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2416 ggr
wippwapp
0

*LÖST* Katt bortsprungen (Dals Långed)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hat ni sett Pio? Han är rödtabby-vit, ca. 10-12 månadar, kastrerad, ID-märkt (T799Y).

Jag släppte ut honom tidigt den 17 nov och har inte sett honom sedan dess; har hängt upp lappar i samhället, men än så länge inte hört att någon fått syn på honom, han kan ju vara var som helst…

Ägaren Linda kan nås på 0768-241874.

Uppkatten
10

Kolla noga om han har blivit instängd någonstans. Det är vanligare än man tror, inte minst när det gäller unga, nyfikna katter. Det räcker inte med att öppna dörren till förråd, garage mm och locka på honom, utan du måste söka igenom sådana utrymmen/byggnader noga (katter ger sig inte alltid till känna om/när de har blivit inlåsta/instängda).

Katter som blivit sjuka/skadat sig under utevistelsen gömmer sig ofta, och ger sig inte heller alltid till känna, utan ligger och trycker. Därför är det viktigt att man försöker söka av hela kattens revir noga, och kolla på så många "gömställen" som möjligt om katten finns där.

Kan katten ha blivit bortjagad av annan revirstark katt? I så fall kan han ha hamnat vilse/vågar sig inte hem. Då är massor av lappar t ex i grannarnas brevlådor, på stolpar o anslagstavlor etc av vikt!

Kolla också uppåt så att han inte har blivit uppjagad i ngt träd.

Nyfikna katter kan också lifta iväg för egen tass i bilar/ombord på släp etc. Fundera på om det fanns t ex någon hantverkarbil/ngt flyttlass i närområdet den dagen han försvann.

Ring polisen på 114 14 och anmäl honom försvunnen.

Kontakta id-registret och anmäl honom bortsprungen.

Fortsätt lappa!

Efterlys honom på katthemmens efterlystsidor.

Efterlys honom på Blocket, Kattpolisen i fokus mm.

Hoppas att han snart är hemma igen!!! Bra att han är kastrerad och id-märkt!!! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2

Du har fått många tips redan i #1. Lägger även in en länk här där du kan läsa ännu mera om vad du behöver tänka på när din katt försvunnit.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

wippwapp
2

Tack för eras tips! Polisen har jag redan ringt. Katten är också registrerad på sverak, skulle även registrerat honom på SKK, men det tar tyvärr en evighet att skicka mig blanketten.

Visste inte att det kan va bra att sätta ut mat direkt efter katten försvunnit; är kanske lite för sent för just det nu, men det finns många katter här i grannskapet, och det står ibland mat ute där, så det var kanske inga problem.

Ska satsa på "instängd" nu; skriver ut flyers där jag ber folk om at kolla noga (söka systematiskt) i deras källare etc., med hittarlön så att de är motiverade… och delar ut i brevlådor ikväll.

Uppkatten
2

Bra att katten är registrerad, men anmäl honom även som försvunnen till ID-registret om du inte redan har gjort det.

Att ställa ut mat är ffa viktigt när det är innekatter som har kommit ut av misstag, eller om katten har kommit ut på en plats där den inte känner igen sig. Är katten ordentligt van vid att vistas ute hemomkring så är "att ställa ut mat" inte fullt lika viktigt.

Jag tycker att du ska satsa på att be folk söka igenom uthus, garage etc. eller helst be att få söka där själv! Kanske kan man också fråga om katten kan ha liftat iväg med något släp eller liknande av misstag, någon granne kanske vet om att de fick en extra-passagerare med sig nyligen…

Annars är det fotarbete som gäller (att söka överallt där en liten katt kan ha gömt sig/tagit sig in), samt att du bör lappa i allt vidare cirklar (i folks brevlådor och på anslagstavlor, stolpar mm).

Det är mkt viktigt att du söker aktivt redan nu!!! Då har du störst chanser att hitta honom. Att "vänta och se" brukar vara en sämre strategi.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
1

#3 Hittelön är ett bra sätt att aktivera människor som inte annars skulle bry sig, tänka på det. Lycka till och ge inte upp!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

wippwapp
6

Pio är hemma igen! Lyckades fånga in honom några kvarter ifrån hemma. Tack igen för eras bra tipsar och stöd! Skulle han försvinna någon gång igen kommer jag vara sökexpert redan från början ;)

Uppkatten
3

HURRA!!!!❤️🎈🎂

Ja, nu vet du mer om hur man gör så nu är det bara att sätta igång och hjälpa andra katter och mattar/hussar som kommit ifrån varandra! ❤️

Lena
2

#6 Så roligt att höra din katt är hemma igen!

Jassan
0

#6 Verkligen roligt att höra!!!👍

Kan tänka mig att det blir extra mycket gos o god mat nu då.🤗

https://jazzans.wordpress.com/