Kattungeåret eller vad...
Ja, just som rubriken lyder. Undrar om det i år inte är ett värre kattungeår än någonsin. Har både i går samt idag uppdaterat många kattungar på Lisbeth/Aarons sida på KKS sida. Räknade de just nu som inte är tingade och enbart på denna delsida hela 38 kattungar och sedan tillkommer alla kattungar på de andra delsidorna samt de massa kattungar som ännu inte är online.
Känner ni på de andra kattverksamheterna att det är likadant, d v s mer kattungar i år än någonsin?

Katthemmet Kompis har fått in väääldigt många ärenden i år. Både vuxna och ungar. Det känns som att det är mkt mer detta året i alla fall.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Jag kan inte jämföra med något, men jag är förskräckt över hur många kattungar som lagts ut på Blocket i sommar! I bland har det varit upp till 25 kattungar på ett dygn! Hur många av dessa kommer att stå hemlösa om en månad???? Hemska tanke..

Katthem och föreningar måste väl ha journalanteckningar så det borde vara rätt enkelt att jämföra.

Jag tycker oxå det verkar till att vara mycket kattungar denna sommar. Har inget att jämföra med, men det ser ut till att finnas hur många som helst! Precis som Jossan skriver, hur många blir utan hem! Finns för många okastrerade katter, för många okastrerade hemlösa katter!?

Eller så blir folk mer uppmärksammade på att det finns katthem/föreningar som jobbar med hemlösa katter…
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

#3 jo det finns listor för det men skrev utifrån den känsla jag har, man kan sammanställa det senare men som sagt, jag har känslan utifrån uppdaterare av samt daglig kontakt med kks samordnare att det i a f för vår del verkar vara fler kattungar, sorgligt nog.
#5 Precis, så kan det absolut vara, och en del i det hela.
Ja det verkar ju faktiskt som det svämmar över på alla brädder i år. Milda makter att det ska behöva vara så här. :(
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag tror vi har nu 12 vuxna, 2 tonåriga och 25 kattungar. Men alla utom 2 kattungar är väldigt friska. Förra året hade vi också många kattungar men så många sjuka där flera dog.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Man skulle önska att det blev avelsstopp några år framåt.
Det låter ju förfärligt mycket kattungar nu.
Jenna

#9 Håller med dig!

Jaha, fick för en stund sedan ett mail från Lisbeth om ett ärende med en hel del kattungar med mammor utanför Växjö. Sättter mig med det imorgon och laddar upp under em eller kvällen (samt säket fler ärenden…). Kan du redan nu ställa upp som stödhem maila lisbeth@kks.nu. Många av dem är svarttigre till färgen,,,
#9 Ja det skulle sannerligen behövas så att situationen skulle få en chans att normaliseras.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Idag när jag var jour på katthemmet så var det sju kattungar inne varav sex kattungar har varit innan dessa sju kom in. Okej, nu låter det dumt - att alla sju kom från samma kull. De kom in i oika perioder och med/utan mamma.
En kattmamma med två ungar hittades i skogen i en ihoptejpad kartong! 
Det var så glädjande att se de i tryggheten nu!
Ärendet hade polisanmälts, polisen har fått ett signalement av en pojke som sågs la ner en kartong i skogen. Polisen hade pratat med pojken men han sa att mamman hade sagt till honom att lägga kartongen i skogen. Så ärendet lågs ner.
Men pojken borde ju ha vetat vad det var i kartongen!!

#13 Då tycker jag mamman skulle anmälas, pojken var väl förmodligen minderårig. Vilken Morsa låta sonen utföra hennes dåd

Men dte är katthemmet som håller i det. Jag fick bara höra det idag.. men visst är det förfärligt!
Det bara väller in kattungar varje dag nu och den ena skräckhistorien efter den andra. En kattunge dumpades efter en stor väg för den förmodligen skulle bli överkörd. Räddades av en observant bilförare. En kattunge anmäldes idag att den rasat ner från en balkong och skulle bli "skatmat"! Suck!
Vad är det som hänt? Hur kommer det sig att det blir fler och fler is tället för tvärtom? vi har ju uppmärksammat just kastreringar mer än förut och ändå blir det bara fler och fler. Fy faderen, så vidriga människor det finns…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tyvärr tror jag att det är pengarna som folk regarar på. De flesta vill inte kastrera sin katt på grund av att det kostar. Men då ska man väl ändå inte ha katt!?
kan det inte helt enkelt vara den milda vintern som gjort det? att det (på gott och ont) är fler katter som överlevt vintern och att det därför blir fler ungar?

#19 Ja det ligger det ju nått i!! Så är det ju också!

Tycker också det finns kattungar överallt. Har inget att jämföra med, men jag tog just in fyramånader gamla Vilda och femveckorsungarna Chili, Peppar och Kanel, och jag hade en kull tidigare i vår. Christinas kattmamma Hope har ju tagit in ett otal extraungar… ungar överallt.

Vi är också nedlusade med kattungar. Men jag tror inte att det är fler ungar, utan detta är resultatet av att folk vet om att det finns katthem. Då ringer de för att få hjälp med hemlösa kissar. Fördelen är att de räddas och kolonierna kanske minskar bit för bit. En massa år från nu kanske folk inser hur katter lider och börjar ta sitt ansvar för sina egna och andra. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag tror som Tussilago skrev, mycket beror på den milda vintern vi hade. Så att många fler katter hade en chans att överleva. Fortsätter klimatförändringar, och det gör det, kommer situationen vara likadant i framtiden-tills kastreringskampanjen visar resultat.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag tycker att regeringen kan skänka lite pengar till TNR-metoden iaf!!