Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 442 ggr
Episode
0

Vad kan jag göra??

En vän till min mor berättade nyligen att en granne till mig har 16 katter i sin 3a! Hon har varit in dit och det var skit överallt och katterna verkade må jätte dåligt. Jag har själv inte bevittnat detta och är inte 100% säker vilken lägenhet det handlar om.. Men jag tänker försöka ta reda på det.

Hon som har katterna är tydligen jätte gammal också 

Vad kan jag isf göra? Tycker så synd om dom

martdat
0

Om du lyckas få reda på adressen så Anmäl! damen menar kanske väl. men såhär kan varken människor elr djur leva,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Erika91
0

Håller med martdat, anmäl.

Alexej
0

Försök att få reda på så många uppgifter som möjligt. Man får inte ha mer än 9 katter utan tillstånd. Mår katterna däliga är det vårt ansvar att anmäla till Miljö-och hälsonämnden. Katterna kan inte göra det själva. Tänk på¨att kvinnan ifråga kanske själv skulle blir glad om hon får hjälp, ibland menar man väl och då växer det över huvud iaf. Anmälan betyder inte att kvinnan blir av med alla katter som blir avlivad. Ofta kan ett katthem tar in de och kvinnan kanske kan behålla några älsklingar- kastrerade…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Episode
0

Okej. Jag kommer att försöka kontakta min mammas kompis imorgon för att höra lite mer om det hela. Och sedan troligtvis (eftersom att jag är inte 100 på att hon inte gjort det) anmäla detta.

Tack för svaren, även fast detta var det jag hade i tanken hela tiden. Fast behövde bara lite bekräftelse :)

Sidentass
0

Här är det nog bra att anmäla.. det tror jag på sikt blir till gagn för såväl katterna som damen som bor i lägenheten…

martdat
0

Ja, man behöver bli peppad ibland när man skall göra något jobbigt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

IngelaS
0

Det låter som en typisk kattsamlare.

Var med om en liknande situation när jag jobbade i djurskyddsföreningen för 15 år sedan. En äldre tant som hade 30-35 cremefärgade perserkatter i 2 rum & kök Gråter

Inavel, sjukdomar och vanvård. Det var hemskt helt enkelt. Hela trappuppgången stank av urin och för att inte tala om lägenheten då..Ändå hade ingen granne anmält utan vi fick reda på det via en zooaffär där tanten handlade kattmat ibland.

Nästan alla vuxna katter blev avlivade av miljö & hälsoskydd, ca 10 kattungar kunde vi placera ut.

Du bör anmäla direkt, tänk på vad djuren lider om hon har så många i lägenheten..Bra att du reagerar, det ska du ha en eloge för!

Mvh Ingela

Hawknestgrove
0

ja, jättebra, ta redapå ordentliga fakta och anmäl!Detär det enda som ska göras! Och ge dig inte! För många tjänstemän är alldeles för slappa!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Som många andra redan skrivit verkar det vara ett solklart fall av kattsamlare. Det hela har gått över syn och vederbörande förstår det antagligen inte själv. Då är det viktigt att omgivningen reagerar precis som du gör nu, för sådana här människrt behöver hjälp att sätta gränserna. Anmälan är det enda rätta. Sedan är det bara att hoppas djurskyddsinspektören tar det hela på allvar.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Episode
0

Har skrivit ett email till min mammas kompis nu och hoppas få ett svar imorgon. Jag kopierar in det:

Hej. Jag är Ingela *****'s son, Tore. Det är så att vi satt och pratade lite om katter ikväll, vilket är mitt största intresse. Och då fick jag höra något som du tydligen berättat för henne om en tant som hade 16 katter(!) här på ******gatan, och det reagerade jag självklart på. Dels är det olagligt att ha mer än 9 katter per hushåll (ifall man inte har ett speciellt tillstånd vad jag har hört) och sen är det inhumant. Sjukdomar sprids mellan katterna om hon inte har kontakt med veterinär, + att det mest troligt blir inavel och missfall. Hon visste inte om detta var något som hade hänt för längesedan eller om det pågår just nu, så darför skriver jag till dig. Om detta pågår just nu så måste det självklart anmälas till Miljö-och hälsonämnden. Är bara orolig för katterna och det är darför jag skriver till dig nu. Vet inget mer än vad jag nämde - att du visste om någon som hade 16 katter i en lägenhet. Det kanske redan är anmält och avklarat. Det hoppas jag iaf.

----------

Hoppas detta löser sig

Alexej
0

Bra!Glad Alltid skönt när någon gör något åt problem!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#10 Jättebra att du tar tag i det. Hoppas på det bästa.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

JosephineF
0

Toppen Tore! Hoppas på det bästa nu!

Hawknestgrove
0

Jättebra! Kör på bara! Hoppas det hjälper1 Ge dig inte!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

Bravo!
Hoppas att du får svar nu också!