Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 3691 ggr
matildasara
2

katt upphittad i västerås

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katt upphittad på lustigkullagatan i västerås. Är chippad men ingen ägare registrerad på chippet.

OberonsMatte
2

Har man sökt i både SKKs och Sveraks id-register?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
3

Det är inte Sigge som visserligen är öronmäkt, men efterlyst i Västerås? http://www.huskatten.com/efterlyst

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
0

#2 Ja de ser onekligen lika ut på bilderna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

matildasara
2

Katten som heter Sigge ser mycket ljusare ut, och verkar dessutom inte vara chippad men jag kan kontakta ägaren för säkerhets skull

Uppkatten
4

Katters färg kan växla lite mellan olika årstider + bero lite på vilken kamera som använts och i vilken miljö man fotograferat. Jag tycker absolut att du ska kontakta ägaren för säkerhets skull.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
0

Åk till veterinären/polisen, alla registrerade djur är inte synliga för "allmänheten" :)

matildasara
2

Katten finns inte hos mig, chippet är kollat av polisen men jag vet tyvärr inte om de kollat båda registren.

Jag har kontaktat ägaren till katten på bilden och väntar på svar från denne.

Jag har själv inte kontakt med personen som har katten just nu utan har blivit ombedd på omvägar att lägga ut fotot. 

Polisen har uppgifter om var katten befinner sig.

OberonsMatte
1

#7 Kolla upp ordentligt ifall katten verkligen är id-märkt med ett id-chip (som lästs av med en chip-avläsare), eller om den har en siffror tatuerade i örat. En del människor (poliser kanske?) blandar ihop begreppen och vad de innebär.

Sajtvärd Katter iFokus

matildasara
0

#8 chipet ska vara avläst med en chipläsare så jag tror inte det kan vara något missförstånd angående detta.

Jag har nu fått svar ang den efterlysta katten och det är tyvärr inte samma som den som är upphittad.

matildasara
2

Jag tänkte uppdatera första inlägget men det verkar inte gå? Katten har i alla fall fått komma till veterinär och har ett hem där den får stanna om ingen hör av sig. Det verkar dock som att den har varit ute ett tag och det finns inga efterlysningar vad vi kan hitta, och ingen polisanmälan.

Uppkatten
2

Tänk på att katten kan ha åkt långt med t ex bil, släp eller motsvarande (d v s den kan ha liftat med någon "olovandes"). Katten behöver inte alls vara från Västerås-trakten. Det har t ex hänt att katter har tagit sig till Gotland för egen tass! Sök därför efter kattens ägare i hela landet, eller i vart fall så brett som möjligt. Ett sätt är att annonsera på t ex katthemmens upphittat-sidor, på facebook o s v. När det gäller polisens register så finns det ett stort problem och det är att det registret inte täcker hela landet. Kolla även runt på efterlyst-sidor på nätet, på Blocket (på efterlysta katter) mm. Fortsätt också att kolla i de båda chip-registren då och då. Det kan ju vara så att ägaren framöver kommer att registrera katten (i sitt sökande efter katten).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.