Massor med hemlösa katter.
Hej!
Jag vet inte riktigt varför jag gör detta inlägg, förmodligen bara för att få skriva av mig mer än något annat. Saken är den att jag bor i Tokyo och det finns massor med hemlösa katter här - som man ser lite överallt, och det gör så otroligt ont i mitt hjärta varje gång. Speciellt här där jag bor finns det flertalet katter jag ofta ser och speciellt en långhårig vit katt som är smutsig, tovig, har ett infekterat öga och är väldigt, väldigt spinkig. Jag VILL verkligen göra något men det verkar inte finnas något att göra. Finns inget nummer man kan ringa för att någon ska komma och hämta katterna - definitivt inget på engelska - och jag kan tyvärr inte mata dem eftersom det står i mitt hyreskontrakt att jag inte får. Jag bor i sharehouse med andra människor - de flesta utlänningar - och detta med sharehouse är något som många japaner är väldigt skeptiska till. Så skulle jag mata katterna skulle de ju stanna och bli fler, och då kan huset tvingas stängas om grannarna klagar (nej, de behöver inte kunna bevisa att det är vi som gör det, klagar de så kommer de göra det på utlänningarna för enligt dem måste det vara vårt fel och då stängs huset utan bråk eftersom husägaren har rätt att häva kontraktet om grannarna klagar).
Det är jättejobbigt, för jag vill så gärna hjälpa dem. Jag vill mata dem, ta dem till veterinären, och bara… bara ta hand om dem. Kunde jag skulle jag ta in den långhåriga vita och ta den till veterinär och behålla den - men såklart får jag inte ha djur här heller samt att jag bor ju så litet att den i så fall skulle vara instängd på mindre än 10 kvadrat och det är inte lämpligt heller.
Mer än en gång har jag gråtit när jag ser den vita katten sola på vårat balkongtak och ja… vad ska jag göra liksom, när det inte finns något att göra. :(
(Lägger in en bild på den vita katten, tyvärr visar den inte klart vilket dåligt skick den egentligen är i.)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Så sorgligt!
#2 Ja det är hemskt när jag verkligen inte kan göra något.
#3 Det får du gärna göra! Jag har frågat runt också men alla säger att det inte finns något att göra.
Tack! 🌺
Oj trodde i min enfald att det var någorlunda väl ställt med djurdkyddet just i Japan. Fast egentligen vet jag ingenting alls. Minns mest en dokumentär om en andhona i centrala Tokyo som drog till sig stort engagemang. Då verkade det som gemene man var stora djurvänner.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Har hittat en länk till Japan Animal Welfare Society JAWS Tokyo. Tyvärr är hemsidan enbart på japanska. Det finns tfn.nr på sidan. Kanske någon med kunskaper i japanska kan hjälpa dig. En organisation i England verkar höra ihop med denna i Japan, The Japan Animal Welfare Society UK. Kanske den engelska organisationen kan hjälpa dig med kontakter i Tokyo. Kontakter som talar engelska.
Länk till japanska organisationen: http://jaws.or.jp/
Länk till engelska organisationen: http://www.jawsuk.org.uk/
Anna
Ja japanska kan jag inte läsa.
Arkbark har tyvärr inget shelter i Tokyo.
Tack för länkarna hörni!
Jag har fått svar från en väldigt kunnig tjej som bor i Japan men tyvärr är det enligt henne i princip ingenting man kan göra. Förutom att mata katterna i smyg och hoppas på att grannarna inte klagar så vi blir utsparkade allihopa.
Har för mig att de jobbar med Trap Neuter Return i Tokyo så vist kan man göra något! :) Kollar och återkommer
Jag har kontaktat Japancatnetwork, och ska se vad de säger. Helt ärligt är jag vansinnigt nära att… när jag vet att jag har huset för mig själv och jag ser den ta in den, rengöra ögat, ge den mat på mitt rum och sedan släppa ut den från mitt fönster igen (det finns naturligtvis en bred kant den kan gå på för att komma till ett litet tak över vår ingång, som går ihop med en mur mellan oss och grannarna där katterna ofta ligger/går). Jag kan inte göra mycket mer än så. Men matar jag den inne hos mig så kommer åtminstone inte 20 andra katter och ska ha mat.
Det kanske är helt befängt dock och mycket måste klatcha för att det ska gå.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer en kort filmsnutt också, men den är felvänd såklart, men det är inget jag kan göra något åt nu. Ska se om jag ser den imorgon, då ska den få lite skinka från handen. Siktar på att den ska vara så pass van vid mig om någon/några veckor så jag kan tvätta ögonen på den.
Läste på lite. I Japan dödas 90% av alla djurhemsdjur-hundar och katter. Oftast med koldioxid och bränns upp sedan.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kissen är ju tam till och med. Om du skulle ta den till vet så att den blir kastrerad i alla fall, är det ett alternativ? Vet inte vad det kostar men det är säkert svindyrt som allt annat i Japan.
tror du verkligen att du ens behöver mata den för att ha den i närheten? Den kanske är nöjd bara med lite uppmärksemhet? Du får ju till och med klappa den.
Jag som trodde att Maru var värsta grejen i Japan och att japanerna gillade katter starkt. Det verkar inte alls så om man läser det som Alexej skrev.
Men jag har även läst om TNR-byar i Japan för något år sedan, minns inte var nu…
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Det finns no-kill shelters också dock.
#18 Alltså, jag tror i ärlighetens namn att den inte skulle överleva en kastrering. Den är så galet sjuk, verkligen. OM jag får den till veterinär är det för att den ska slippa lida mer, faktiskt. Jag menar inte mata den för att ha den i närheten utan för att jag vill hjälpa den.
Jodå, TNR finns här med, jag har kontaktat ett ställe som sysslar med det. Inte fått svar än, vi får se vad de säger.
#19 Jag hoppas verkligen att du kan få svar från dem, om inte annat så kanske de kan ge dig råd.
Jag tänkte först på att avmaska katten, men eftersom du skriver att den verkar vara så himla sjuk så är det ju svårt att veta. Avmaska är ju ganska lätt att göra via maten annars.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!