halsband med namnlappar...
…som inte alls funkar som jag vill!!!
jag köpte halsband med reflex till alla mina katter utom den som inte är tam och till den som inte är min. och sitter de kvar på katten? finns lappen kvar i behållaren? nej, så är inte fallet. ett halsband är avslitet på något konstigt vis. ser ut som det är en mus som bitit sönder det eller nåt. och lappen satt kvar men locket var borta. den andra katten hade tappat halsbandet och både locket och lappen är borta. på den tredje katten så är hela halsbandet spårlöst försvunnet.
det känns som en väldigt onödig investering.
inte är det någon som ringt heller. hur kan locket åka av om det inte är någon som skruvat av det?
och den fjärde katten hade sitt halsband på sig när han var här senast enligt pappa. men han har varit borta sedan i onsdags. vad ska jag göra för att få honom att stanna hemma?
kan förövrigt säga att katten som inte är min och som hade hosta har inte hosta längre. axilur vet. funkade utmärkt. men jag vet inte om jag ska avmaska igen nu så att ägg och sånt oxå försvinner?
/hennum som blir galen på det här med utekatter.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Är dina katter kastrerade?
Katter som är kastrerade är inte lika benägna att springa långt hemifrån, har jag hört
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Dessa hylsor är värdelösa.
Har haft tre sådana . som locket försvunnit bara på en dag.
Jag har nu reflexhalsband som jag skriver telefonnr på.
Men om någon har ett bättre val så berätta det.
Jag vill inte att katten ska ha bjällror och annat som de kan fastna i.

japp. den svarta som är borta är kastrerad. det är därför det är så konstigt. säkert någon som matar honom någonstans. men man tycker att om de ser att han har halsband med telefonnr i så borde de väl sluta mata honom. man matar ju inte en katt som uppenbarligen har ett hem, när han dessutom är helfrisk och allt.
ska skriva telefonnr direkt på oxå. förstår inte att locket kan åka av så lätt. det är ju fastskruvat!

På den tiden jag hade utekatt så skrev jag också på halsbandet direkt. Angående avmaskning så kan du köra en kur till om någon månad. Axilur brukar annars vara bra då det är en tre dagars dos, och tar det mesta. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

okej. tack så mycket, då vet jag det. :)
ja, nu har jag skrivit på halsbandet. på den ena svarta katten. men den som är borta mest har varit borta en vecka nu, hoppas han har halsbandet på sig när han kommer hem igen, så ska jag skriva där med.
Själv så har jag en bricka på min katt Mojje
Därr det på ena sidan står vad han heter och att han är innekatt (ifall han av någon anledning skulle springa ifrån mig när vi e ute) och på baksidan så står det adress och telefon nr.
Både snygg och bra investering.
http://www.idbrickor.com/index.php?main_page=index
bifogar bild på hur det ser ut *L*
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Har hänt här också att locket gått bort från dom små guldfärgade tuberna..till följd att också lappen försvunnit. Några av mina katter har runda brickor där namnet är skrivet innanför, fungerar mycket bättre, men tyvärr vet jag inte var dom finns att få tag i idag. Borde finnas att tillgå i djuraffärerna..

Det finns reflexhalsband som har en text där det står "jag tillhör" och när man knäpper upp tryckknappen som remsan är fastsatt med så finns det plats att skriva namn och telefonnummer. Det braiga är att regn och rusk påverkar inte texten eftersom det är skyddat. Jättebra halsband fast de kostar ca 60 kr men det är det värt. Jag tror att de finns i en billigare variant utan reflex men jag tycker att reflex är livsviktigt.

#7 det finns nog i de flesta djuraffärer annars så fanns det en bra länk i inlägg #6
_**/Mvh Anne
#8 Har du en länk till de halsbanden. Jag såg dem på en sida för länge sedan, men hittar den inte nu.
De Halsbanden vill jag ha
Jenna

De finns i de flesta zooaffärer skulle jag tro, åtminstone de större.

Reflexhalsband "jag tillhör" Mönstrad
Reflexhalsband med flik där ägarens namn och telefonnummer kan skrivas. Har säkerhetsresår och bjällra. Fodrad insida.
Färg:
Leopard och tiger.
**Storlek:
**längd 30 cm bredd 10 mm

Finns i alla möjliga färger också.

#12 kan du länka till den sidan du hittade det?
_**/Mvh Anne

Jag kommer inte ens ihåg var jag hittade det men det spelar väl ingen roll egentligen eftersom jag säger att de flesta zooaffärer har dessa halsband. Jag visade bara ett exempel på hur de ser ut.
Märkligt , när de inte ens vet vad det är för halsband jag menar när jag frågat förut.

Ja jag vet ju inte vad du har för affärer eller var du bor men jag har sett sådana i alla zooaffärer jag har varit i. Du får googla på "reflexhalsband katt" och leta igenom sidorna du får upp, jag kommer faktiskt inte ihåg var på alla sidor jag hittade det. Lycka till i alla fall.

Tyvärr är inte inte dessa halsband med reflex o fliken jag tillhör speciellt bra till mina katter, de lyckas slita sönder fliken ganska omgående, varför vet jag inte… halsband sitter annars bra på kissarna. Jag har nu valt att skriva med vattenfast tuschpenna direkt på ett reflexhalsbband o hoppas att det varar längre.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Oj då, jag har haft sådana halsband i minst 10-12 år och det har aldrig hänt att fliken har gått sönder.

Det finns nog olika kvaliteter på dem skulle jag tro. De jag köper brukar ligga på 50-60 kr.
Hittar inga på nätet i allafall.
Eller så är jag dålig på att leta.

Du är dålig på att leta :) Varsågod
http://grand-prix.se/index.php/cPath/129_131_167?sid=0b34370159ffbdf62107861126331a30

#21 Mina halsband har kostat 59:-/ st. Men jag ska testa en annan djuraffär ist….
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

jag var först påväg att köpa sånna som ni pratar om, men jag trodde att det inte skulle hålla så länge.
min minsta katt fick ena tassen innanför halsbandet hela tiden… så vi fick ta av det. men hon flyttar ändå inte på sig härifrån så hon behöver det inte.
#23 Att jag är dålig på att leta, kan det bero på att jag har 0.01 i syn
Jenna
Slänger mig in här i diskussionen för jag tror inte katter tycker om halsband med bjällror på. Tror dom blir stressade av att bjällrorna låter hela tiden så fort katten rör sig, sen har dom ingen chans gömma sig för fara, det hörs hela tiden var dom är.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

#27 Det är ju bara att ta bort bjällran. Det har vi alltid gjort.

§28 Det gör jag också.

mjo, bjällra verkar jättedumt att ha till katter. speciellt till katter som är ute och jagar. då har de ingen chans ju.
Bjällra är urlöjligt. dessutom så finns det risk att katten fastnar med sporren i den och gör sig illa ejält.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
en lite annan varning med bjälra;
Toker trodde att det var en leksak som han hörde så att han hoppade runt i hela lägenheten och försökte fånga det som satt runt hans hals. Han fick panik av pinglandet efter en stund och försökte springa ifrån den.
Men efter att jag tog bort bjällran så kunde han ha sitt halsband utan problem

Sotis har bjällra i sitt halsband men han har aldrig ens reagerat på varken den eller halsbandet, men lillan däremot kan man inte ha halsband på öht för hon får panik direkt
_**/Mvh Anne
Snälla ta bort bjällrorna så slipper ni katter som blir mentalt störda.
När jag läste om detta , så kändes det helt fel med dessa bjällror.

hur blir pälsen på stället där halsbandet sitter på era katter? blir den oxå lite avskavd o kortare?

§35 Mina katter har bara halsband på sig när de är ute, ca 6-7 timmar på sommaren så de har inte blivit avskavda men de katter som har halsband dygnet runt har jag sett kan få pälsen avskavd där.
Ja, sitter ett halsband på för jämnan, så blir naturligtvis nött i pälsen. men det gör ju inget….

okej, då är allt som det ska vara. skönt det. hehe. :)

§37 Fast jag tror inte att det är så bra att de får en hårlös rand runt halsen för pälsen har ju en funktion att fylla. Dessutom kan det knappast vara skönt för katten med halsband för jämnan, de kommer ju inte åt att tvätta sig ordentligt heller under halsbandet.

men helt hårlöst blir det väl inte. bara kortare. det borde inte göra något, på en så liten yta.
Mina katter har halsbandet på dygnet runt.
De har inte protesterat när jag satt på dem halsbanden.
Inte blir utan päls där heller.

Jag har sett katter som varit helt hårlösa under halsbandet så det beror nog på pälskvaliteten. Men faktum kvarstår ju att katten inte kan tvätta sig där och det måste kännas obehagligt för ett så renligt djur.
Sen får inte halsbandet sitta för hårt heller! Gör ett test. Det ska inte glappa, men se till att katten ska kunna dra av sig halsbandet själv. Jag knäpper aldrig på Arne hans halsband han får krypa in i det själv och krypa ur det själv. För jag vill, att han ska fatta, att han kan ta sig ur om han fastnar. Naturligtvis får han godis, när jag drar av halsbandet…..Detta även nu när jag är med på hans pejlpromenader! Det kan ju hända, att jag tappar koncentrationen för et ttag.