Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1762 ggr
UlrikaLE
0

Vildkattungar - många frågor

Vi har hittat några vildkattungar med mamma som bor i grannens häck (tror vi, de är där ofta i alla fall). Skulle gissa att de är ca 8-10 veckor, lite magra, någon fästing (som man ser, finns säkert fler), men ser annars helt ok ut.

Vi lyckades fånga en igår, som vi satte i vårt fd hönshus, ca 20 kvm med tätt galler , tak etc. De andra har vi inte fått tag i ännu, men vi tänkte fortsätta mata och så småningom kan vi säkert få tag på dem med. Förhoppningsvis mamman med.

Den lill* vi har i "buren" planerar vi att behålla, om den går att göra tam. Har någon bra tips på hur vi ska bära oss åt? Vår strategi är att vara mycket hos den. Mata den, så den förknippar oss med mat, förhoppningsvis kunna ta i den snart osv. Men när är det lämpligt att ta in den i huset? Hur gör vi med vår andra katt? En kastrerad hona 4 år. Vår hund, tik 3 år? Hon är intersserad av buren, men på ett positivt sätt, hon gillar ju katter, de har alltid funnits i hennes liv.

Hur fångar vi bäst de andra katterna? Grannen hade sett (samtidigt) 3 ungar och mamman, så förhoppningsvis är det inte fler. Tips på bra katthem i göteborgstrakten? För vi kan bara behålla en. OM vi lyckas få tag i de andra idag (eller någon av dem) är det lämpligt att sätta dem tillsammans (har egentligen inget att välja på i dagsläget)? Mår de bäst tillsammans eller är det svårare att göra dem tama då?

Hoppas någon har tips och synpunkter på detta. Jag har haft katt hela livet, men aldrig vildkatter el hittekatter, så nu känner jag mig som en novis, vill gärna ha tips och råd. Vill inte att de stackars katterna ska få springa runt som vildkatter när vintern kommer.

rulda
0

Ring till komunen och fråga om du kan få låna en fälla. Om kattungarna är så små så är det nog bäst att dom får vara hos sin mamma tills dom har växt lite till.
Ta med dig en bra bok och sätt dig och läs i hönshuset. Visa att du finns men gör inga närmanden. Katter är ju så nyfikna :)
Jag  vet ingenting om katthem i göteborg men jag håller tummarna för att allt ska lösa sig!

Alexej
0

Ta kontakt med Miranda på http://www.goteborgskatthjalp.com/ . Hon kan mycket om infångande och otama katter och har kattfällor. Absolut inte Djurens Vänner i Göteborg, där blir de avlivad med en gång! Viktigt att vaccinera katter innan du tar in de i huset. Sedan får de stanna i karantänen-hönsgården i 2 veckor. Då kan du vara ganska säkert att de inte bär på kattsnuva/kattpest. Viktigt att fånga in mamman och syskonen snart, så att de kan återförenas. Är de 12 veckor kan de förmedlas till nya hem. Lycka-till.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus