Övergivna kattungar vid Söderåsens nationalpark.
Två stycken kattungar finns vid Söderåsens nationalparks naturum.
De är skygga men tigger desperat efter mat. Den ena kattungen är enligt uppgift, i mycket dåligt skick och det är bara en fråga om tid innan den dukar under.
Besökare har försökt att fånga in kattungarna men då katterna är skygga och gömmer sig i ett buskage har detta hitills misslyckats.
Tyvärr verkar inte Naturum och dess personal speciellt engagerade i kattungarnas öde och meddelar vid upprepade påstötningar, att de "diskuterar" ärendet ( så mycket för det värnandet om djur och natur).
Känner ni till någon som kan vara behjälplig vid infångandet av kattungarna och ev någon som kan tänka sig att ta hand om dessa 2 små stackare innan det är för sent.
Tassebo i Kristianstad meddelar att de inte har möjlighet att ta emot dem.
Min mail är fmh71_@hotmail.com
Ps: såg att "understrecket" mellan 71 och @ inte syns i meddelandet, men det ska vara med. DS
// pomfritte
Vart ligger Söderåsens Naturrum?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej Lena
Det ligger i närheten av Röstånga och Ljungbyhed i Skåne och är utställningshallen och receptionen för Söderåsens nationalpark.
Jag bifogar en länk och karta: http://www.soderasensnationalpark.se/Sv/naturum---information-om-naturen2/Pages/default.aspx
// pomfritte
TS, kontakta alla kattorganisationer i närheten:
http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d7148b1b9cb46222705cd99-alla-katthem-i-sverige?bookmarks-1
Medarbetare Hittekatter iFokus
putt snälla hjälpa dessa kattungar!!
Tror inte Höörs Hemlösa Katter finns med på listan, med veterinär Lucie som gör så mkt för alla hemlösa sjuka katter. De håller ju på att byga färdigt ett katthem som det just nu fattas pengar till för att avsluta färdigställandet av katthemmet. Kattjouren har just ett upprop om hjälp till detta projekt. Du kan alltid kontakta kliniken, återkommer med kontaktupplysnin!
Ringsjöns Veterinärklinik, officiel sida kan Du hitta på FaceBook!
Hej alla ni som svarat på mitt inlägg.
Imorgon eftermiddag ska jag bege mig till nationalparken för att försöka fånga in kattungarna. Om någon käner sig manad att hjälpa till kan ni skicka ett mail till mig, mailadressen finns i första inlägget.
Jag tror att jag komer till parken mellan 14.30 och 15.00 ca.
MVH Pomfritte
Lycka till, det är för långt bort för mig.Men jag ska tänka in kattungarna i buren.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Fick du tag i en fälla? Ingen mamma i närheten?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag ska försöka fånga kattungarna med hjälp av håv. Enligt chefen för parken kommer inte burar på frågan i nationalparken.
Hur har det gått?
Får du inte ens ha en transportbur där?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag besökte idag parken för att försöka fånga in kattungarna, men de stod ej att finna.
Jag talade med parkansvarig och han sa att senast de såg dem var i tisdags.
Efter ca 2 timmars letande kom jag överens med parkens personal att de ska kontakta mig om kattungarna dyker upp igen, eller att de kontaktar någon av de organisationer för katter som finns i Skåne och jag kommer att översända dem en lista med kontakt uppgifter för detta ändamål.
Personalen berättade att det har varit fler under veckan som gjort förfrågningar angående katterna och att någon hade besökt parken med ett stort paket kattfoder, kanske denna person fångat in kattungarna. Låt oss hoppas det.
Vi får följa ärendet och se om vi kan skapa någon klarhet.
Mvh Pomfritte
#13 Så bra att du engagerar dig och jobbar på så bra i det här ärendet. Besvärligt att det inte går att använda fälla, men nationalparker har såklart ganska strikta regler. Vi får hoppas den andra personen som varit där har lyckats få in kattungarna samt att det var en seriös hittekattsarbetare. Håller tummarna för att det ska ordna sig på bästa sätt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"