Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2184 ggr
SuperLimm
1

Jourhem till katt?

Vet inte om det här kan vara ett bra forum för frågorna men jag gör ett försök, ni får låsa tråden annars! :) Har skrivit de på katter i fokus också. 

Några frågor till er som är/har varit jourhem till katter:

Vad har ni för erfarenheter av att vara jourhem till katter?

Har kommunikationen varit bra eller dålig med katthemmet som äger katterna?

Hur har det fungerat med era egna katter (om ni har några)?

Hur har ni gjort när ni fått hem en ny jourkatt, har ni haft dom i ett eget rum i början?

Något speciellt man bör tänka på om man ska ta emot en jourkatt?

Jag kommer säkert på fler frågor sen men då tar jag dessa i tråden istället! :)

Mvh Linn

Alexej
3

Det finns nog inga generella erfarenheter utan det är olika för alla. Tom två jourhem till samma katthem kan känna samarbetet med katthem på olika sätt.

Vad som är viktigt att man är medveten om vad det betyder att vara jourhem och hur det kan bli. Vilka katter kan man ta emot? Kattmammor med ungar, dräktiga, skygga, sjuka? Viktigt är ett bra kontrakt där allting bestämms. Vem betalar vad? Se till att ha en bra kontaktperson som du kan ringa när som helst. Var beredd att det kan ta lång tid innan katten kan flytta. Jag har badrummet som karantän för katter som kommer direkt utifrån, det betyder för mig att jag inte kan duscha där eller använda tvättmaskinen. är katten redan vaccinerad och satt i karantän på katthemmet kan du släppa ut den hos dig men det är alltid bra att ha en katt först i ett rum tills den känner sig säker. Se till att dina egna katter är vaccinerade och kastrerade. Jag har sällan problem med egna och jourkatter men det kan ju hända.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

SuperLimm
3

#1 Tack för ditt svar! :) Job bor bara i en tvåa och i badrummet står kattlådan, kan inte ha den någonannanstans, i köket är det kattfritt så länge jag inte är där och i sovrummet vill alla djuren sova med mig så jag har ingen direkt plats jag kan ha som "karantän" eller så. Därför har jag varit väldigt tveksam till att ta emot jourkatter. Men katthemmet här i stan tar emot alla sorters katter så länge de har plats och jag tycker de gör ett väldigt bra jobb så jag skulle vilja hjälpa till lite. Men eftersom de tar emot alla sorters katter borde det ju inte vara några problem tycker jag, att jag får ha någon katt som inte behöver vara i karantän. Jag får ta och prata med dom helt enkelt :)

Mvh Linn

IceJossan
5

Jag har själv varit kontaktperson och har alltså haft ansvar för mig själv som jourhem, så den biten kan jag väl inte direkt svara på.

Det har funkat bra att ta hem nya katter. Har haft dem i mitt sovrum först. Vissa har varit där längre än andra, vissa har jag släppt ut direkt om jag vet hur nya katten är med andra katter (för jag vet hur mina reagerar). Beroende på hur jobbiga nya katterna varit mot mina egna har det varierat hur mycket de fått vara tillsammans - vissa har jag alltid haft instängda med mig nattetid, vissa nätter har jag stängt in mina egna med mig nattetid.

Jag har haft 27 jourkatter. Katt nr 25 adopterade jag. Just nu har jag henne och 3 jourisar.

I början är det svårt att veta vad för slags katt man kan vara jourhem åt, alltså vad som funkar bra. När jag bodde hos mina päron funkade det bäst med katter som fjäskade för mina katter men inte var påflugna. Sämst var kattungar. Bäst var en genomtrevlig okastrerad 2-årig hane som frusit häcken av sig i 2 veckor och var överlycklig över att bara få vara inomhus igen. Mina katter brukar fräsa på nya katter i 3 veckor, men denna gosse gick de fram till och nosade direkt, ena katten fräste en gång sen var det bra.

Mitt nuvarande gäng är svårare. Min katt är livrädd för nya katter, även en minimal kattunge som sover. Ena jourisen bryr sig inte alls, hon är van sedan tidigare jourhemmet. Andra jourisen fräser några gånger men accepterar nykomlingen dag 2. Tredje jourisen däremot är riktigt genomruttet elak mot nykomlingar som är rädda och gömmer sig. Så för hennes del kan jag inte släppa in rädda katter, utan får i så fall hålla dem i separata rum tills nykomlingen är trygg. Kommer det däremot in en trygg katt så är hon inte så kaxig, bara sur och osäker och går hellre själv och gömmer sig.

Det du bör fundera på är vad för katt du tror att du klarar av, vad har du tålamot till? En genomtrygg katt som är enkel att hantera, en blyg kisse som du får sällskapa med under sängen första veckorna och ha mycket tålamod med, en skyggare katt som kräver veckor och månader av fjäsk och små lugna förtroendeövertalningar. En katt som behöver medicineras kanske? Det är ofta lite klurigt. Dräktig hona eller kattfamilj, om du har ett rum över?

Hurdan är din katt emot andra katter, om du har en?

Jourhemmet
3

Något du bör veta är att funderar du på att ta hem en dräktig katt eller en hona med ungar så måste de ha ett eget rum. Dessa katter är oftast enormt överbeskyddande, ranghöga och tar varje tillfälle i akt att slåss med alla som kommer för nära deras ungar. 

Det kan vara enormt svårt att sätta ihop vuxna katter så du bör ha något rum du kan stänga in nykomlingen i om det inte fungerar. 

Vill du hjälpa till så varför inte jobba som volontär på något katthem ngr dagar i månaden?

SuperLimm
2

#3 Tack för ditt svar! :)

Jag har två katter, en hane på 3 år och en hona på 7 år. Båda är kastrerade. Honan brukar vara nyfiken på nya katter och har oftast velat hälsa på dom. Hanen har varit mer avvaktande men han har inte träffat så många andra katter än min nuvarande och en kompis katt som var på besök en dag bara.

En hona med ungar skulle jag inte kunna ta, har ingenstans jag kan stänga in dom så. Men ska fundera lite mer på vad för katter man kan ha :)

#4 Jo det har jag också funderat på, att hjälpa till som volontär. Ska se om jag kan få tag i dom någon dag :)

Mvh Linn