Försäkra sig om att den är hemlös?
Min kompis har hittat en katthona med 2 ungar som bor i ett stall, hon gav honan lite mat och dem verkar väldigt skygga.
Bad henne kontackta katthemmet i staden då det står att dem proriterar honor med ungar, men nu undrar jag dock hur man kan vara 110% säker på att en katt på landet faktiskt är hemlös då många såna springer runt löst hur dem vill?
Hon gav i alla fall honan lite kattmat :/
Det enklaste (minst arbetskrävande) är att sätta på honan ett halsband med id-bricka "Äger du denna katt, ring tel xxxx" och släpp ut henne. Om hon är helt skygg kan det krävas fälla för att fånga henne och halsband är ändå svårt för en skyggis sparkar av det på nolltid. (HUR skygg en katt är visar ju sig dock inte "på håll" - har själv en livrädd skyggis som visade sug vara knäkattsgosmonster efter ett enda killande bakom örat!). Går det ej med halsband skulle jag gå direkt till steg 2. Om det går att sätta på halsband lämna på i 1vecka-2v och ringer ingen är hon hemlös alt bortsprungen. steg 2 sen är att ta till vet och kolla chip. Har hon ej märkning är steg 3 kastrering o vaccination när hon ändå är där - för okastrerade är svåra att placera och det MÅSTE ju göras. Under förutsättning att ungarna slutat dia, såklart. Hoppas hon kan få bo kvar i stallet om ni ej hittar ägare. Steg 4 borde vara lappar i närområdet t ex i mataffären, vid närmaste bankomat, bensinmackar osv
Ps. Det är bra att vänja hennes ungar vid människor a s a p. Mata dem. Lek med dem. Ta in dem stundvis (men ta dem inte ifrån mamma!!!) osv
Jag skulle alltid rekommendera ett katthem. Ungarna måste in och honan måste undersökas. Är hon rädd och mager brukar de vara hemlösa. Och jag räddar hellre en katt för mycket än att en kattfamilj inte klarar sig ute. Vi fångade in nu en hona med tre ungar direkt vid E20. Ingen granne som saknar henne. Antar de är dumpade.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#1 dem som är i stallet har inte pengarna att lägga på honan + ungarna mer än kattmaten dem tar med sig hemifrån.
#3 lite det jag kände också, dem måste in snarast innan vintern kommer och ungen blir äldre, en ägd katt borde ju vara märkt via örat eller chip, så borde ju vara okej att ta en omärkt katt utan halsband?
men gör dom så på landet? släpper ut en kattmamma med ungar bara sådär?
tycker ni skall ta den till katthem faktiskt…för är den skygg dessutom så har den troligtvis inget hem.. eller sätt upp lappar eller dylikt men de får inte ta för lång tid då de börjar bli kallt
#5 jepp, men vet en kvinna vars katt födde sina kattungar i ett skatbo i ett träd, när mamma katt sen tog in ungarna var dem skygga och då kastade ägaren ut ungarna igen :/
men gud!!!!6# har ju hört en hel del om landet människor som har katter som är okastrerade och springer hej vilt… fördomar innebär sanning av verkligheten ibland tydligen
#7 hon vägrade kastrera sin katt så honan fick kull på kull på kull, en del kullar "avlivade" hon hemma, ska ha gått snabbt och smärtfritt men liksom varför inte kastrera honan istället? denna katthona blev efter ca 4-5 år äntligen kastrerad dock :)
uppdatering ang katterna: min kompis försöker mata fram dem för att kunna se vilket skick dem är i, hon vill ha kvar dem som stallkatter så bad henne be katthemmet om hjälp med infångning och kastrering av katterna :)
8# a jag vet inte vad jag skall säga och det är din kompis? menar inget illa men jag har själv eller är själv där och umgås med folk som behandlar sina djur illa och det gör fruktansvärt ont:(
#10 kompis är väl att ta i, ingift släkting :/
Den hon gifte sig med är dock för att alla katter ska kastreras i tid så alla deras katter numera är kastrerade :)
Och honan som fick alla dessa kullar blev tyvärr sjuk och avlivades hos veterinär när hon var ca 10 år :(
Och min kompis är den som håller på med katterna i #0, det är inte hon det handlar om i #6+#8 utan dem handlar om min ingifta släkting :)
11# ok då är jag med:)
#9 Jag sympatiserar med att du rekommenderat att de kontaktar ett katthem, men varför ska katthemmet stå för kostnaden och kompisen sedan ha nyttan av en god råttjägare? Vore det inte rimligt att de i alla fall erbjuder sig att betala åtminstone hälften av kostnaden? Katthemmen sliter hårt för att få sin ekonomi att gå ihop och kan inte vara någon form av subventionsbyrå även om det gagnar katterna och i slutänden även katthemmen. Skänker man indirekt pengar till en privatperson finns det risk att allmänheten ser det som ett prejudikat och att de ska få hjälp att kastrera sina katter. Hoppas du förstår hur jag menar.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#13 förstår ditt tänk där men min kompis säger att dem inte har råd att kastrera katterna, och tänker låta dem gå okastrerade då istället…
Så om katthemmen kan hjälpa till med kastrering slipper katthemmet hämta 2 vuxna + 2 kullar till våren = mer katter + om dem kastrera och min kompis tar dem tar dessa katter inge plats i katthemmet.
Vet att katthem inte alltid har så god ekonomi överallt men här är katthemmen sällan överfulla, vet att nåt katthem hade ett deal med en veterinär och fick billigare kastrering + att eftersom katthemmen är så få så är alla bössor och mat-insamlingsplatser vid mataffären i en stad till samma katthem vilket är jätte kul, dem kan ta in katterna snabbt och ingen behöver gå ute och vänta :)
Så har man tur kan dem hjälpa, skadar aldrig att fråga :)
Men jag tror ändå att om man bidrar med någon hundralapp per katt så kanske man ökar chansen till att få hjälp. Jag vet att en hundring kan vara jättemycket för någon, men även där får man kanske sätta det i relation till att de kommer att spara in matpengar om det inte blir fler katter. Kan man göra någon form av loppis eller så för att skramla ihop pengar? Sälja prylar på blocket? Skippa en coka cola den här veckan? Även väldigt små uppoffringar kan ge en hygglig slant att använda till katterna.
#15 tyvärr sa dem nej, dem säger att dem inte råd att betala nåt, försökt prata om hur viktigt det är att kastrera annars blir det fler ungar men dem tänker ta det "då", kan tyvärr inte tvinga dem…
Kom igen nu! Katthem kan inte betala kastrering av andras katter. Ni verkar ju vara flera stycken som känner till dessa katter. Sätt igång att lägg undan en 100:- lite då och då. Det är ju en utelunch i månaden. Efter några månader har ni pengar. En honkatt kostar i mina krokar 1000:- att kastrera, en kankatt 500:-. Bara sätt igång att spara. Sen är ju problemet ur världen.
Jag förstår att #16 inte kan tvinga någon att betala, men att resonera i de termer som #17 för fram kanske kan få dem att släppa det egoistiska tänkandet och kanske kan de börja tänka sig att knapra in alldeles så litet för att kunna spara ihop en slant till något som gör stor skillnad.
Det måste bli ett slut på folks tänk om att 'det får något katthem fixa'. Var tror de att de pengarna kommer ifrån? De kommer från vanligt folk som genom att snåla in litet kan lämna ett bidrag till något som de tror på och som de inser är väsentligt. Vi vet att ingen kan göra allt, men istället för att låta bli att skänka en tusenlapp så skänker vi en 20:a. Svårare än så är det faktiskt inte att göra skillnad.
Tänk om varje vuxen i landet skänkte en enda krona i månaden - det skulle bli minst 5 miljoner kronor PER MÅNAD som hittekattssvängen skulle kunna dela på. Med tanke på att det finns ca 150.000 hemlösa katter skulle det bli 33.-/månad och katt. Det låter kanske inte som så mycket, men det är ca 33.- mer än de får idag.
Om de inte har pengar (råd)att kastrera honan,hur ska de då ha råd med kommande kattungar,för honan kan ju snart bli dräktig igen? Och ungarna växer upp fort,de i sin tur kan få ungar osv,,,hur tänker hon då?Är de i hennes stall?Annars är det väl bara att tala med de som äger stallet,och fråga om det är deras katt?
Jag försöker att inte moralisera här men rent praktiskt hur tänker man hålla en okastrerad hona i ett stall? Efter ett år har man ju 15 st. Inavlade. Det blir dyrt o jobbigt (o tragiskt). På bondgården jag bodde som barn försökte bonden pricka så många kattungar som möjligt med en kula för "att spara pengar". Sjukt o säkert jäkligt tidsödande. Varför inte lägga 800 spänn vid ett tillfälle på en katt man sen kanske har i 15-20 år? För har man inte den pengen hur har man då råd med stallplats o häst med allt vad det brukar kosta? ^^ Jag är ledsen men jag Förstår tyvärr inte de som väljer att inte kastrera. Själv lägger jag en förmögenhet på att kastrera katter som kommer i min väg därför att jag vet att jag ej står ut med skadade, sjuka hemlösa djur i alla vrår. Det enda sättet att få slut på detta elände med slit o släng, avskjutningar o kolonier som "ballar ur" överallt där människor bosätter sig och sen struntar i sina djur är systematisk kastrering utan undantag. Jag är volontär och jag ger pengar till olika katthem varje månad till hemlösa/ägarlösa djur men jag vet inte i vilken utsträckning jag har lust att bekosta även ägda djurs kastrering. Bästa dealen i det här fallet är väl om ett katthem tar över dessa katter och så får stalltjejen adoptera mamman till vanlig adoptionsavgift efter kastrering - om ngt katthem i trakten har pengar att ställs upp på denna subventionering. // K
#17 nu vet jag inte hur du gör men jag äter då aldrig lunch ute, det skulle jag inte hinna med mitt jobb + att jag nyss var inne med mina egna djur, 9.000 + 3.000 blev det innan försäkringen och sen ska dem båda på återbesök och den ena ska ev behöver genomgå en större dyr undersökning om det nu inte hjälper med medicin till återbesöket så tyvärr vill jag spara alla "100-lappar" jag får över ifall katten blir så dyr att hon går över försäkringbeloppet.
+ att dem som har katten nu äger dem inte, dem hyrde ett tomt stall vid ett tomt hus och vips där i slutet av sommaren dyker en katt med unge upp och flyttar in.
#19 jag sa det att till nästa år har ni antingen 2 ny kullar eller 1 inavlad kull men det fick dem ta då sa hon…
Den som äger stallet tror jag är en bonde och finns ju en risk med hur han löser "problemet" då det inte verkar vara en tamkatt :/
#20 tänker? dem tänkte inte ha katt alls men endag dök det upp en hona med en unge och dem tyckte att hon kunde ju få vara kvar om hon ville.
Och har hon inte råd att kastrera har hon inte råd att adoptera, det är väl ganska självklart?
Får se vad som händer med dessa katter, vet ej exakt vart hennes stall ens ligger så kan inte göra nåt själv direkt :/
Många gånger är adoptionsavgift för vuxen katt mycket lägre än kastrering och id-märkning och vaccination om privatperson gör det själv: detta var alltså ett råd för att komma undan med en mycket låg kostnad./Elsa
Vilka j*vla människor. De lägger antagligen tusentals kronor på sina hästar, men kan inte avstå från några hundralappar var till att deras katt ska bli kastrerad.
#23 Precis så är det,vissa har råd med både det ena och det andra,men när det kommer till katters väl och ve,,finns inte ett korvöre.Varför inte i detta fall,avstå från katterna och ställa dom på kö till katthem så länge? Hur ska de göra om katterna blir sjuka? DÅ blir det dyrt,,,
#23 & #24 fortfarande INTE DERAS katt, utan en katt som bara dök upp i stallet, båda har egna katter hemma som är kastrerade, märkta, osv.
Tror många här betalar för katter som inte är deras. Hittekatter är allas problem och löses dåligt om man bara ser till sitt eget. Betalar ex ur egen ficka kastrering av ett gäng stallkatter där jag har min häst, med ägare dessutom. Ägaren bryr sig inte, ungar föds men eftersom det är tufft på vintern så går de åt säger hon. Skulle de bli för många skjuts de. Men jag fick kastrera om jag nu vill det. Har nu en ung hankatt kvar, har fixat fyra. Av det enkla skälet att jag inte orkade se eländet. Sparar lite varje månad och började med honan, som var bara en som tur var. Har fixat frigolitlådor m halm samt regelbunden matning med. Det är en ren fröjd att se dom nu. Inget snack om avskjutning längre då någon ju lagt pengar på dom. Tama har de blivit på kuppen och möter en med svansarna i vädret. En riktig ego- Feelgood trip för mig. 😊
Jag blir alltid ledsen och förbannat när jag hör: Det är ju inte min katt.. Varför kan vi inte betala och ta ansvar för något som vi inte äger. Skulle de också låta ett barn druckna för det är ju inte deras??
Vad snälla de är att de vill behålla katterna när någon annan betalar deras kastrering. Nej, kontakta snabbt ett katthem som kan ta in kattfamiljen så att de har chans att komma till ett bra hem och då kan stallhyraren tar sina egna katter som stallkatter där för där hade de ju råd att betala för en kastrering.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det är ju egentligen väldigt trevligt att de vill behålla katterna, men ärligt talat skulle jag aldrig som katthem adoptera ut katter och betala kastrering mm åt folk som inte sen vill betala för dem. Då vet man ju att har de inte 1000 kr så kommer katten komma åter så fort det blir "problem" eller i värsta fall avlivas. Önskar verkligen att katthemmet tar in katterna men att adoptera till ett sådant hem? Ledsamt.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
21# förstår att de inte är deras katt men dom låte rju katten stanna och vad jag förstår matar den? då har dom ju ngt ansvar vad spm händer med katten eller????
#26 så vem tycker du ska betala, dem som står i stallet som säger att dem inte har råd?
Jag som har egna utgifter för mina egna djur?
Eller vill du betala kastrering av dessa katter?
#27 dem gav dem mat så den inte svälte ihjäl, dem lätt dem stanna i varma stallet så honan och ungen inte ska frysa om nätterna, det är jämförbart med att inte låta ett barn drunkna…
Dem vill inte kontackta katthem då dem inte vill bli av med katterna, jag vet inte vart katterna finns så jag kan inte göra nåt åt det heller…
#29 dem gör nog det dem kan men om katterna bli akut sjuka och kräver massa dyr vård kommer den nog få somna in…
Började mata pga att honan hade en unge så dem var rädd att dem inte skulle få nog med mat.
Denna tråd har fastnat nu så kan egentligen avslutas.
Dem vill inte att ett katthem ska ta katterna ifrån dem, dem har inte råd att kastrera, då finns det tyvärr inte mycket kvar man kan göra i dagsläget verkar det som då ingen verkar kunna ge nåt fungerande tips…
Honkatten kan väl få gå på p-piller iaf tills de har råd med kastrering? Kostar inte mycket. När det blir kattungar kommer ju totala matkostnaden att bli dyrare än vad p-pillerna skulle kostat dem, det måste de väl förstå?
Lite tråkig inställning dock att insinuera att det är katthemmens ansvar att betala för kastreringar för annars får de fler katter till våren att ta hand om… Katthemmen har inget ansvar att öppna den redan tunna plånboken för att folk skaffar sig musfångare utan att sedan vilja lägga mer än en simpel matkostnad som insats. Det finns inget nobelt i ett sådant "katt-räddande".
De kan inte å ena sidan påstå att det inte är deras katt och de inte tar ansvar för att sedan vägra låta ett katthem ta hand om katterna och se till att de får den vård de ska ha! Om de inte har pengar till kastration har de heller inte pengar pm veterinärvård skulle behövas och att undlåta sig att ge sitt djur (vilket det blir om de behåller katten) vård är olagligt.
#30 Tycker jag har försökt säga att ni ska hjälpas åt… Men visst, ge mig namnet på kliniken ni tänker anlita så ska jag gladeligen ge katterna en hundring på klinikens konto.
Märkligt,katterna är inte deras,men de vill behålla dom,men har inte pengar att kastrera honan,men gärna om något katthem kastrerar honan?????Men oavsett om de kastrerar och betalar själva,eller låter ett katthem kastrera honan,så får de ju ändå betala detta! 😴Hm,först mata katterna,sedan avliva dom om de blir sjuka?Har man börjat mata katter,har man tagit på sig ett ägare ansvar,det är inte bara det att "inte låta katterna svälta ihjäl"utan ta hela ansvaret fullt ut,speciellt när man tänkt sig att behålla dom!Återigen,om honan föder fler ungar?Vad gör de då?Blir det mindre kostsamt?Usch vilket oansvarigt folk!! Råd dom att ställa katterna på kö i något katthem istället,så de har en rimlig chans att få komma till ansvarstagande människor istället,och framför allt för att de ska få chans att få veterinärvård om de skulle bli sjuka,istället för att bli berövade sina liv!
#31 inte katthemmets ansvar men var en tanke att man kanske kunde göra så för katternas skull…
#35 Men tänk om alla som hittat katter de vill behålla,skulle be katthemmen om kastrering av katterna,hur skulle det se ut? Katthemmen har ingen sjö att ta pengar ur för att hjälpa människor med de ansvar de själva valt att ta genom att behålla katterna!Har de inte råd med en engångskostnad som kastrering,så ska de väl inte behålla katterna!" så vem tycker du ska betala, dem som står i stallet som säger att dem inte har råd?
Jag som har egna utgifter för mina egna djur?
Eller vill du betala kastrering av dessa katter?"Ja,de som ska betala är väl de som valt behålla dom!Ingen som skrivit och begärt att du ska betala detta?Det handlade väl om din vän?Varför ska andra betala något som de inte har?Eller kan jag plocka upp en hemlös katt och be min granne betala kastreringen?Sak samma!!Skriver igen:De har ju för tusan inte uppenbarligen råd med fler katter,så be råd dom att ställa katterna på kö till något katthem!!!Oskyldiga djur ska inte dö för att de kanske blir sjuka,bara för att de inte har råd med vård,allt talar ju för att de inte har råd med fler katter,herregud!!
I TNR-projekt tas sjuka katter till veterinären för vård men så verkar det inte vara fallet här.
Det är bättre att ställa kattfamiljen i kö till ett katthem.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
jag förstår faktiskt inte problemet med att dom inte vill ta katterna till katthem?!