Expressen har visat framfötterna angående..
Så var det dax igen då. Djuren som familjerna valde att glömma.
Expressen har uppmärksammat dom bortglömda husdjuren i 2 artiklar idag.
Först i Övergivnasedan i Man måste veta vad man ger sig in på
Och dessutom lagt in bilder på några av dom "bortglömda husdjuren". Klicka på bilden.
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Såg detta i en annan tråd..blev verkligen glad över att kvällstidningarna ger djuren uppmärksamhet…vill tro nu att många, många läst och tänkt efter mer än en gång!
Det är jättebra det här! Även Aftonbladet hade en artikel om problemet med "sommarkatter". Känns som att det är mer publicitet om hittekatter än tidigare.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Och det är Maritha på Katthemmet Kompis som blir intervjuad!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#3 Ja jag läste det Engla, jättekul tycker jag. :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Det är jättebar att de uppmärksammar detta tycker jag :)
Kvällstidiningarna läser ju många :)
#3 Vad roligt :D

Mycket bra av kvällstidningarna att uppmärksamma detta!! Så roligt att Kompis blev intervjuad
Och en hel del katter från kompis var med på bild. Kul för dig oxå Engla 
Superbra artikel!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Superbra av tidningarna

Det är inte bara kvällstidningarna som skriver om djur. Sydsvenskan www.sydsvenskan.se har en artikelserie om "hund i Malmö". Det har ju diskuterats ett generellt kopplingstvång där, liksom förbud mot "kamphundar". Egentligen väldigt intressant att läsa de olika åsikterna. Naturligtvis finns det "tyckare" av alla sorter, men det är egentligen jättebra, för då rinner inte problemet eller frågeställningen ut i sanden, utan troligtvis kommer det att hända något. Som detta med katten Basse, som blev dödad av en pitbull. Där hade ju polisen fel, som påstod att det inte var åtalbart, för det är precis vad det är.
Men jag tror faktiskt att vi måste vara lite flitigare med våra kommentarer om sådana artiklar. Vi måste nog också påpeka att hundägaren har ett strikt ansvar, vilket egentligen betyder att din katt kan springa in i grannens hundgård och bli skadad och det är ändå hundägarens ansvar. Det är tyvärr alldeles för många som tror att hund-och kattägare har samma ansvar, men så är det ju inte.
Jag har "Kattens Lagbok" av Annette Strand-Westerlund och där står det i alla fall så. Hennes man har skrivit "Hundens lagbok", och där står det faktiskt samma sak.
Mer om skillnaden i ansvar i en egen tråd, eftersom det inte kan tjatas tillräckligt om det.
Den boken har jag tänkt beställer sedan länge, är den bra?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ja, det är den. Den är väldigt lättläst också. Sedan har jag också Anete Cedergrens examensarbete "Katten som brottsoffer". När jag hade läst det var jag bara "tvungen" att köpa Helena Striwings "Djuren som brottsoffer" och sedan Kattens Lagbok. Dessutom har jag sparat på tidningen Kattliv i flera år och använder dem helt enkelt som uppslagsverk. Men den billigaste och egentligen den bok som har sparat in många veterinärbesök är "Hälsoråd för katt". Den senaste kom ut 2004 och kostar 49:-- på apoteket. Dessutom hade jag tur i en tväling på Hemmets Journals kattsidor och fick Ylva Stockelbergs bok "Förstå din katt" som ett pris. Jag har också Susanna Roséns bok "Varför gör katten så?". Den är helt underbar i texten men framförallt i bilderna. Det är ju Eivor Raiserhorn som har tagit dem och jag är heltokig i hennes bilder. Varje år köper jag "Brandmän med klös" och sparar kalendern. Däremot tycker jag inte om Bonniers stora kattbok. Visst är den tjusig, men den talar ju inte alls om kattens psyke.
Mettan, jag köpte också med tips från dig, Katten som brottsoffer. Har läst lite i det, ruskig läsning. Vidare så har jag samma litteratur som du. Köper brandmän med klös numera till min bästis,men djurhjälpens kalender åtmig själv. BOniers stora kattbok har jag dreglat över på bokreorna, men anser som du, den har egntligen inget större värde. Däremot så kan man aldrig nog prisa Apotekets lilla Hälsoråd för KAtt. En sån lagom present också! Kattens lagbok finns också i bokhyllan. Den är ganska ny.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.