Sååå depprimerande egentligen
Hur många olyckliga katter det finns i Sverige. Hur många som tycker att huskatter bara ska kosta lite och ingenting. Hur många som ser dessa små stakars utsvulta varelser, och som inget kan göra, en del vill inte göra något heller. Kanske är det för jobbigt att ta in. Det är ju en sån stort problem, och krävs så mycket jobb att kunna få till.
Jag pratar om katternas status i sammhället.
Vilket underbart jobb ni alla gör här inne! Tusen rosor till alla.
Jag skulle önska:
En lag där alla katter måste vara ID märkta.
En lag där alla katter som ej används i något avelsprogram skall vara kastrerade.
Att katterna skall få rätt mat, bra omvårdnad och veteirinär vård när så behövs. Om inte detta efterlevs skulle ägaren fråntas katterna och få djurförbud.
Med samarbete och idogt arbete, så kan vi kanske i alla fall höja katterna status lite. Kämpa på!
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Håller med dig till 100%. Men vissa lagar finns redan, men följs inte ordentligt då kommuner är så flata. Som veterinärvård, bra mat och omvårdnad. Hoppas på att det blir lag om id-märkning och registrering. För det krävs även registrering av kissarna annars är det meningslöst.
Vore kanon om det fanns en lag om kastrering också. Först då skulle det stoppas. Så jag vill återigen påminna alla att skriva under namninsamlingen på djurskyddet. Det är snart uppe i 50 000 underskrifter. Fler önskas, så att man kan väcka jordbulrsministern ordentligt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Instämmer också till fullo i vad du skriver! Vi hoppas som sagt på att en lag om ID-märkning snart ska bli verklighet. Nästa steg skulle vara lag om kastrering. Det skulle göra en stor skillnad på relativt kort tid om det blev verklighet.
#1 Snart 50.000 namn det är inte dåligt! :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, en dröm att still bedja om…..Sen hade det inte varit fel, att vid överlämnandet ha pressen med sig. ännu större verkan.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fast målet är 100 000 underskrifter, så skriv under! Berättta för alla vänner, släkten, skicka ut länken till alla forum och så vidare. Tack på förhand från framtidens katter. /Vanessa
När jag städade min bil hittade jag i en kasse en del papper med underskrifter.
Nu är det nog 200 till.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Visst är det deprimerande. Somliga tycks glömma att katter faktiskt är LEVANDE varelser. De behöver också mat, kärlek och trygghet som vi människor.
Lider så med alla hemlösa katter som oftast tyvärr går en plågsam död till mötes..:(
Tänk på alla hemlösa små kattungar där ute utan någon som helst skydd. Blir helt förtvivlad. 
En lag om kastrering skulle jag verkligen vilja ha! Jag har sett på flera forum, speciellt yngre medlemmar, som får massa kattungar. Sen när man är på bilmarknader finns det alltid skyltar som "Kattungar, 50 kr" eller "Kattungar ges bort" =/ Jag skrev iaf på listan och mejlade länken till några vänner.

#7 Bra myriis!!
Det är också synd om katter som har ägare men inte är försäkrade. Och katter som inte får veterinärvård när de blir sjuka. Jag tror att de är många.
Mina katter har även en trygghetsförsäkring, vilket innebär bl a att blir jag så sjuk att jag inte kan ta hand om katten, kan en annan person, som gör det, få ersättning från försäkring. Gäller även vid dödsfall, under tiden man letar efter ett nytt hem åt katten.
Har någon av er denna försäkring?
#8: ;) Om mina vänner uppskattar länkarna återstår att se, men jag valde en så söt bild så det borde dem göra.. ;p

Jag har inte en sån försäkring för jag litar på mina barn i det fallet (har fem barn så de är flera som kan hjälpas åt).
Önskar en lag om märkning och kastrering.

Det känns i vissa fall så tungt. Så mycket som måste ändras, och en sådan lång väg dit. Jag måste erkänna att jag har en dröm om att själv kunna bygga ett katthem. Då jag redan tagit emot och omplacerat katter, så vet jag att det är möjligt. Jag hoppas kunna ta emot och omplacera en hona med bäbisar i magen (Omplacering först när kattungarna är 12 veckor, vaccinerade, chippade avmaskade, och kattungarna med krav på kastrering och mamman kastrerad.). Har egntligen aldrig haft problem att hitta nya hem, men denna gång kommer jag att göra exakt lika som med raskatterna, och ta betalt därefter, alltså skall kattungarna vara besiktade också. Och om det är möjligt ett ½ års försäkring.
En försäkring för en huskatt, och bara veterinärvård kostar inte mycket. Så blir ganska upprörd när mönniskor inte har sina huskatter försäkrade. Det är en sån liten kostnad.
Men jag har lite jobbit att också orka engagra mej, då jag är sjuk också. ar inte ens satt upp kattstatus lappar på lokala affären. Skäms i bland, men har bara inte orkat. Gissar att ni alla vet var ni hittar blad att skriva ut. Annars hittar ni det här.
Jag har sett den sidan förrut. Jättebra, nu ligger den hos favoriter!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#9 och 12 Jag vill bara säga (så behöver ingen vara ledsen för det) att mina katter självklart är försäkrade dock har jag inte valt tillägget "trygghet" om jag blir sjuk/dör eftersom jag litar på att barnen hjälper katterna.

#1-#14 En vänlig fråga, varför är det så mycke katter som är hemlösa, är det kommunens fel eller kattägarnas fel att det hela tiden blir ökning på dessa driftakatter? För vi kan väl inte skylla icke kattägare för det, men jag tror det beror på kattens status i sammhället. Har hört bilister som ringt till växel på polisen o sagt att de kört på katt, jaha en katt ingen mer åtgärd. Sen en dag senare ringer telefon hoss mej, någon ringer o säger de hittat en skadad katt, kan du komma o ta hand om den. O jag är rent ut trött på att se dessa skadade, o jag mår dåligt flera dagar efter när man tänker på vilka plågor djuret fått utstå för att vi är oansvariga mot dessa hemlösa katter. Sen är det många som hör av sig till mig o undrar om jag sett en katt med de tecken o sådant halsband, o i bland har jag kunnat hjälpa dem att hitta sin katt. Nore

#15 Det är såklart kattägarnas fel.De kattägare som släpper ut sina katter "vind för våg" alltså,de som inte kastrerar och märker.
De hemlösa (eller deras förfäder) har ju en gång kastats ut av en ägare de med.
Hoppas att de som fått hjälp att hitta sin katt håller den inne efter det!

Det är kattägarnas fel av den anledning som storAnette ovan skrivit.

#14 inte jag heller har just den tilläggsförsäkringen. Så det var inte det jag tänkte på… =)

Har inte den försäkringen, då jag är gift så han och hans barn skulle ta hand om kissarna. Och om något hemskt skulle hända oss alla så tar min bror dem. Och om inte, och så vidare. För har katthemmet bakom mig också, som det är nu.
Nore, det är kattägarnas fel, samt den dåliga statusen som tyvärr ligger på hela samhället. Förökningen skulle bland annat försvinna om man använde sig av TNR, Trap, Neuter, return.
För er som vill veta mer finns det här bland annat.
Sedan så vill jag att man ska ha katter under kontroll precis som man har med hundar. Att de ska vara chippade, så att om den springer bort eller kastas ut, så kan man spåra ägaren. Inte få gå ut om innan de är kastrerade, och så vidare.
Men vi får arbeta bit för bit för att få igenom förändringarna.
Underbart Landfreak att det blir fler underskrifter. Och tack Myriis. /Vanessa
Bella-Maria #9, jag har också en sån. Den finns bara på Agria, tror jag. Jättebra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....