Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 900 ggr
rulda
0

Tokig på Toker!

Jupp min Tok gör så att jag får gråa hårstrån.
Allting började med att han lärde sig att öppna ballkongdörren när den var stängd.
Vi köpte en hasp.
Efter en natt lärde han sig att ta bort haspen och öppna dörren.
Vi band fast haspen med ett snöre.

Nu har kattskrället lärt sig hur man biter av snöret för att sedan ta av haspen och öppna dörren.

Hur sjutton ska jag göra för att min Toker inte ska rymma!?
Vi SKA näta in ballkongen, har till och med köppt nät. Men nätet var för litet så det hjälper inte mycket.
hmm… en nackdel med att ha stor ballkong.

Igår fick jag precis tag på Tokers svans när han skulle kila över till grannen. Men han satte sig bara ner och kurrade högt som en motårsåg "oj matte var du där? Jag gjorde ingenting dumt kan jag få mat nu?!"

MorganP
0

# Munkorg och/eller klister under tassarna på honom? Flört

Sidentass
0

Men oj..vilken klipsk kisse!

Påminner mej om när våran Mari öppnade hasparna..då fick man binda fast den med snöre..men då gav hon upp..

rulda
0

haha klistret kanske skulle fungera om inte Trötter är en sån kisse som äter ALLT han skulle lätt hjälpa brorsan att fly
Jag får helt enkelt sätta mig ner och virka en munkorg (börjar fatta det där med virknålen nu) ;)

rulda
0

#2 jag trodde att Toker hade gett upp, har ändå haft hasp med snöre en bra tid.
Men han satt väll bara och funderade ut hur han skulle göra…

myriis
0

Usch vad jobbigt! Jag skulle få damp.. :P

rulda
0

#5 jag får damp, panik, gråtatacker, sömnbrist, gråa hårstrån och en massa katthår i näsan (jag måste ju pussa på honom efter att jag har dragit honom i svansen)

Erika91
0

Nemen Toker lever verkligen upp till sitt namn! Jobbigt är det, det förstår jag.. man får ju oroa sig hela tiden. Men det låter faktiskt lite kul att han är så klyftig!
Det enda som lär fungera är ju hänglås! ;)

Och du rulda, du kan få lite av Sverkers "osmarthet" till Toker om du vill ;)

rulda
0

Kan jag ta hela klumpen med "osmarthet"? i alla fall på nätterna så jag får sova :) ska testa med hänglås det måste ju funka. Om han inte lär sig att dyrka upp det med ena klon.

Ska bli kul att se sambons min när han mitt i natten ska ut på ballkongen och inte hittar nyckeln :) *flinar*

JosephineF
0

Har du testat hasp med lås? Den kan han omöjligt få upp! Eller typ en sån här:

Finns på Clas Ohlson för 29:-

Hawknestgrove
0

Ja, den varianten som Jossan beskriver, är inte dum, om man kan sätta dit den, altså! Men Ståltråd! Det biter han inte av! köp en sån där liten rulle med najtråd, kostar runt tian så länge. Ett alternativ till, kan du inte vända på handtaget till balkongen?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

myriis
0

Tänkte oxå på ett sånt "lås" som Jossan visade. Det borde han väl inte få upp? Då är han otroligt klyftig..

rulda
0

#9 tror inte att en sådan hasp fungerar på min dörr :S men det var en bra ide :D

#10 ståltråd har jag ju hemma sen jag köpte nätet det kan jag använda :D
Går inte att vända på handtaget. Det sitter redan neråt och ska böjas uppåt för att man ska få upp dörren. Men han sätter sig på fönterbrädan och tar tag med tassarna (för att hålla balansen) och sedan puttar han på handtaget med huvudet…

Men haha ståltråd här kommer jag :D

JosephineF
0

Du skulle kunna sätta en säkerhetskedja också, en sån som man har på ytterdörrarna. Och sätt så dörren bara går att öppna ett par centimeter, då kan du iaf vädra =) Den får han ju knappast upp ;)

rulda
0

#13 varför har jag inte tänkt på det tidigare? Känner mig så otroligt puckad nu när ni kommer med alla era förslag.. Jag brottas ju med en sån där säkerhetskedja varje dag. (hur lång tid tar det egentligen tills man fattar att man inte kan öppna dörren när den är på?!)

Erika91
0

#14 Jag brottas ju med en sån där säkerhetskedja varje dag. (hur lång tid tar det egentligen tills man fattar att man inte kan öppna dörren när den är på?!) Haha det där var längesen jag såg, kan jag inte få komma hem till dig och få se det? OBS! Toaletten måste vara ledig! GladOskyldig

Det är så, man ser saken varje dag men man tänker inte på att man kan ha den till att lösa ett "problem"… oj hur fick jag ihop det? Aja det jag ville få fram är; den enklaste lösningen tänker man inte på, det där lät bättre :)

Alexej
0

Kanske möblerar om? Alla stora tunga möbler framför balkondörren??Flört

Men säkerhetskedja är bra. Bor du i lägenhet kan du spakla och måla över skrúvhål sedan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Erika91
0

#16 Haha hur ska de då komma ut på balkongen må tro? ;)

rulda
0

#16 haha det blir hinderbarna för att komma ut och röka :) men jag ska ändå sluta så det blir väll bra om det blir lite utmaning i det hela :)

#15 jag har separat badrum / toalett med dörr emellan så du är så välkommen :D

Erika91
0

#18 Härligt! :) DÅ kommer jag imorgon då ;)
Det går väl bra? ;)

Episode
0

Då kommer jag också då, så kan vi ha kattfest och så får man se kedjan :D vart köper man sånna igentligen?

Erika91
0

#20 Ja vad skoj :D
Imorgon stormar vi Lotta!! ;D

rulda
0

haha det är bara att storma! Måste dock göra en storstädning här hemma (tack vare Trötter är det spagetti överallt!)
Men jag är hemma är sjuk från jobbet pga att jag börjar få tänder och är lika grinig som en ettåring. Sitter och drägglar och har ont i magen :(

Erika91
0

#22 Nej vad tråkigt :/
Du får krya på dig!

rulda
0

#23 tackar tackar det ska nog gå över så fort tanden växer ut… usch nu vet jag värkligen vad små barn genomlider :S

Alexej
0

Får du tänder nu?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

rulda
0

haha jag blir vis :) visdommständerna började ploppa upp för några år sedan. Nu är jag inne på den sista och det är den värsta hitintills…

JosephineF
0

Ja, jag såg dig som helt tandlös framför mig nu jag med.. Tänkte nog att hoppsan, duktig tjej till att skriva eftersom hon bara är knappa året ;)

rulda
0

haha nee så liten är jag inte längre även om jag ibland kan längta tillbaka till barndommens sorgefria år.  :)

Alexej
0

Jag har blivit av med alla visdomständer. Var inte heller så kul, men läste att modeller låter dra ut visdomtänder för att få smalare ansikte. Jag ser bara sliten ut…

JosephineF
0

..och jag har aldrig fått några.. =/

Erika91
0

#30 Inte jag heller..

rulda
0

det ska ni vara glada över tror jag :) min mammas visdomständer växte rakt in i käken på henne och min sambon krånglade också jättemycket så båda två fick operera bort dom.

har hört att det är jättemånga som har problem med sina visdomständer och jag kan berätta att jag inte känner mig ett dugg visare :S

Erika91
0

#32 Men vi kommer ju få de nån gång i tiden..

tussilago
0

den här haspen borde väl funka också? jag har tidigare använt den med framgång (men min katt var ju ingen utbrytarkung iofs….

rulda
0

är det en liten spärr som sitter vid haken? Annars liknar den jag har :)
jag satte ståltråd inatt haha låg och tittade på när han försökte :D
Jag har besegrat honom!
(om han nu inte kommer med en avbitartång)

tussilago
0

precis, det är en liten spärr som du måste föra åt sidan, den är rätt så spänd så den går inte upp av misstag men funkar ändå att öppna med en hand när man fått lite rutin på det. det bra är ju att du antagligen kan slippa göra nya hål i dörren utan bara ersätta din gamla hake med en sådan här.

de görs (bland annat) av habo http://www2.habo.com/ (sök på "hasp med spärr") så om du inte hittar några i närmsta järnaffär kan du kolla upp återförsäljare på habos sida. det finns även andra som gör den, men innan jag kom till en affär som hade dem så verkade ingen fatta vad jag pratade om :D

rulda
0

tack för tipset det finns en järnaffär här brevid som kanske har den :D jag får göra en tur när lönen kommer :)

tussilago
0

ja, lycka till! jag tror att den varianten vi köpte kostade 20 eller 40 kronor (vi köpte två, jag kommer inte ihåg om det var 40 för en eller för båda)

JosephineF
0

Det var precis en sån jag menade i början, men jag hittade ingen på nätet!

Hawknestgrove
0

Bra att ståltråden funkade! Tack för tipset om haspen med spärr! det ska jag ta och köpa mig tre stycken1 har tåv vdnliga på utsidan av kattgården, som sitter jättetajt, men man kan ju aldrig vara för säker. Sedan så köpte jag en till att ha på insidan, när jag är inne och ska lyfta in kissarna genom fönstret. Så det blir toppen!

rulda
0

Det är bättre att ta det säkra före det osäkra Gunilla. Se till att dom inte får läsa på datorn om hur Toker kan öppna haspar bara. Då kanske dom lär sig :S

Hawknestgrove
0

så, nu har jag skrivit ut artikelnumret.  Det är " Hasp Med Spärr 23020-1 HABO TRYGG För den som vill beställa från sin järnaffär. Själv ska jag beställa på fredag  om de itne har hemma.

rulda
0

tackar och bockar Gunilla :)