Vill du bli djurskyddsinspektör?
Från Jordbruksverkets hemsida:
Vill du bli djurskyddsinpektör är det lämpligt om du först utbildar dig till antingen
- biolog
- agronom
- lantmästare
- miljö- och hälsoskyddsinspektör
- veterinär.
Du behöver sedan komplettera utbildningen med kunskap om
- djurskyddslagstiftningen
- hur man bedömer om djurskyddslagstiftningen följs
- olika metoder att kontrollera
- olika djurslag och olika former av djurhållning
- vilka risker som finns med de olika formerna av djurhållning
- de delar av förvaltningsrätt, straffrätt och processrätt som handlar om rättsliga åtgärder och rättsverkningar till följd av djurskyddkontroller.
De exakta kompenteskraven för en djurskyddsinspektör finns beskrivna i föreskrifterna som du hittar till höger.
Det är länsstyrelserna som gör djurskyddskontrollerna.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Så det är bara "lämpligt" att man har en utbildning i botten, inget krav???
Har börjat prenumerera på Nyheter från Jordbruksverket. Idag kom detta:
Nyheter från Jordbruksverket
Djurskyddskontrollen effektivare genom samarbete
Efter det första halvåret 2013 kan Jordbruksverket konstatera att det totala antalet kontroller är ungefär lika många som motsvarande period år 2012. Jordbruksverket och länsstyrelserna arbetar tillsammans med effektivisering av kontrollarbetet. Det är fortfarande många anmälningsärenden som är utan anmärkning, och myndigheterna ser tillsammans över rutinerna för att minska tidsåtgången för dessa.
Läs hela artikeln - Klicka på länken
http://www.jordbruksverket.se/5.2c4b2c401409a3349312a5c.html
#1 krav? nu är du väl ändå för stygg 😉
Intressant i övrigt. Läser allt. Och fortsätter till redovisningarna. För första halvåret 2013 t ex: Antal beslut om omhändertagande enligt 32 § djurskyddslagen = 455 (här www.jordbruksverket.se/download/18.2c4b2c401409a3349312ac2/1378111891449/Redovisning_djurskyddskontroll_+halv%C3%A5r2013.pdf )
Aldrig finns uppgifter i statistiken om vilka djur som "omhändertagits", hur många, el vad som hänt med dem därefter (och varför), dvs antalet avlivningar (och av vilka skäl).
Finns definitivt en systematik i dessa undvikanden. Om folk fick veta om avlivningarna - och inte i evighet sväljer ev angivna grunder för dem - tror jag en del skulle börja reagera. Och börja vilja arbeta för en förändring. För djurens skull.
Tillägg: oops, och för djuskyddsinspektörernas och deras arbetssituations skull förstås!
Men här på Hittekatter skrev en djurskyddsinspektör för inte så länge sedan att det finns många där utan utbildning. Kommer bara inte mer ihåg i vilken tråd.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Sanslöst att det inte är ett grundläggande krav att du ska ha en naturvetenskaplig utbildning med inriktning på djur och djurvård.
#3 Minns också den där tråden, men inte heller jag kan komma ihåg vilken det var. Ett eller möjligen två år sedan tror jag det är kommentaren skrevs.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#3 Kan det ha varit den här tråden, inlägg #17
http://hittekatter.ifokus.se/discussions/51fd80a68e0e745d910005f4-annu-ett-maktmissbruk-av-ls
… lett till att det tyvärr är lägre utbildning hos inspektörerna. Vet att det på flera länsstyrelser finns inspektörer som inte har någon eftergymnasial utbildning alls, dvs. Ingen utbildning i djurskydd, djurvälfärd, anatomi, fysiologi med mera, som ger kunskap och möjlighet till att dra slutsatser om vad som faktiskt är lidande eller ej.
Precis, där var det. Inte alls länge sedan. #4 Du har ännu sämre tidsuppfattning än mig;)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag önskar att jag hade utbildat mig till nåt av det. :(
#3 sorglig läsning det där …
Men nu har vi outbildade chansen😉Hittade annons: Djurskyddskontrollant till Göteborg, Lst VG, ansök senast 2013-09-22 [utdrag]
Arbetsbeskrivning: … Ärendena gäller främst anmälningar på sällskapsdjur men det kan även bli aktuellt med lantbrukets djur. Du utför djurskyddskontroller i fält, både planerade och efter anmälan. Utöver den praktiska kontrollen består arbetet till stor del av administrativt arbete. … Intern kompetensutveckling är också en viktig del av arbetet.
Kvalifikationer: • Goda kunskaper om sällskapsdjur som du har förvärvat genom arbetslivserfarenhet och/eller utbildning. • Övergripande kännedom och förståelse för tillämpningen av djurskyddslagstiftningen och förvaltningslagen • Grundläggande kunskap om andra djurslag än sällskapsdjur • God datorvana och grundläggande kunskap i officepaketet • B-körkort
Meriterande • Erfarenhet av arbete som djurskyddskontrollant i minst 3 månader.Personliga egenskaper [utdrag] • Du är trygg i dig själv och har en stark tilltro till din egen förmåga • Du är tillmötesgående och har förmåga att skilja på sak och person. Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten.
Den interna kompetensutvecklingen, varifr ska den hämtas tro? Fast stark tilltro till den egna förmågan kan nog kompensera. Visst vore det härligt att infiltrera den lågborgen. Vad säger du gmyra?
Länk (måste lära mig detta!) http://www.offentligajobb.se/Public/AssignmentView.aspx?RemoteId=C05B7B60-7EED-4473-A1EB-98EAF9F24716&PublisherGuid=eda3e6d2-4583-40d4-a51c-c1cfcbc01b3a
Inga större krav där:(
#8 & #9 Märkligt att det inte krävs mer än det? Inte konstigt det upplevs som inkompetent ibland!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Om man enligt annonsen i #8 ska jobba med sällskapsdjur, och de kvalifikationer som efterfrågas när det gäller sällskapsdjur är
Goda kunskaper om sällskapsdjur som du har förvärvat genom arbetslivserfarenhet och/eller utbildning
- då kanske man får jobbet om man har stått bakom disken i en zooaffär i något år? Eller ett par år på djurgymnasium, med låga intagningspoäng? Är man då rätt person att avgöra vilka djur som får leva och vilka som ska dö?
#11 Och arbetsuppgifterna kan även inbegripa "lantbrukets djur". Vad är det med dig, himla klagande. Man ska ju faktiskt ha grundläggande kunskaper om andra djurslag också, samt i officepaketet. Nu får vi inte bli fanatiska här. 💋 [lägger till så ingen missuppfattar 🤪]
#12 Javisstja, man skulle ha grundläggande kunskap i officepaketet också! T ex kunna skriva några rader i ett Word-dokument. Ja, då kan man ju som djurägare i Västra Götaland känna sig helt trygg… [
]
Tur i all bedrövelsen att alla Länsstyrelser är självständiga myndigheter (enligt Jordbruksverket) och därför fria att arbeta på ett vettigt sätt med djurskydd OM DE VILL. Och det finns ju några som har visat vilja till det.
DET ska jag söka. Det är perfekt! Är dessutom på jakt efter jobb i Göteborg.
•"God kännedom om lantbruk och lantbrukets djur som du har förvärvat genom arbetslivserfarenhet."
// Jag brukade minsann mocka hos korna frivilligt som barn. Har sett kalv födas och tvättat grisar. Läst på om hönor, skrev nästan en uppsats för skojs skull. Dessutom inspekterat myrornas hantering av löss. Det är ascoolt! Jag äter inte kött pga hur lantbrukets djur kan behandlas, och det är jobbigt att behöva rättfärdiga sitt val (vilket jag ej borde behöva).. Jobbigt -> jobb <=> arbete… => arbetslivserfarenhet.
•"Grundläggande kunskaper om sällskapsdjur"
// Ja! Katter och kaniner har jag ansvarat för. Läst på om diverse sällskapsdjurs behov. Inhämtar mer info.
•"Övergripande kännedom och förståelse för djurskyddslagstiftningen " // Jag förstår att det är något allvarligt fel.
•"B-körkort" // Japp!
•"God datorvana och grundläggande kunskap i officepaketet "
// Är det tillräckligt med typ tusen år datautbildning?
"_Du är tillmötesgående och har förmåga att skilja på sak och person."
_
// Jahadå, när jag känner för't (men man måste vara BESTÄMD också), och ja, rätt bra på att skilja på sak och person. Men vissa personer tänker lika lite som en sak.
Sätter mig själv på kompetensutveckling och studerar lagar och lantbruk nu. Kan vara lättare att förändra om man är på insidan…
#14 Lycka till i sökandet! 😉
#14 👍
Citat: "•"Övergripande kännedom och förståelse för djurskyddslagstiftningen " // Jag förstår att det är något allvarligt fel."
Där får du knipa käft och satsa på "stark tilltro till din egen förmåga".