NORRTÄLJE KATTHEM I FARA! PROTESTERA!
Ska Länsstyrelsen i Stockholm få stänga ett välfungerande och välbehövligt katthem, medlem i Svekatt??
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.2168540-katthem-riskerar-stangas-efter-nytt-beslut
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1897207-katthemmet-hotat
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.2022728-norrtalje-kattcenter-for-en-fortsatt-strid
Man kan skriva kommentarer i Norrtelje tidning (översta länken)…..
Man kan också protestera på andra sätt. Det pågår en namninsamling som du kan delta i: Till Namninsamlingen.
Från Svekatts facebook-sida:
Norrtälje Katthem kämpar vidare för sin överlevnad.
Om katthemmet skulle tvingas lägga ned vore det en katastrof. Norrtälje är ett område med många sommarstugor och lantbruk. Ett katthem behövs i området.
Katthemmet har åtgärdat flera av de brister Länsstyrelsen påpekat, men trots det vägrar man att ge hemmet en chans. En konstruktiv dialog mellan Länsstyrelsen och de ideella Katthemmen i stället för detta krig skulle gagna både människor och katter, samt bespara skattebetalarna onödiga utgifter.
Här kan man se en trevlig bild inifrån katthemmet och läsa katthemsföreståndarens brev till Högsta förvaltningsdomstolen:
Hjälp till genom att åtminstone kommentera i tidningen. Katthemmet behöver allt stöd de kan få.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Man kan också skicka ett mail till Länsstyrelsen och säga vad man tycker om att de slänger ut alla katterna på gatan i Norrtälje. Eller tänker de avliva alla katterna…? 🤢
Här är mailadressen
Puttar upp tråden!
Här finns namninsamlingen för att rädda Norrtälje katthem, en riktig folkstorm, härligt! Skriv på du också och dela!
Ja nu är goda råd dyra! Nu måste kattsverige gå samman och sätta ned foten.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Skrev följande mail till lansveterinar.stockholm@lansstyrelsen.se
Till dem det berör inom myndigheten!
Det är med stor bestörtning jag tar del av det som händer Norrtälje Katthem. Som jag förstått det har katthemmet haft besök av två djurskyddsinspektörer som räknat fel vad gäller boxars mått och även räknat fel när det gäller antal katter som katthemmet hyste vid besiktningstillfället. Vidare har man fått för sig att 7 katter lider av att vistas på katthemmet och istället skulle må bättre av att mista sina liv. Detta trots att katthemmets veterinär intygat att så inte är fallet. I de försök till dialog som katthemmets ansvariga försökt få till stånd har de sedan möts med tystnad från ansvariga inspektörer, som nu vill stänga ned katthemmet istället.
Det här liknar ingenting annat än rent och skärt maktmissbruk. Inget som har i ett demokratiskt samhälle att göra. Nog måste det väl finnas smidigare sätt att lösa eventuella brister på än att mäta och räkna fel och sedan vända ryggen till. Hemlösa katter är, som ni vet ett av de största djurskyddsproblemet i landet, där ideella krafter gör en stor insats. Det borde ligga i myndighetens intresse att stödja dessa eldsjälar istället för att motarbeta dem. Jag är övertygad om att det finnas andra lösningar än att stänga ett välfungerande katthem i ett område med så mycket problem med hemlösa katter som Roslagen.
Jag ber er nu tänk om och tänk rätt!
Mvh Lena Lindell, Sajtvärd Hittekatter iFokus http://hittekatter.ifokus.se/
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Puttar upp detta viktiga inlägg!
Viktigt! Bra brev #7. Skrivit på namninsamlingen så klart.
Puttar upp för fler protester mot byråkraternas dumheter!
Bra mail i #7! 🌺
Undrar om du kommer få något svar på ditt brev, Lena.
#11 Inte ett ljud så här långt!
#12 Varför är jag inte förvånad 🤪
#12 😮Inget svar alls, fortfarande! Var det inte ngt med myndigheters skyldighet att ge svar inom viss tid? Fast där finns kanske ingen fråga/frågetecken. Kan vara att du behöver skicka samma igen, och trycka in "eller hur?" (inkl frågetecken) här och där? 🤔
Inte heller jag har fått svar på mitt protestmail till Länsstyrelsen. Har någon annan fått det?
Katthemmet har däremot fått ett nytt surt brev från Länsstyrelsen, kan läsas i bloggen:
😕😡
#15 Nej fortfarande inget svar på mitt email! Väntar mig inte heller att få något.
Läste svaret från Lst. Isses vilket svammel i fikonspråkets anda! Känns som en serie av undanflykter och som en vandring i flera varv runt den heta gröten.