*HEMMA!* Hjälp! Norrköping Bortsprungen Katt
Hej!
Mitt namn är Sara och min katt försvann den 7/8 2013.
Orsaken till att jag ej har skrivit när tidigare är för att jag nyligen upptäckt denna sida.
Jag bor mitt i staden och vi har en enorm grön innergård där hon har gått lös i flera månader, i någon timme i taget. Återkommer alltid när jag ropar och allt har varit frid och fröjd tills i Onsdags.
Något måste ha hänt, jag är helt utom mig av sorg och skuld.
Hon försvann i närheten till sjöfartsverket/östraprommenaden.
Hon har blivit sedd senast i Torsdags.
Vi har satt upp lappar i halva staden och satt in en annons i NT.
Polisanmält och kontaktat Fia Hemmet.
Vi går ut o letar 3-4 ggr om dagen och jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. hon är min bästa vän.
Hon är en kastrerad hona på lite över ett år.
Skjölpaddsfärgad med en orange scarf på sig, samt en röd H sele med kapsel på. (information och telefon nr)
Vi har uppgivit en hittelön på 400kr.
Och nu vänder jag mig till er. Om ni bor i området och har sett henne, snälla kontakta mig.
Vet inte om jag får uppge mitt telefon nr här.
Men ni kan skicka ett meddelande om jag får de så kan jag lägga till det så fort som möjligt.
http://i148.photobucket.com/albums/s18/Xethra/Bild3_zps619be93f.jpg
http://i148.photobucket.com/albums/s18/Xethra/Bild4_zps6858b732.jpg
Lite bilder på henne.
Leta i skymning-mörker-gryning = viktigt!. D v s under den lugnare delen av dygnet. Fokusera ditt sökande i första hand till 400 meter bort i varje riktning sett hemifrån. Ställ ut mat till kvällen så att den finns där om hon "skulle ha vägarna förbi". Genom att mata förhindrar man att katten tvingas börja vandra p g a hunger. Ställ ut mat + vatten först till kvällen så att inte fåglarna tar den. Ställ maten lite skyddat, t ex intill en buske eller intill husväggen. Kolla så att hon inte har blivit uppjagad i något träd. Letar du i mörker så ha med en ficklampa - då kan du få se kattögon glimma till i mörkret t ex när du söker igenom buskar, under bilar, uppe på bildäck o s v. Annonsera även på Blocket. Är missen id-märkt så ska du anmäla henne som bortsprungen till id-registret. Är hon inte id-märkt så bör du ordna med det när hon har kommit tillrätta. Har du inte lagt ut annons på Kattpolisen i fokus så gör det. Lyssna även efter katter som jamar när du söker efter henne och kolla vilka de katterna är.
Att ha sele på lösgående katt ute skulle jag undvika, det är för stor risk att de fastnar i. Skulle jag själv träffa på en katt med sele på sig utomhus så skulle jag tro att den katten har slitit sig och därför ta in den och börja leta efter ägaren. Ha hellre ett halsband med ett fäste som går upp ifall katten fastnar i. Sele är till för koppelpromenader.
Jättebra att hon är kastrerad! Då brukar de inte ta sig lika långt (om de inte liftar med någon bil förstås), och det blir inga oönskade ungar.
Det är viktigt att du letar mycket aktivt redan nu från början.
Hoppas att lillmissen snart är hemma hos dig igen! ❤️
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hej! Tack för svar.
Jo vi letar endast när det är lugnt ute, ser ingen mening när folk rör sig och bilarna är i full gång hon skulle aldrig visa sig då.
Vi letar endast tidigt på morgonen, senare på eftermiddagen och mitt i natten. (2 på morgonen)
Oftast med ficklampa, eftersom hon är van vid att komma när jag ropar så hoppas jag att det skall fungera. Men hittills har vi inte haft någon tur. Vi har aldrig sett en annan katt här, vi bor som sagt i innerstaden. 3 kvarter från drottningatan.
Folk har påpekat att jag tagit många risker med min katt då jag låter henne gå lös på våran innergård.
Men, det har aldrig varit några problem, hon är en mycket speciell individ. Vi reser mycket tillsammans, vi går skogspromenader och hon följer mig som en liten hund.
Jag misstänker att det har varit några grannar som gjort bort sig och skrämt henne. När jag började släppa ut henne så hade jag konstant uppsikt på henne i flera månader och pratade med grannar. så jag började lita mer på det hela.
Jag känner mig så dum, Jag vill ge henne det bästa av två världar och nu är hon borta. Jag hoppas innerst inne att hon är bara ute på sitt livs äventyr, men tankar om en liten rädd, blöt och hungrig katt som sitter och trycker gör så ont. Och att tänka att hon har blivit på körd knäcker mig.
Jag ställer ut mat men det verkar som igelkottarna äter mer än min katt. ställde ut lite torr foder idag, och vatten. Porten står öppen 24/7 om hon skulle ha vägarna för bi. Hon vet var hon bor, och varje dag när hon har varit ute så springer hon in upp till vår våning och krafsar på våran dörr.
jag är bara så förtvivlad, jag förstår inte vad som har hänt.
Tack igen för svar, det är lite skönt att få skriva av sig.
min omgivning förstår inte att hon är mer än "bara en katt".
Kommer hon tillbaka så låt henne inte vara ute. En innergård mitt i stan är inget för en katt, det är många som hatar katter.
Här har du en länk som går till artiklar med tips om vad man bör göra när ens katt sprungit bort. Länk till goda råd!
Något du bör göra är att se om det finns några utrymmen typ bodar, garage, uthus eller liknande som hon har blivit inlåst i av misstag. Bra att du anmält till Polisen (det viktigaste) samt satt upp lappar.
Kan väl säga att det inte är så bra att ha katter ute utan uppsikt mitt i stan. Gäller även när det är en utegård. Förr eller senare springer katten ut när den blir skrämd eller nyfiken på något. Katter är impulsiva och då skenar det lätt iväg. Nu är skadan redan skedd men det kan vara bra att tänka på när hon (som vi ju alla hoppas) kommer tillbaka.
Är din kisse ID-märkt? Det underlättar betydligt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#2 Försök att fokusera ditt sökande ännu mer till perioden 22:00-05:00 ca.
Många "stadskatter" verkar söka sig till uteplatser/balkonger i markplan när de kommit ut av misstag.
Precis som Lena skriver så är det viktigt att även leta igenom soprum, vindar, källarförråd och så vidare. Kan t ex något källarfönster ha stått öppet som missen kan ha slunkit in igenom? Kan någon ha haft en port öppen och fått med sig missen upp på vinden?
Har någon i området flyttat? Kan hon ha liftat med någon flyttbil/hantverkare? Katter är dessvärre lite för nyfikna för sitt eget bästa emellanåt…
Fortsätt att lappa digitalt på ännu fler katthems hemsidor. Katter kan dessvärre hamna långt hemifrån om de åker bil/släp och polisens register täcker inte hela landet. Så kontakta fler katthem! Sök på "alla katthem i Sverige" så tror jag att du hittar en lista.
Man kan också mejla en efterlysning till veterinärmottagningar/djursjukhus i närheten av där man bor, ifall att någon hittar henne skadad.
Blocket och lokaltidningen brukar också vara bra för att nå ut till många.
Hoppas ni träffar på henne till kvällen/natten! Det brukar krävas många timmars fotarbete och många långa promenader när man söker katt. Lita inte på att hon kommer när hon hör dig ropa! Även om hon gör det hemma på gården så kan hon reagera helt annorlunda om hon tagit sig "ut i vida världen" och är lite stressad och rädd.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vilken fin kisse. Jag ska hålla utkik på fiahemmet då jag volontärarbetar där. Såg att du hade anmält dit och det är bra då det ofta händer att katter som lämnas in kan återförenas med sin ägare. Om du inte gjort det så maila gärna kort på kissen till fiahemmet också. Jag håller tummar o tår på att hon kommer tillbaka.
Hej igen, Tack för alla svar. De värmer faktiskt, ger mig lite hopp.
Det har varit tyst i telefonen hela dagen och jag har uppdaterat "upphittade katter" sidor varje timme. Men utan resultat.
Vi gjorde oss redo för ännu en natts sökande och begav oss lite längre bort denna gången.
Över strömmen om det är några Norrköpingsbor som läser, och bort åt max.
Vi såg inga spår av henne men stötte på en drös råttor och möss, vilket jag tyckte var positivt.
Någon/något hade också ätit av torrfodret jag ställde ut i morse.
(ställde det intill husväggen under en häck)
Kanske var det igelkottarna igen.
Men när vi vände hemåt och var ett kvarter från vårat hus så hojtar en person till från ett fönster och säger att han sett en katt på deras gård för en timme sedan. (vi hade nyss passerat där)
Han frågade om våran hade vita tassar och det har hon. Jag frågade om katten hade en orange scarf men han sa att det var för mörkt för att se. Vi gick tillbaka och kollade mera noggrant men såg ingen katt.
Efter det gick vi en runda till men utan resultat.
Det lättade lite i hjärtat dock, jag hoppas det var hon för det betyder att hon lever och är fortfarande i närheten.
Det kanske till och med var hon som ätit sin mat.
Det är skönt att få skriva av sig här.
När jag finner henne åter, så kommer hon bli chippad.
Jag hade tyvärr inte råd med det när hon kastrerade sig.
Tack för tipset selma, jag kommer maila lite bilder på henne till fia hemmet när jag vaknar.
Och tack för att du håller uppsikt på katterna som kommer in.
Om jag var ärlig så förväntade jag mig att hitta en död kisse idag, då vi bestämde oss att gå upp och ner för östrapromenaden en gång till.
Fin misse! Förstår din ångest. Men följ de goda råden du fått här så ska du se att missen får hjälp att komma hem igen!
Glöm inte heller det som Lena och Uppkatten säger ovan: … viktigt att även leta igenom soprum, vindar, källarförråd och så vidare. Kan t ex något källarfönster ha stått öppet som missen kan ha slunkit in igenom? Kan någon ha haft en port öppen och fått med sig missen upp på vinden?
Det är faktiskt väldigt vanligt att katter blir instängda, just i smb med utevistelser på gårdar som du skriver om. Barnvagns- och cykelrum inte att förglömma. Och då är det jätteviktigt att leta själv, lugnt och fint, flera ggr. Katten kan vara skrämd och inte ge sig till känna i förstone. Men väldigt viktigt att söka för katten är ju utan mat och vatten då, i sådana utrymmen.
Håller alla tummar och hoppas samt tror på det bästa! ❤️
Ofta håller sig katten närmare hemmet än man tror sådana här gånger. Hoppa över långpromenaderna än så länge alltså. Jag tycker att tipset du fick av din granne låter väldigt "hett". Kan inte vara så många katter som går fritt i området??? (och som har vita tassar). Varför inte tillbringa kommande natt på grannens + er egen gård helt enkelt…? Fortsätt också att ställa ut mat till kvällen. Tänk på att scarf + sele kan katten kanske ha krånglat sig ur vid det här laget (eller att någon person har tagit av misse detta), så det är viktigt att du kollar upp alla missar som du får tips om oavsett sele etc. Men tänk på att har misse hamnat ute i vida världen så kan hon reagera annorlunda nu än vad du är van vid. Även om ni skulle träffa på varandra så är det inte säkert att hon kommer fram till dig o s v som hon brukar, utan var beredd på att du kan få vänta en eller flera timmar innan hon vågar låta sig lyftas upp etc.
Hej Sara,
maila en foto till foreningen9liv@hotmail.com också. Vi kan lägger den ut på vårt facebook sida.
Jennifer
Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se
Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv
Har Du kontrollerat alla uppgångar, källare osv i fastigheterna runt innergården plus att det finns flera innergårdar runt där du bor som det är lätt att smita in i för en misse. Tag kontakt med fastighetsskötare för att få hjälp med att låsa upp alla utrymmen. Förra veckan när missen försvann var det varmt så hon kanske sökt sig till en sval plats och kommer inte ut. Ett källarfönster som står på glänt är lätt att hoppa ner i men kanske svårt att tas sig ut ifrån igen. Förra hösten hjälpte Malin och jag en tjej att leta efter sin katt vi koncentrerade letadet till en radie av ett par hundra meter "max 200" från bostaden. Och så var det katten hade hittat ett rör vid en ombyggnad av en gata ca 75 meter från porten till innergården där hon försvann. Katten hade med all sannolighet uppehållit sig i röret de 5 dagar hon var borta.
Lycka till!!
M-H
Fortsätt sökandet och koncentrera er till gården där en liknande katt har setts. Känns som sagt som ett hett tips. Som #9 skriver kan hon ha ändrat beteende under utevistelsen pga att hon blivit skrämd/känner sig vilsen och därför hålla sig undan. I det här läget gäller det att inte ge upp utan att leta vidare i ett intensivt tempo. Sätt gärna upp extra mycket lappar på gården där hon synts. Tänk på att hittelön är mycket effektivt. Det lockar särskilt barn och ungdom som annars kanske inte skulle engagera sig.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej igen, Allihopa super fina människor!
På lapparna som vi har satt ut sen dag 1 har jag skrivit att hon kan vara instängd i mindre utrymmen som trappuppgångar, tvättstugor och liknande. Så jag har fått sms och samtal om personer som har letat eftersom många har port koder så kommer vi inte in över allt.
I morse fick jag ett samtal från en tjej som sa att min katt va i hennes tvättstuga men att hon inte kunde hjälpa till då hon var tvungen att rusa till jobbet. Så vi stod utan för ett tag och haffade någon som kunde öppna. Väl inne insåg vi att tvättstugan var anknuten till deras förråd och var enormt.
Vi hörde inget när vi ropade men såg spår av henne. Avföring i ett hörn.
Efter att jag passerat ett förråd två gånger och lockat på henne så dök det upp en upptuffsad, hysteriskt jamande katt med en stor spretig svans. Jag var så glad att se henne igen.
Jag klappade på henne igenom gallret och funderade på hur hon skulle komma ut, men det löste hon själv när hon började klättra upp för gallret och till glipan i taket, där tog han henne i min famn och allt var frid och fröjd.
Hon stretade emot mycket så jag släppte ner henne och hon höll sig hos mig hela tiden. När vi gick ut på innergården så sprang hon brevid mig och när vi närmade oss våran port som stod öppen rusade hon in, sprang upp för två trappor och krafsade på våran dörr.
Hon sprang alltså aldrig bort, min lilla älskling.
Hon var magrare och rädd. Så fort vi rörde oss hukade hon sig och svansen brusade upp. Men nu några timmar senare är allt bra igen.
Hon busar och har sovit.
Nu ligger hon högst upp på sin piedestal och spinner. Jag tror hon har varit där hela tiden. Vi måste ha bort sett från tvättstugorna i närheten då några tips hade sett henne nere vid strömmen.
Tipset om att sätta ett halsband på henne är nog något jag inte kommer ta till mig, då hennes scarf som satt lika tajt som ett halsband hade åkt ner runt hennes midja. den hade inte börja skaft henne men man märkte att hon var lite ömm.
Sedan har jag nyligen läst om den katten som hade fått ena benet igenom halsbandet och skavt upp ett stort kött sår.
Selen satt som en smäck dock.. konstigt, kanske bara var tillfällighet.
Chippas ska hon bli i alla fall.
Nog om mina uppsatser jag skriver här.
Tack för allt stöd och alla råd, Patchie är åter tillbaka.
Och jag ska ta mig ut och ta ner alla lappar och ringa fia hemmet!
#13 Efter att jag passerat ett förråd två gånger och lockat på henne så dök det upp en upptuffsad, hysteriskt jamande katt med en stor spretig svans.
hon började klättra upp för gallret och till glipan i taket
när vi närmade oss våran port som stod öppen rusade hon in, sprang upp för två trappor och krafsade på våran dörr.
Nu ligger hon högst upp på sin piedestal och spinner.
❤️🌺🎈
Tack för att du berättade och bra att kissen ska bli id-märkt nu!
Härligt! Där ser man att ofta så springer inte en kasterad katt så långt men att förråd och liknade är spännande saker att utforska.
Jag är jätte glad för Dig och missen att hon är hemma igen.
//M-H
Lär av ditt misstag och låt henne inte gå fritt på gården. Nästa gång är det någon som släpper ut henne på gatan, då hjälper inte ett chip mycket när hon blir överkörd.
Mitt misstag var att låta henne vara utan direkt uppsikt.
Livet är full av händelser och hon blev inlåst.
Jag missuppfattade ett tips och trodde det var en annan tvättstuga.
Hon sprang aldrig ifrån mig, så vi kommer vara på gården tillsammans.
Vill inte att hon blir galen och understimulerad inomhus heller.
Dagen då jag bestämde mig för att lära henne vara ute var dagen då jag accepterade att det värsta kunde hända. hon kan bli överkörd.
Det kan jag också bli varje dag jag går ut.
Men, alla de stunder vi har haft ute på gården är guld värda,
alla stunder vi har promenerat och gått på äventyr i nya skogar är guld värda.
jag har velat ge denna katt ett bra liv, om dagen kommer då det tar slut för henne. då går jag nog sönder, men jag vet att hon har levt ett bra liv.
Istället för att sitta och nojja mig om att hon är understimulerad i min lilla lägenhet och mår dålig för att allt hon gör är äta skita o sova. <3
Hoppas du förstår hur jag tänker, jag ser din poäng, respekterar den men delar den inte.
Din inställning gör mig mörkrädd, dör hon så dör hon men har iaf varit stimulerad med sin utevistelse???
Jag har hemmet fullt av fd hemlösa katter som aldrig tidigare varit inomhus och de mår förträffligt. Balkongen är innätad och jag aktiverar katterna massor varje dag OCH de kommer inte dö för att jag har varit oansvarig och låtit dom gå ut på ett opassande ställe.
Det var en god nyhet att höra kissen är återfunnen igen. Det där med att katter blir instängda i förråd och liknande är vanligare än man kan tro.
När det gäller fortsatt utevistelse tycker jag dock du ska tänka igenom det hela ordentligt. Hur skulle du tyckt om hon blivit överkörd eller råkat ut för en annan olyckshändelse som ändade hennes liv i förtid? Skulle du fortfarande tycka att du gjort rätt? Som du beskriver miljön tycker jag inte att den verkar lämplig att ha lösgående katter i. Har själv bott i Norrköping och vet ungefär hur det ser ut där du bor.
Det går att erbjuda sin katt ett bra uteliv utan att låta dem vistas utomhus utan uppsikt. Koppelpromenader, innätad balkong, nät för fönstret och en intressant inomhusmiljö är några exempel. Här finns en artikel i ämnet: Ett gott liv som innekatt.
Jag tycker att det är tråkigt att ni lägger eran erfarenhet och känslor på mig och min katt.
Jag är oerhört lättad över att hon är välbehållen och trygg.
Jag väl medveten om riskerna som finns här, i mitt område.
Jag har heller inte sagt att era katter mår mindre dåligt.
Jag vet bara hur min katt mår och beter sig. Jag tycker inte att jag beter mig oansvarigt. Jag har lärt mig av mitt misstag att låta henne vara ute, utan uppsikt. Vilket jag skrev, vilket självfallet är något jag inte kommer upprepa.
Att stänga in henne inomhus för resten av hennes liv när hon är van vid att vara ute varje dag är något jag inte vill göra. När det heller inte gällde att hon sprungit bort så förstår jag inte riktigt varför jag skall stänga in henne.
Jag kanske är för liberal, men jag tror inte på att hålla tillbaka på saker man kan uppleva i livet bara för att, det kanske kan hända något.
Promenader är inget jag går med henne i innerstaden då jag tror att det vänjer av henne av "rädslan" för bilar och folk i rörelse. Jag tar henne då i transport och vi tar oss till stora skogar istället och promenerar där. PÅ innergården har vi bara vistats i några timmar per dag, misstaget var som sagt att göra det utan uppsikt.
Tack åter igen för alla era fina kommentarer.
Hej Sara,
vad skönt att höra att din katt är hemma igen !!! Kanske detta här är något för dig ?
http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4ecb8e52d4ebea4b300020d3-antligen-en-gps-tracker-for-katter
Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se
Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv
#20 Vi vill bara ge goda råd och dela med oss av våra erfarenheter. Inte tänkt som något du ska ta illa upp av att få. Många tror dock att katter måste vara fritt utegående för att ha ett bra liv. Så är dock inte fallet. Men det kräver lite mera av oss som kattägare. Och som sagt man kan låta sin kisse vara utomhus även om det inte sker helt fritt. men så verkar du ju även ha planerat det. Lycka till nu framöver med allt.
Tack JenL
Jo fick höra om de där från ett annat håll idag, och något sådant kommer jag nog införskaffa.
Lena, förstår att ni vill ge mig råd. Vilket jag uppskattar, du har varit till mycket hjälp och det tackar jag för.
Jag bor i en liten lägenhet utan balkong, katten kom till mig igenom en annan relation och nu är det hon och jag.
Nej hon kommer inte få vistas ute helt fritt. Utan jag kommer alltid vara med henne.
Hon blir helt frustrerad om hon inte får gå ut. Jamar och klöser på dörrar och är allmänt till sig.
Men efter en timme ute, som vi förut alltid gjorde tillsammans så kom vi alltid in och hon sov resten av dagen.
Jag har en sån där. Vippa med olika leksaker på, fjädrar mest som låter som vingar i luften när man drar den. Hon älskar den <3
Har försökt leka med den inomhus men det går inte så bra.
Haha nu försöker hon lägga sig på mitt tangentbord.
<3
Vad härligt att missen är hemma igen! Tipset om halsband med säkerhetshake var enbart därför att det är bättre än sele. MEN precis som du skriver så kan katter fastna i på olika sätt också med halsband och många av oss vill därför inte använda halsband heller. Chip-märkning däremot är jätteviktig, och att man sedan ser till att även registrera katten (annars är chip-märkningen inte till någon nytta). En del väljer att både chippa OCH öronmärka katten, eftersom chip-märkningen inte syns och alla vet ännu inte om att katter kan vara chippade. En öronmärkning däremot syns - men kan ibland bli otydlig och svår att läsa av. Därför kan både och vara bra. Själv har jag dock nöjt mig med att mina missar är chippade.
Härligt att katten är hemma igen:-). Jag tänker inte moralisera kring ute eller innekatt. Själv har jag katter som vistas utomhus men håller sig mest på tomten (men en o annan avstickare till grannen blir det ibland). Sen finns det katter som har ett bra kattliv som innekatter men det kan krävas lite mer stimulans från ägaren då. Mitt enda råd till dig är att chippa katten så fort som möjligt.
#17 Dagen då jag bestämde mig för att lära henne vara ute var dagen då jag accepterade att det värsta kunde hända. hon kan bli överkörd. Det kan jag också bli varje dag jag går ut.
Tänk på att en människa är mycket högre än en katt, och lätt synlig för bilförare. Den lilla katten på marken upptäcker bilföraren ofta inte förrän det är försent att hinna bromsa eller väja.
Härligt att katten är tillbaka:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Så glad för katten och dig!!
Citat TS #23: Nej hon kommer inte få vistas ute helt fritt. Utan jag kommer alltid vara med henne.
Det räcker för mig. Låter som rätt katt och matte för det (och så chippning som sagt)! Lesson learned 💋
Underbar läsning !