Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 13411 ggr
[thisisems]
9

Sjukt katt/Inavel?

Hallå, jag fick för ett par veckor sedan omhänderta två unga kattflickor eftersom de misskötts av tidigare ägare.

Den ena katten är en liten tjej på 9 månader och den andra (som är sjuk) är 15 månader. Katterna är inte släktrelaterade på något vis.

Det som då är mitt problem är att den sjuka katten ser precis ut som tidigare inavelskatt jag har träffat på. Lite drag av råttansikte, och ingen färg på ögonen. Runt ögonen är katten alltid rosa, och ser väldigt konstig ut runt ögonen. Rasen på denna katt är också Vanlig bondkatt, men kroppshållningen stämmer inte alls. Och hennes framben ser ut som på en pittbull, som ett valv med framfötterna innåt.

Och hon är konstant kåt, hon ligger och fläker ut sig hela tiden och viftar upp rumpan jämt. Hennes mjauande låter inte heller som det ska, och hon låter hela tiden också. Sen är hon lite "efter" om man kan säga så? Väldigt seg och har ingen reaktionsförmåga överhuvudtaget.

Men det konstiga var ändå igår. Visserligen hade hon nästan aldrig fått mat förut, men när jag tog hand om dem blev de bra i magen och hade fast avföring, men igår när jag tittade in på toaletten såg det ut som någon hällt ut en burk med rödfärg i kattlådan. Och då menar jag en full burk.

Hennes beteende är väldigt underligt och hennes utseende likaså. Jag börjar bli orolig att jag fått ha hand om en inavelskatt, och behöver råd om någon kan veta vad detta är?

mymlanbus
0

puttar

tuska
2

Låt en veterinär kolla kattens hälsotillstånd. det låter som magen inte va i trim,  sen är det nog bara att kastrera för att få bukt med det hormonella betendet.

martdat
2

var det blod du menar i lådan? då kan hon ju ha blödningar inom sig, borde kollas upp hoss veterinär är mitt råd snarast,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[thisisems]
0

Jag vet faktiskt ärligt talat inte om det var blod, för det såg inte ut som färgen av blod direkt. Såg ut som målarfärg faktiskt, röd/rosa aktig, försökte ringa veterinären idag men fick inget svar.

tuska
1

Blod i avf. kan va  den färgen, även skummig.  Det kan ju även ha varit en kräkning, i vilket fall så är den inte frisk och behöver hjälp

martdat
1

rosa färgat blod ska ju tyda på yttre blödningar och inte inre, men när du säger att det var lika mycket som en hel burk så låter det ju inte bra ändå.

Ankie
1

men detta låter ju inget bra. Du måste ju kontakta en veterinär för att höra vad han säger.

Alexej
2

Låt absolut en veterinär kollar upp katten. Klart att katten löpa när den är 15 månader och okastrerad. En del honor kan löpa väldigt starkt och länge.

Inavel gör inte så mycket på en katt sålänge den blir kastrerad. En del inavelskatter däremot är eller blir lättare sjuk men kan ändå lever ett bra liv.

Lycka till med din katt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
2

Ja..jag skulle absolut åka till veternär med katten..man vet ju aldrig vad den kan gå o bära på…o detta i lådan kan vara blod som kommer inifrån…

Så fint att du tagit hand om missarna, berätta gärna hur det går…håller tummarna på att allt ska utvecklas till det bästa!

Josefa
2

Inavlade katter har väldigt ofta krokiga svansar eller stubbsvansar. Krokiga så det ser ut som de varit brutna. Många gånger är svansspetsen sned. Har själv två killar. En med stubbsvans och en med svans som ser ut som ett frågetecken. Men det är två jättetrevliga kissar. Den ena av dem var född utan snopp och pung, men med testiklar. Naturens eget sätt att se till att han inte för generna vidare?Kisseriet funkar bra nu efter 3 operationer. Det andra killen har inte haft några problem med sin "apparat". Katter är inte så känsliga för inavel. Många katter som lever i kolonier är ofta mer eller mindre släkt.

En "vanlig bondkatt" kan ju se ut ungefär hur som helst. Spetsig eller rund i ansiktet och kroppen. Det beror på vilka raser dens föräldrar har. Det är helt enkelt en blandras.

Men din katts mage måste undersökas av vet.Ochen okastrerad honkatt kan nästan löpa konstant om man har otur, så hon behöver kastreras. Det är väldigt jobbigt för henne att gå omkring och löpa hela tiden.

Debattia
1

En honkatt är ju i regel smalare i ansiktet än en hankatt. Kan det  vara ett missfall?

Hoppas också du går till vetten med den och puttar upp.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Fagddu
0

Hur gick det? har du varit hos veterinären och fått veta något?

chigak
0

puttar upp…. undrar också hur det gått.

Debattia
0

Puttar upp!

Debattia

mymlanbus
0

Undrar med hur det gick… orolig!

Sidentass
0

O jag undrar också hur det gått..och hur det står till med missen nu?

emjon
0

Oj såg den här tråden nu och jag hoppas att du tagit kissen till veterinär för koll för något fel är det ju helt klart.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lilacbower
0

Hur har det gått med missen?

Ensam - men stark!

Lena
0

Som ni andra redan har skrivit är det ett akut veterinärbesök som gäller. Spelar ingen roll vad anledningen är. Om katten haft en så rik avföring med den färgen är det defintivt inte som det ska. Katten är defintivt mogen för kastrering och då slipper du ifrån att hon löper. Sedan är det inte säkert att hälsotillståndet tillåter en kastrering just nu, men det avgör veterinären.

Katters löpbeteende har ingenting att göra med eventuell inavel. Hennes ögonfärg kan påverkas av blodbrist. Utseendet kan mycket väl bero på att det finns olika anlag från olika raskatter med i spelet. Dagens huskatter kan bestå av alla möjliga inblandningar från olika raskatter. Förr såg nästan alla huskatter ut som europeer men den tiden är förbi.

Vad som är viktigt, om det nu skulle vara inavel, är att katten blir kastrerad så snart som möjligt. Den stor faran är att en inavlad katt i sin tur får ungar eller om det är en hankatt sprider vidare sina anlag.

Hoppas nu att det ordnar sig. Berätta hur det går.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

snickan
0

Undrar också hur det har gått hos veterinären

chigak
0

Hur går det med kissen?

Silvestris
1

Jag tycker det låter som en löpkatt med irriterade ögon och tarmproblem. Har ingenting med inavel att göra

Katter är precis lika känsliga för inavel som andra däggdjur. Svansdefekter är inte på något sätt utmärkande för inavlade katter. De flesta inavlade katter har inga synliga defekter. Däremot har gravt inavlade katter ofta ett svagare immunförsvar och nedsatt fertilitet.

Det går inte att bedöma om en katt är inavlad bara utifrån att titta på den. Man måste känna till härkomsten (det föds ju icke-inavlade katter med diverse defekter också). Ser man över en hel population kan man dock ofta se om populationen som helhet lider av inavel eller inte.

Debattia
0

Jag har för mig att en katt som är ett inavel har b.l.a. ojämna ögon eller snedda ansikten. Låg födelsevikt, växer långsammare och är mindre i storlek, gom,läppspalt och hjärtdefekter.Ett immunsystem som inte fungerar.

Debattia

Josefa
0

Ojdå, då har visst min veterinär informerat mig fel.

Speciellt det där med sk kroksvans skulle vara ganska vanligt bland inavlade katter. Och jag tycker mig märka att det många gånger bland de inavlade kullarna jag har plockat in, funnits någon kisse med defekt svans. Kattungar som jag ganska säkert vet vem föräldrarna är.

Sen har jag fått för mig att det fortare  märks om en människa är inavlad (kroppsligt och mentalt), än på en katt, råtta eller annat fyrfota djur. Men det är bara som jag har fått för mig. Jag tänker på att man ibland använder närbesläktade individer i avel. Det avråds väl mer det gäller människor.

martdat
0

tror att det här med att kalla katter som har nått som avviker skylls på inavel för det har blivit en myt för det är så enkelt att ta till när man inte vet, men det är nått jag tror, jag har ingen forskning som stödjer det,,

Josefa
0

Förresten så beror väl sneda ögon, och konstigt sittande ögon många gånger på att mamman bär på kattsnuvevirus. Har tom plockat in kattungar som saknat ögon under ögonlocket.

Debattia
1

Har en dräktig hona kattsnuvevirus så kan ungarna bli missbildade. Det kanske var blinkhinnan som låg över ögat ,har en katt inälvsparasiter så kan blinkhinnan bli framdragen över ögat.

Debattia

Josefa
0

Nej den hade inga ögon!! Och det berodde på att mamman haft kattsnuva. Det ger många gånger skador på ögonen.

Silvestris
2

OK, detta kan bli långt. När man talar om inavel är det viktigt att ha klart för sig att hur det drabbar individerna (om det drabbar dem) beror på hur många generationer man inavlat på.

Om man parar två friska helsyskon med varandra (människa, katt, hund, häst whatever) får du sannolikt en avkomma som ser helt normal ut. Den är tom. antagligen frisk. Visst, risken för att recessiva defekter dubbleras ökar, men chansen att avkomman blir frisk är fortfarande större än att den blir sjuk och du kan inte se på katten att den är inavlad. Är denna katt inavlad? Den här?

Inavel visar sig oftast inte förrän man har inavlat i flera generationer. Då får man småväxta katter, små kullar, låg fertilitet och dåligt immunförsvar. Katterna ser fortfarande oftast helt normala ut (förutom att de är lite mindre, dock inte som dvärga).

Att man får för sig att långtgående inavel syns snabbare på människor kanske beror på att vi känner människor, våra egna, bättre än katter? Hur lätt märker man tex. att en katt är förståndshandikappad (inavel kan orsaka sådant)? En katt behöver oftast vara rätt så grav förståndshandikappad för att det ska märkas. På människor märker vi även milda förståndshandikapp väldigt snabbt.

Defekta svansar i form av kroksvans eller svansknick är ofta öht. svåra att avgöra om de orsakats av gener eller miljö. Det krävs inte mycket för att en kattsvans ska skadas så pass att den får en knick. Många är de uppfödare som haft helt perfekta svansar på sina icke-inavlade katter som helt plötsligt får en icke-inavlad kattunge som har… svansknick eller kroksvans. Man kliar sig på huvudet och frågar sig varför. Arv? Svansen kom i kläm i livmodern? Kattungen skadades strax efter den föddes? Spontan mutation?

Man kan alltså inte titta på en katt och säga om den är inavlad eller inte. Har man släktträdet eller en hel population att se till är det en annan sak.

Hos en individ kanske en mängd samlade symptom kan tyda på inavel, men det är mycket svårt att säga.

Josefa
0

Du har säkert helt rätt. Har själv inte forskat i det. Skrev bara vad veterinärerna har sagt om de kattungarna med krokiga svansar som jag tagit hand om.

Jag vet att det inte behöver synas på katterna, eftersom inte alla ungarna i kullarna har haft deformerade svansar. Och ingen av kissarna har varit knepiga psykiskt, tvärtom jättetrevliga.

Hur har det förresten gått med den magsjuka katten som tråden egentligen handlar om?

[thisisems]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådär mina oroliga läsare, nu har jag tagit katten till vetrinären. Och katten är bättre i magen nu, mycket bättre. Det visade sig att de katten fått ut i lådan var något slags färgämne i sitt torrfoder den fått, och eftersom den fortf. inte är riktigt bra i magen efter sina förra ägare är den dålig i magen till och från.

Däremot var han ganska så övertygad över att katten var inavel, och han tyckte jag skulle kastrera båda mina katter.

Men, jag själv har nu i 2 månaders tid väntat på att någon velat ta över katterna då jag bara har tagit hand om dem eftersom jag tyckte synd om dem pga deras tidigare hem.

Men, det är ingen som vill ha dem. Och jag tycker det är sorligt för jag är en fattig student och kan inte behålla dem föralltid.
Så från en fråga till en annan:

Någon som vet någon/några som tar emot katter? Någon som vill ha katter osv..? För blocket verkar inte fungera alls, ingen som ringt eller mailat på dem.

Kan bifoga bilder på mina katter.

[thisisems]
0

Missen i inlägget före är då den f.d sjuka katten.
Och den som kommer nu är min lilla.

Ingen som vet någon som skulle kunna ta över dessa två katter?

Josefa
0

Vad menar du med att den ser konstig ut?

Den är ju jättefin.

gulliver
0

#33 Håller med dig Josefa. Jättefin liten kisse.

Var bor du thisisems? Har du kontakt med någon katthjälpsförening?

[thisisems]
0

Dom är jättesöta, men jag tycker hon ser annorluna ut jämtemot de katter jag är uppvuxen med.

Jag bor i Avesta, och vi har en katthjälpsförening här i Avesta som heter Fyra Tassar, men de tar inte emot katter från privatpersoner, utan de hjälper bara hemlösa katter. :/

Silvestris
1

Jag tycker det är alldeles utomordentligt söta katter. De ser inte alls konstiga ut på något sätt. Två helt normala katter.Glad

icansson
0

ja de va en fin katt

Jenna-Gun
0

Jättesöta kissar.

En annons på Blocket

kanske.

Tinnietoy
0

Var har du hittat katten? Jag har en katt med krokig svans som verkar vara ganska lik din "sjuka" katt. Min lille kattkille är upphittad i Södertälje.

Alexej
1

#39 Tråden är från 2009 och trådskrivaren finns inte kvar på iFokus. Men vilken sot kattkille du har!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

polgara
0

tråden är 4,5 år gammal