struma med fel symtom
Spader, min 14 åring har Spondylos sen flera år. ( Åldersförändringar i ryggkotorna, men har inga problem med det.) För några veckor sen började han äta sämre och gick ned i vikt. Han hade oxå klåda och rev bort päls från ryggen.
Vetten var övertygad att han var stressad för att han hade ont i ryggen, vilket jag inte trodde en sekund på. Hon stod på sig och han fick cortoson. Jag ville de skulle ta alla blodprover för säkerhets skull. Alla prover var bra.
Vid återbesök var klådan dämpad men inte helt borta. Vetten ville fortsätta med cortison. då frågar jag om prov tagits på sköldkörteln som ger struma och är vanligt på äldre katter. Nej, det behövdes inte han har inte de symtomen fick jag till svar. Symtomen brukar vara bla viktminskning med ökad aptit, ökad hjärtfrekvens.
jag ville ha ett prov i alla fall och svaret kom häromdagen. Mycket förhöjda värden på sköldkörteln. Det är alltså struma han har. Tur att jag var så envis så det upptäcktes i tid, det hade kunnat sluta illa.

Ja verkligen tur! Sussan har också struma och har gått upp en del i vikt igen med medicin. Vi fick en jättebra veterinär på Ultuna i Uppsala åt henne. En f.d. granne till oss faktiskt. Visste inte att hon var veterinär.

Världen är liten ibland. Vet inte vad jag ska tycka om "min" veterinär.

Man kan inte alltid gå efter symptom när det gäller sköldkörteln för de varierar väldigt från individ till individ. Inte ens människoläkarna har koll på alla symptom man kan ha. Du kan gå in och kolla på www.thyroid.se för där har jag för mig att det finns en artikel om en katt med struma, alltså hyperthyreos som är det vanliga när det gäller katter.

#3 Så sant symtomen varierar väldigt.
När vetten sa att det var ryggont och jag protesterade sa hon: man vet aldrig hur djur reagerar. Sant det oxå men när jag ville ta prov på sköldkörteln sa hon: det är inte de symtomen. Hon pratar emot sig själv.
Vad bra Elena att du stod på dig för att få rätt diagnos på kissen. Hoppas att din kisse snart blir bättre när den får medicin.
#3 Håller med dig om att sköldkörtelproblem varierar väldigt mellan individer det är ju också skillnad mellan människor,katt och hund.
Min ängel Knodde hade ju överfunktion med viktminskining, ökad aptit och hjärtklappning. Vi fick medicinera honom med Thazapsol och förändring till det bättre gick fort.
Jag har själv underfunktion och äter Levaxin och nu väntar vi på provsvar på vår ena hund som vi tror har underfunktion. Hon är trött och seg och flämtar mycket och blir mer och mer överviktig fast hon får lite mat.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Säger som föregående talare vilke tur att du stod på dig. Trisst attityd som den vetten hade. Tyvärr är det inte alla veterinärer som är bra på katt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"