Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 770 ggr
Nerdysiamese
3

En nybörjares funderingar

Ursäka att det här blir lite långt men jag har lite funderingar som jag känner att jag behöver svar på.

Jag har börjat volontärarbeta på ett katthem för någon vecka sedan, så mycket med katthemmet och hur det funkar är ju ganska nytt för min del så jag vågar ju inte ta plats eller ifrågasätta för mycket.

Men på det här katthemmet har dom för tillfället två siameser som överlämnats (frivilligt av vad jag förstod) till katthemmet från ett misär-hem, Då jag själv har två siameser hemma blev jag ju lite extra intresserad av dessa två.
Men jag började fundera och tillslut frågade jag om dom hade stamtavla.

Jag vet att många uppfödare hemskt gärna skulle vilja veta om deras uppfödda katter hamnat i den situationen, om inte annat för att kunna vara till stöd för den som köper katterna sen, och dessutom har koll på sjukdomshistoriken bakåt osv.

Siameserna hade stamtavla och jag frågade om dom kontaktat uppfödaren, för denne vill antagligen veta, hon som ansvarade för volontärerna den kvällen sa att hon inte trodde uppfödaren skulle vara intresserad av att veta, och när jag frågade om jag fick se stamtavlan så nekade hon mig och sa att katterna inte var bokningsbara då hon ville inte att folk skulle börja ringa om katter som inte gick att boka ännu.

Jag blev förvånad och lite ledsen över att hon var så fullkomligt ointresserad av att få tillgång till den kunskap och information om katterna som uppfödaren skulle kunna ge och den tjänst denne eventuellt skulle kunna erbjuda köparna i framtiden, många uppfödare vill ju ändå ha koll på vad som händer med katterna dom säljer och erbjuder livslångt stöd till katterna och dess ägare.
och någonstans så kan jag inte hjälpa annat än att känna att uppfödaren om inget annat iaf förtjänar att få veta…

men nu till mina frågor, tror ni att det är en dum idé att kontakta uppfödaren? och vet ni om dom faktiskt får neka mig att se stamtavlan iom att det är en ideell förening/organisation med ett 90-konto, måste inte all deras bokföring vara offentlig? eller har jag missförstått?

Ursäkta som sagt att det blev så långt, men jag vill bara höra mig för med folk som har mer erfarenhet än jag, då jag inte känner att jag är i en position att hävda mig med min brist på erfarenhet.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Katthemsmatten
4

Att du inte fick ett svar kanske beror på att det skulle kunna äventyra katternas välbefinnande! Du förmodar, mycket felaktigt, en hel del angående dessa katter och deras bakgrund.

90-konto innebär att föreningens ekonomi kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Bokföring = ekonomiska transaktioner.

Medarbetare Hittekatter iFokus

sagan
2

Jag tycker att det ä fullt rimligt att ta kontakt med uppfödare förutsatt att denne inte har djurförbud. Men det kan finnas bakomliggande saker som inte är offentliga. Och då kan katthemmen välja att tiga. Så frågan är hur det är i detta fall!

Katthemsmatten
5

Varför skulle uppfödaren har djurförbud, #2?

Som volontär har man inte automatiskt rätt till varje detalj om en enskild katt. I en del fall är det t o m kontraproduktivt om fler än en mycket liten krets har alla detaljer och TS har, som hon själv skrivit, just börjat som volontär. Hon kan därmed inte förvänta sig att få del av detaljer som inte har med hennes vård av katterna att göra. Det sköts av styrelse, verksamhetschef och djurvårdare.

johnnys girl
7

För att undvika spekulationer.
Katterna finns på Stockholms Katthem. De är inte bokningsbara b.la på grund av tandproblem och visst slarv med lådan. Av den anledningen finns de inte presenterade på hemsidan. Vi har aldrig icke bokningsbara katter på hemsidan eftersom det per automatik blir en massa jobb med folk som ringer och mailar om katten. Speciellt om det rör sig om raskatter som i detta fall.

Det är positivt att du bryr dig, Nerodysiamese men jag kan lova dig att vår anställda djurvårdare som har ansvar för katternas hälsa säkert har kontaktat uppfödaren om hon anser att det finns skäl till det. Vår djurvårdare har själv ägnat sig åt uppfödning och förstår hur en sådan tänker och känner. Eftersom vi är runt 70 volontärer på katthemmet så blir det kaos om alla får för sig att ringa runt till uppfödare osv. Det ansvaret måste ligga på personalen.  Om du har frågor kring siameserna tycker jag att du ska fråga vår djurvårdare Kajsa.

Hälsningar!

Ewa- volontär och  ansvarig på onsdagkvällar och varannan söndagkväll.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Rödis
12

Kanske vore det på sin plats med lite information till nya volontärer, innan de börjar på katthemmen. Och då bl a tydligt anvisa till vem de kan gå med sina frågor för att undvika just situationer som Nerdysiamese hamnade i här. Att bry sig är att visa ansvar, ska bemötas med respekt o uppmuntras, vänligt förklaras varför "sekretess råder" så undviker man missförstånd. Som ny på vissa ställen kan man uppleva kretsen "sluten som en sekt" annars.

Alexej
8

Tycker som Rödis. Det är bra att också volontärer känner sig ansvariga och det är viktigt med bra informationer för att få nöjda volontärer som känner sig välkomna och med i gänget på katthemmet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sagolika
5

#4 Det finns väl alltid skäl till att kontakta uppfödaren? Självklart vill denne veta vart katterna hamnat (såvida det är en normal, vettig kattuppfödare). Att neka uppfödaren information anser jag är fel (förutom i de fall där uppfödaren själv vanvårdat djuren). Uppfödaren kan dessutom ha intressanta upplysningar om katterna som kan vara intressanta för såväl kommande spekulanter som katthemmet (t.ex. vetskap om ev. ärftliga sjukdomar m.m. som kan vara bra att veta).

Om någon av mina avkommor omplaceras till ett katthem från ett misärhem skulle jag absolut vilja veta det och även få chansen att erbjuda katterna min hjälp.

Katthemsmatten
2

De åtgärder som krävs är för mycket länge sedan vidtagna. Det här är inte katter som kom in 'igår'.