Kan någon ge ett råd?
Vi har ju 8 katter i olika åldrar från 17 år och ner till de två yngsta som är 1 år och 3 månader. De två yngsta är precis som yngre katter skall vara lekfulla och busiga och det kan bli lite jobbigt för de övriga kissarna ibland. Det som är lite problematiskt är att de gärna ligger och smyger på katterna när de går i lådan och de gillar jag inte. De flesta har skinn på nosen och kan säga ifrån men inte Mimmi som har dåligt självförtroende. Hon försöker först tuffa upp sig och fräsa och sedan slå med tassen men sedan blir hon rädd och springer och de andra efter. För de yngre är det bara en lek men det är tillräckligt för att Mimmi skall känna sig otrygg och det gör mig ledsen. För övrigt t.ex vid matdags då träffas alla kissarna och det puffas och de stryker sig mot varandra och slickar till höger och vänster.
Särskilt för Mimmis skull så åker husse rätt ofta till landet över helgen. Då tar han med hundarna och de två yngsta kissarna och då blir det oerhört mycket lugnare hemma.
Har någon ett tips hur jag kan komma tillrätta med problemet?
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Puttar upp för dem som vet…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja det är jobbigt när en speciell individ är som din katt Mimmi. Jag har haft en tjej som va sådand och fick för hennes skull besluta ge henne ett hem med lugn o ro som va bra. Hon mår toppenbra idag.
Tack för ditt svar och jag förstår att det ibland för kattens skull är bäst med omplacering. I vårt fall är det inte det eftersom katterna inte är aggresiva på något sätt.
Mimmi är dessutom en skygg katt som vi haft i 9 månader och hon har gjort enorma framsteg. Tror säkert att det löser sig med tiden och det är väl så att man gärna vill underlätta så mycket som möjligt. Min tanke var att eftersom det finns så många här som tar sig an katter kanske hade haft liknande problem.
Det enda som behövs är att få Mimmi att förstå att hon inte skall springa undan. Skulle hon stå kvar så vore problemet ur värden för då bryr sig inte de yngre kissarna alls.
Hoppas det blir bättre. 9 månader är inte så mycket för en skygg katt, det är nog bara att fortsätter stärker hennes självförtroende.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det är så svårt det där. Min ena katt älskar att tränga in den andra katten som vid lådan och sådant. Då skäller jag lite med mörkare röst på den skyldige och det har blivit bättre med tiden. Han vet mycket väl att han har gjort fel. Mörkare röst är en tillsägelseton som katter känner igen, medan när vi är gulliga så blir vi ljusare i rösten. En liten efterapning av naturen så att säga. Har ingen aning om hur du ska göra dock. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
För oss har det funkat att höja en osäker katts status i gruppen genom att tydligt visa att han/hon äter först när maten ges. Håll tillbaka de andra och ge denna katt matskålen först. Det har tagit mellan tre dagar och en vecka, sedan brukar det lösa sig.
Detta sätt funkade även på en av våra små som inte vågade kissa i lådan som de andra gick i.

Jag har en låda på toa och en på balkongen. Om någon vill störa den som sitter på lådan just då, stänger jag dörren om den katten ett slag så den får utträttat vad den ska i lugn och ro.

#7 Smart!
Har inga råd tyvärr.
#6 Tack för ditt råd och jag tror också att du har helt rätt. För en vecka sedan kom vi hem från landet och då hade vi kattvakt men de två yngsta var då med oss. Började då också att ge Mimmi maten först och sedan i turordning där de två yngsta får sist. Har också gått in för att prata och gosa överdrivet mycket och berömt dem när de är snälla och ger varandra ömhetsbetygelser.
De har faktiskt blivit mycket bättre
.

fungerar det bättre eller är det likadant?…. hoppas på att det löst sej…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

#9 Vad roligt att höra att det blir bättre! Fortsätt så så kommer det snart att ordna sig ska du se :)
Det där är nog inget ovanligt problem när man har flera katter. I många fall klarar katterna av rangordningen själva, men när en katt har ett lite mer speciellt förflutet som många av hittisarna har kan det bli "lite störningar i systemet". Skönt att höra att du kommit på lite olika små knep som gör det lite lättare. Jag skulle tro att det löser sig med tiden. Småttingarna lugnar ju ned sig vad det lider samtidigt som Mimmi blir mindre skygg och mer trygg i sin roll.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#7 Vi har också en låda på den inglasade balkongen och dörren står öppen dygnet runt. Kattterna använder ju lådorna även på natten och eftersom de krafsar så mycket så hörs de bra också. Det var därför som Mimmi inte fick vara ifred och valde då att inte längre gå i lådan.
#12 Jag tänker i samma banor som du och försöker också leka extra mycket med kissarna. Mimmi har ända sedan hon kom till oss lekt mycket själv och vill inte leka med de andra katterna. Hon gillar när jag leker med laserpekaren men då skall det bara vara hon och jag. Mimmi slutade med det en period men igår kväll var hon lite busig. Då klättrade hon uppför alla stolparna och mellanlandade på hyllorna tills hon kom näst högst upp på klätterställningen. Hon vässade klorna lekte med en mus i ett snöre. Låg sedan och rullade runt på hyllan samt att hon strök sig mot kanten och satte sina doftmarkeringar. Detta gjorde mig tårögd av lycka för det var ett stort steg framåt igen.

#13 Okej ! Då förstår jag! Kattungar är ju ganska nyfikna av sig, och är Mimmi då lite skygg, kan det ju bli så! Jag tror det ordnar upp sig i slutändan, om du gör som dom andra skriver här. Roligt att hon nu busat och lekt :-)