Har någon sett Ophelia?
Min älskling Ophelia försvann för två veckor sen, natten till 26/6-13, då hon måste ha klämt sig igenom balkongnätet och ramlat ner från 6:e våningen. Vi bor i Södertäljeområdet Grusåsen. Hon måste ha klarat fallet då hon inte återfanns nedanför balkongerna och inte heller ramlade in på någon grannes balkong under. Hon är anmäld försvunnen på diverse facebook-sidor, hos polis, veterinär och katthem.
Jag har lappat hela området, lägger dagligen ut mat och vatten, lockat och letat vid alla dygnets timmar under de här två veckorna. Människor har ringt, men ingen har lyckats ge 100 säkert att de sett henne. Vid Algatan bor en katthane som ser exakt likadan ut som Ophelia, bortsett från att han är större och kralligare än hon.
Hon är en 1-årig liten (även för sin ålder), ganska smal, korthårig huskatt/bondkatt med svart päls och en vit fläck på bröstet. Inga vita tassar eller vit på mage/ansikte. Hon är inte ID-märkt och hon saknar halsband. Hon är ett litet godismonster som älskar kattgodis. Är tam men förmodligen livrädd ute ensam, då hon i annat fall endast är innekatt. Hon lyssnar till Ophelia eller Ophie, och brukar komma travandes när man visslar långa visslingar.
Jag befarar det värsta men försöker ändå hålla hoppet uppe genom att fortsätta leta och efterlysa henne där jag kan. Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få för att hitta henne. Erbjuder självklart en generös hittelön om jag får tillbaka mitt lilla hjärta! Det går att nå mig dygnet runt på 0729624919. Dygnet runt!
HJÄLP OSS FÅ HEM OPHELIA IGEN!!
// matte Amy & kattkompis Amadeus
Jättetråkigt! Har du letat riktigt noga i varje litet skrymsle, under buskar och i minsta hålighet i närheten av bostaden? Om hon skadats kan hon ha krypt undan och ligger och trycker.
Lägg upp även på kattpolisen, huskatt, katter osv. iFokus.
Håller tummarna för att du ska återfinna henne.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tack!
Jag har letat överallt där jag kunnat. Dessvärre för mig (tur för Ophelia) så finns det mycket skogsområden och buskage runt huset, många privata trädgårdar osv, som jag ej kan genomsöka systematiskt. Har dock bett grannar/hundpromenerare/brevbärare o dyl. att hålla utkik. Ska fortsätta lappa iFokus med hennes efterlysning!
Om du inte redan gjort det lägg efterlysningslappar i brevlådorna till de privata trädgårdarna, locka med hittelön. Flera katter har kommit tillrätta just via en sådan lapp.
Be också Kattjouren om ett akut nödrop på deras facebook! Skriv samtidigt ett eget inlägg på deras facebook redan ikväll där så kommenterar jag .
Kattjouren är redan meddelad, dock är det gammalt meddelande nu (3/7)
Har lappat även de privata lådorna som jag kommit åt i en halv km radie runt huset ungefär.. Gett flera samtal men inget avgörande, tyvärr…
Har inte Kattjouren tagit in någon efterlysning? Vem underrättade du på Kattjouren?
Ser nu att Denise på Kattjouren bett dig maila Kattjouren angående Ophelia. Har du gjort det?
Japp, men jag upptäckte att mejlet inte gått iväg, så skickade det nu! (Har som sagt hållit på och efterlyst henne lite överallt, svårt att hålla reda på alla ställena….) :S
ohh, så söt hun var!…vi håller tummer och tassar her ifra borås så du hitter henne.
hun er sikkert der nånstans, hun er kastrerad hoppas jeg.
Jobbig situation att hon försvunnit på det sätt hon gjort. Ett fall från så pass hög höjd är inget att leka med. Hur ser marken ut nedanför? Som #1 skriver kan hon ha gått och gömt sig någonstans om hon blivit skadad vid fallet. Katter har ju den egenheten att de drar sig undan om de blir svårt sjuka eller skadade.
Jättebra att ni är aktiva i ert sökande. Lappar i postlådorna är en bra metod. Hittelön likaså. Har ni anmält till polisen? Det är egentligen det allra viktigaste när en katt försvinner. Om någon hittar henne anmäler de förhoppningsvis också till polisen och Polisen kan matcha katten med ägaren.
Lägger in en länk som går till ett annat inlägg med tips och länkar till artiklar med tips och råd, utifall det är något som ni inte tänkt på ännu.
Länk till: Om din katt försvunnit.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Fortfarande är inte Ophelia hittad. Alla ni som bor i Södertälje eller besöker staden håll utkik efter Ophelia! Känner ni personer som bor där meddela dem om Ohelia så även de kan hålla utkik.
Idag på morgon la Kattjouren, som når så många, ut en akut efterlysning på sin facebook gällande Ophelia.
Hoppas, hoppas…….
Jag lånade imorse en kattfälla från Katthemmet i Södertälje och la ut den i skogsområdet intill huset. Ska fortsätta leta!

Lappar i brevlådorna brukar kunna ge resultat. Bra att ni lagt ut. Kanske skulle vidga "ringen" lite ifall hon givit sig iväg lite längre. En lapp i lådan får folk att reagera på ett helt annat sätt än en lapp ute. Får man en personlig efterlysning kopplar man lättare om man råkar se katten dessutom drar man sig till minnes på ett bättre sätt vad man sett och noterat kanske någon dag innan.
Bra också att ni har fälla. Mata på vid balkongen där hon försvann - inte troligt att hon är långt borta. Ofta håller sig innekatter som kommit ut av misstag väldigt nära. Inte osannolikt att hon kan vara alldeles i närheten men inte vågar sig fram förrän det blir mörkt.
En åtelkamera vore bra att rigga också!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Tack kattassen!
Jag har tryckt upp nya lappar att lägga i brevlådorna i området runt fällan, så att kattägare vet om att fällan är där, och att be att de tar en titt i sina trädgårdar/förråd/garage osv efter henne.
Vad är en åtelkamera? Hur kan man få tag i en sån?
#13 Åtelkamera brukar även kallas viltkamera. Det är en slags kamera som jägare brukar använda sig av för att se vad som rör sig på en särskilt plats i skogen. Spåra vilt hela enkelt. Men de lämpar sig även utmärkt för kattspaning. Man ställer in den och sedan tar den kort när något rör sig i dess synfält. Den tar även i mörker.
Här kan du läsa lite mera: Länk
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"