OBS! Katt uppskuren i Linköping
Jag bor i Linköping och fick nyss höra att en katt hittats med magen uppskuren, halvt flådd och med brutna ben. Ägaren har delat ett upprop på fb och vill varna alla som bor i Ryd med omnejd att ta in sina utekatter!
Delar här med för säkerhets skull:
https://www.facebook.com/CindyCandyLove/posts/10201463268320761

Usch ja, läste om detta på FB. Undrar om GM har blivit "inspirerad" av Högsbo-dåren vars rättegång idag påbörjades i Göteborg. Kanske någon slags - ja jag vet inte ens vad man kallar det. "Hyllning" är ju oerhört fel ord men något i den stilen från GM sida.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Fy så hemskt! Hoppas att alla håller sina katter inne och att den drabbade kattens ägare har polisanmält händelsen. Förhoppningsvis är polisen mer på alerten nu eftersom det pågår rättegång mot Högsbo mördaren.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#1 Tanken går ju osökt till det som hände i Högsbo. Särskilt då det fått förnyad uppmärksamhet i massmedia i och med rättegången.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Kan ju vara en Copycat. Ni som bor i ryd får hålla inne era katter.
Det verkar som polisen tar det på allvar, en obduktion skulle göras på katten. Jag hoppas att det "bara" är en enstaka händelse och inte ännu en störd människa som den i Högsbo.
Verkligen skönt att polisen tar det på allvar.
Alltså någon mer än jag som känner att man ibland inte vill existera i samma sjuka värld som alla dessa störda djurplågare..Man vill bara dra något gammalt över sig och aldrig komma fram igen. Usch

Jag har löst mitt problem på att slippa få mina katter skadade av dårar:
Sele och koppelpromenader - det är det som gäller om man inte kan/vill ha sin katt inomhus. Sorry - men livet är verkligen farligt ute för våra 4-fota vänner. Är det inte bilar och trafik så är det elaka grannar eller rent av dårar som går lösa.
Snälla - gör era katter en tjänst. Håll dem sällskap när de är ute eller håll dem inne.
#8 Håller fullständigt med.
Våra vistas på innätad balkong vilket fungerar alldeles utmärkt!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#10 Utmärkt också! Det finns många sätt som gör att katterna kan få njuta av luft och natur på ett säkert vis.🙂
Ja absolut. Och om man verkligen bryr sig om sina katter så släpper man inte ut dom ur sikte. För min del känns det väldigt skönt att veta var mina katter är klockan 00.00 på natten..Trygga hemma med mig.
så även kvinnor ska inte vara ute å för att det fins våldtäktsmän. eller inte gå i fine og korte kjoler……..för at dem kan bli våldtagne og eller mördade…..
javisst ja, gärningsmännen är psykisk sjuka så offren för skylda seg selv……
håller med deg #7 känns iblandt som att det här är inte min värld
jeg vet, det er jo inte djurens fel att det fins idioter där ute dom vet jo inte det, men det gör vi som ägara. jeg er ute med min kisse men nattetid da han tycker det er roligast att väre ute så får han. enda sättet för mig at få sova er å låse inn han. Har gjort det 2gånger men då blir han stressad.
ene gången stängde jeg inn honom i köket då hadde han hets ätit upp all sin mat, torr+blöt och sen kräkts lite var nånstans. jeg torkar gjärne upp men det er inte det som er problemet. Han kanske vänjer sig efter att ha kräkts några dager inte vet jeg.
men ja, jeg tenker mkt på honom når han er ute så.
#13 Jag tycker att din jämförelse haltar högst betänkligt. Som vuxen kvinna kan jag göra vissa val. Det är inte nödvändigt att gå igenom en mörk park t ex. Visst, det är bedrövligt att man måste fundera över hur man rör sig, men det måste män också. Yngre, berusade män är överrepresenterade när i våldsstatistiken - som OFFER!
Våra katter har inte förmågan att göra övertänkta val, därför är det vi människors som måste göra dem åt dem. Att en katt föredrar att vara aktiv om natten är inte ett fullgott skäl att släppa ut dem om det går en våldsverkare lös. Något som katten inte vet och som den, även om den hade en förmåga att tänka logiskt i flera steg, alltså inte kan ta ställning till och göra en nytta-risk bedömning av.
nei, det forstår jeg och jämnförelse är inte jämnförbart….hadde det gått en våldsverkare även her så hadde jeg heller inte släppt ut han, eller gått ut med han själv. så får hoppas at det ikke kommer nån sådan idiot hit. har inte varit nån her på dem 16åren jeg hadde min förre katt så får hoppas at det aldri kommer nån heller.
samtidig är straffen för uavsett brott så låga och egentlig är det nån straff när dom får tillgang till dator, 3mål mat om dagen, mobil, fri tillgång till böcker. känns nestan som en semester. så hadde straffen varit hårdare, inte längre men hårdare så kanske inte fler copycats dykt upp.
Nej katterna är ju helt beroende av vilken bedömning och vilka gränser matte och husse sätter. Man får hela tiden försöka göra en bedömning av hur riskfylld utemiljön är innan man låter sin katt gå ute på fri fot. Vet man om att det går en galning lös som slaktar katter så är det en uppenbart olämplig miljö. Och då finns det många andra bra alternativ som man kan ta till och som ändå gör att katten får det den behöver.