Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2308 ggr
zorro2
0

kissen går inte upp i vikt... :(

hei! min katt, tarzan som blir snart 3år går inte upp i vikt tycker jag med tanke på att han äter bra. och allmenn tilstånden är det inget fel på han busar, gosar och är ute och leker.

När vi var hos vet förste gången så sa vet att ger du han den maten kommer han att bli tjock. det är sheba i sås som han får samt kvalitets torrfoder som jeg köper från vet. han äter inte mkt torrfoder dock 

Kan mask orsaka detta? men han kräks inte och jag har inte upptäckt att han ska ha mask, dessutom har han fått avmaskningmedel i april/maj.

vi ska till vet nu på torsdag så jag kommer att begäre en grundlig undersökning. men tänkte ifall nån har nån tanke eller själva har en katt och känner igjen dette. Han väger 3.8kg

Josefa
1

En katt på 3 år ska inte gå upp i vikt, om den inte är underviktig. Den har växt färdigt. Veterinärer har många gånger fel när det kommer till maten. En katt är ett rovdjur. De är gjorda för att äta kött. Du gör helt rätt när du ger katten mest blötmat. Torrfoder innehåller oftast väldigt mycket spannmål, som katten inte har någon nytta av. De blir bara överviktiga av det. 

En katt i topptrim har inte rund mage. Man ska kunna ana revbenen under pälsen när man känner med handen. Så om din katt håller vikten och inte är mager så är det perfekt. Han äter så mycket energi som han gör av med.

Uppkatten
1

Dessutom är det väl en katt som är ute en hel del? Då brukar de också bli lite tunnare så här års tycker jag (rör sig mer). På apoteket kan man köpa ett "kolla-masken-test" - man ska inte avmaska om katten inte verkligen har mask.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

zorro2
0

det var min förste tanke om han endå kanske hadde mask som tar upp näringen….mask har han definitivt inte, då hadde han väl mådd dårlig och kräkts endel eller hur? men hans allmän tillstånd är bra. ja, han är ute mkt. kommer in äter sin blötmat sen ut igjen, iblandt kan han knappre lite på torrfoderet.

han har ingen rund mage men det som oroade mig var att jag kunna ana revbenen också veten som sa att han kom till att bli tjock med sheba.

tack så mkt för eran svar 🌺

Josefa
1

Vuxna katter brukar inte ha besvär när de har lite mask. Och om din katt går ute så har eller kommer han att få mask igen, eftersom han säkert jagar en del där ute. Men eftersom du avmaskade honom för inte så länge sedan så tycker jag absolut att avmaskningen kan vänta. En eller två gånger om året brukar räcka.

Lena
0

#3 Upplever du att din katt är underviktig? Om katten har mycket tunt med hull så att man ser revbenen eller känner dem direkt under huden (typ skinn och ben) är den för mager. Hur mycket väger katten? Har den magrat av senare tid? 

Vissa katter är magrare till naturen medan andra lättare lägger på sig. Precis som hos oss människor finns det variationer.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zorro2
0

han väger 3,8kg, tycker att jag kan ana revbenen. Ni vet bilden som dom har på veterinär klinikkene, om hur en normalviktig katt ska se ut ovanfrån. då har dom överst en bild på en katt som är överviktig också en normalviktig och längst ner en mager katt. Tycker att min kisse ligger mellan den magra och den normalviktiga katten.

Men hans allmän tillstånd verkar helt ok, han är som han pleier å vara, leker, kelar (när det passer honom) och ute och jagar.

han äter som vanligt, blötmat också torrfoder men han är inte så glad i torrfoder men knappre lite då och då endå.

vi ska till vet på torsdag och då tänkte jag ta upp det her också får dom ta blodprov och kolla honom lite extra. När jag ringde så sa jag det att jeg ville kolle honom, bl.a njur och lever värden och även sköldkörtel. Så får vi se. Hoppas att det inte är nåt och att det är hans normalvikt

tack snälla

zorro2
0

ska se om jag kan ta ett kort på honom ovanfrån så ni kan säga vad ni tycker.

zorro2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

her kommer 2bilder jag fick ställe mig på köksbordet, han hadde precis ätit och var på väg ut…ni för ursäkta mig mine fötter……..

zorro2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till

sagan
5

Din katt är jättefin i hullet. Tycker verkligen inte att du ska försöka få upp honom i vikt. Bättra att dem inte är för runda, dem mår mycket bättre då. 🙂

zorro2
0

ok, tack så mkt.

Lena
1

Ja jag tycker också att han ser riktigt fin och bra ut på dessa bilder. Vikten är inte heller något att anmärkra på utan tämligen normal.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
3

Din katt ser helt normal ut i hullet att döma av bilderna. 3,8 kg är ganska vanlig vikt på välmående katter utan att de är tjocka.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!