en liten stillsam ide....
Såg denna länk inne på Svensk Natur… Kan det vara något att tänka på?
http://svensknatur.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=abae3abb-4d86-4d15-bc56-36caa8cd4030
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kan tyvärr inte leva utan el, inte en hel dag. Visst är jag hemsk, men det går inte. Däremot ska jag komma ihåg att stänga av alla apparater som inte används. Men tanken är fin. Vet inte hur det fungerade i Frankrike förra året. Men problemet är att sedan när allt slås på igen så går det åt mer energi än det man sparade med att ha släckt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Nej, Helt går ju inte…. Men just att kanske tänka sig för…. Inte köra igång en massa tvättmaskiner, dra ner på datoranvändandet.. Släcka ljus i tomma rum…..

#2, precis. Och att stänga av tv:n på apparaten också, inte ha den på stand by. Det drar en massa ström. Stänga av skärmen på datorn och skrivaren när datorn inte är på. Och att inte ha datorn på på nätterna som många tyvärr har… Man kan också duscha kortare tid i kallare vatten!
En elfri dag är ju en fin tanke men det funkar ju inte i verkligheten. Och att tänka sig för 365 dagar istället för att ha en elfri dag sparar mycket mer el!
Bara en sak… De som bodde här innan vi flyttade in bodde här tills 1997 UTAN el! Men just det där lila att kanske ta just den dagen till lite extra eftertanke, som du säger anniii Bara det gör ju mycket…..

Lampor brukar jag släcka..tvn är alltid avstängd i stort sett, vi är inga tv-tittare…tvättmaskin och diskmaskin används inte mer än nödvändigt..men..datorn står på hela dagarna i ända..sambon tycker det är ett gissel med denna dator igång hela tiden, men så är han ingen användare av den heller..
#1 Det där är en konstig myt att det går mer energi när man "slår på igen". Fel, helt fel. Varje sparad kiloWatt-timme är en liten förbättring. Men man ska väl poängtera att låt frysen stå på, helst avfrostad, välfylld med mat, och stängd dörr, så drar den inte alls många kWh.
För mig är det väldigt lätt att leva utan el, många dagar, kvällar och nätter. Det är bara kylskåpet som står på dygnet runt, året runt. Jag har slutat hamstra hem frysta livsmedel, det finns ju alltid färskt i butiken.
Plus att jag använder datorn till att sprida info om elspartips och annat miljöarbete (jag tror det är betydligt vänligare än att trycka reklamblad/tidningar och åka runt i flygplan)
#3 Alla såna här frivilliga initiativ är just till för att väcka uppmärksamhet på att folk slösar i onödan. Och att om vi inte ser upp så är vi snart tvungna till att leva utan vissa moderniteter.
Jag är för såna här projekt som är till för att förändra attityd och opinion hos allt fler, och för att få en långsiktig marginell minskning globalt sett. (inte alls någon avsikt att bara spara el på dessa dagar)
Ja det är viktigt att tänka sig för i dessa tidevarv när vi levt över våra tillgångar så mycket att naturens krafter protesterar allt mer högljutt.
Tänk förr innan det fanns någon el? Folk klarade av att leva även på den tiden, fast det var förståss lite bökigare.
Förvånas över att så många kör med 4WD-cars bara för att det är statusfyllt och på modet. Alldrig förut har jag sett så många sådana bilar på vägarna som nu. Jag menar en sådan bil drar ju enormt mycket mer bensin än en vanlig bil. Och flatbildtv drar dubbelt så mycket energi som en vanlig tv.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nej men, "precis", välkommen! det var ju dig jag fick länken av inne på Svensk Natur… Du ser, här är vi pigga på att debattera allt! Lena, jag som vill ha en Hummer! Verkligen ett matchofordon, som drar bränsle till tusen…. Men önska i den ena näven och s**t i den andra, som de säger här uppe, så får du se i vilken du får mest….JAg får nog hålla mig till min gamla Saab, som inte drar mer än 0,76l/mil. Så flatscreeentv drar mer än tjocktv? Även de mindre? Vår tv här är bra gammal, 12-13 år, men jag har sagt, att nästa tv blir en plattis. Men ingen jätte, vi har inte bruk för det. Lite märkligt, då platta skärmar till datorn drar mindre än de vanliga… vi har en årlig elförbrukning här på 5400 kw /år. Då har vi två frysar som står ute i garaget.Aldrig några långa duschar utan blöta ner, stänga av, tvåla in och skölja. sen går det ca 4-5 tvättmaskiner i veckan. Diskmaskinen Liten modell kör jag varje dag. Men vi har ingen kostnad för uppvärmning. Men allt man kan göra i det lilla, ger ju resultat. Hur blir annars myrstackar till?

Okej, då vet jag :-). Själv släcker jag i de rum jag inte är i. Diskar i maskin två gånger i veckan. Lägger det andra i blöt. Tvättar först när maskinen är full. Men det är en klok maskin som känner efter på vikten, så att den inte slösar med något. Stänger av datorn när den inte används. Vi har en äldre bil, en camaro som ser ut som en sportbil men drar unde litern milen. För istället för en V8, så har vi en V6:a. Åker kommunalt för det mesta eftersom jag inte ens har körkort,
Men blir lite irriterad, då jag ska ner till GBG, och tågbiljetterna är dyrare än bensinen fram och tillbaka för två personer. Suck. Sedan så samlar jag alla batterier, allt pantande, tidningar och sådant. Och så tänkte jag påverka hyresvärden att vi ska ha sopsortering så att man kan återanvända det som går. De vill att vi ska släpa alla sopor till samma sop, vilket verkar meningslös när man lika gärna kan sortera och sedan släpa.
Min dröm är att vi ska få vindkraft här och gärna solenergi. Men det ligger nog långt i framtiden, tyvärr. /Vanessa

Solenergi skulle jag vilja satsa på. Bor i ett renoverat f.d sommarhus. Har bara stödvärme på elementen vintertid och eldar i min lilla vedspis istället. Det kan vara lite kyligt på morgnarna men jag är så van.

Den dag när jag vinner de 5 miljonerna, så ska jag renovera mitt sommartorp som är helt utan el. Då vill jag ha solpaneler där. Lite frestad med vindkraft också, för det ligger högst uppe på en kulle som är högre än det mesta däromkring. /Vanessa
#10 o #11 det behövs bara cirka 8.000 spänn för att få lagom bra solceller för att ladda upp 12V bilbatterier med upp mot 30 Ampere på en genomsnitts sommardag…
http://www.bernberg.se/shop/solceller.html
Tyvärr så blir det nog problem med bygglov till vindkraft :(

#12 Det låter intressant. ska kolla sen, nu måste jag åka och jobba så jag får ihop lite pengar.

En elfri dag (förutom kyl och frys) låter bra i mina öron.Jag försöker spara på resurserna för det mesta och stänger t ex alltid av TV och dator ordentligt.Har däremot en tonåring hemma som är svår att få att göra det.
Jag får lust att föreslå att staten ger miljörabatt åt tillverkare som gör apparater utan standbyläge.Fjärrkontroller t ex borde fungera minst lika bra utan det läget (egentligen är de helt onödiga för de flesta som kan gå själv däremot är de väldigt bra för många handikappade).
Det där med flatscreenTV visste jag inte.Vi har flera men ingen sån,får väl kolla upp elförbrukningen innan jag köper nya.För egen del kanske jag inte skaffar någon alls för jag använder den så väldigt sällan,får kanske låna döttrarnas de enstaka gångerna istället.