Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1231 ggr
Jessica 1978
0

Hjälp! Kattungar vill inte flaskmatas!

Min tös har blivit mamma till en kull på 5 st! De är 2 veckor gamla. Från igår har de inte haft någon viktökning alls, utan står stilla eller tappat några gram. Har hennes mjölk tagit slut? Hon diar dom som hon ska. De är lite allmänt slöa också tycker jag! Jag fick rådet att stödmata dom men de vill inte börja suga på nappen? Hur göra, är rädd för att de ska få det i lungorna om jag tvingar dom? Har försökt flera ggr och trycker lite försiktigt på nappen så det kommer någon droppe så de känner smaken. Vissa har tuggat lite på nappen men vill sen inte mer? Tacksam för all hjälp jag kan få!

Sidentass
0

Minns när jag nappade kattungar för länge sen..första gångerna vi försökte tog dom inte nappen, men det dröjde inte länge innan dom lärde sig vad den var till för, och att dom blev som "tokiga" efter den goda mjölken som fanns i den..

Josefa
9

Om kattungarna är slöa och inte går upp i vikt, så ska de till veterinären. Då kan de ha en infektion.

liindaahh
1

Använd en spruta istället(liiiiiiiiten spruta) och spruta in lite i munnen tills de fattar vinken. Annars håller jag med #2 om veterinär.

Katthemsmatten
2

Till veterinär omgående, med såväl mor som ungar! Låt sedan veterinären ge dig ett ordentligt råd om vad som ska göras och hur. Ungar är för små för att 'vänta och se' eller 'testa' ska fungera. Deras kroppar tar stryk på mycket få timmar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2

Josefa kan otroligt mycket om (problem)kattungar så litar på hennes ömdöme.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jessica 1978
5

Har redan varit iväg till vet dag 2 då hennes mjölk inte ville komma igång, då klämdes det och kändes både på mamma och ungar. Hon var lite hård runt tuttarna igår också så jag masserade och tog fram värmedynan. Jag fick bebisarna att äta med spruta, otrolig lättnad! De snuttar på mamma också och nu går de upp igen. Ringde vet och fick rådet att fortsätta väga som jag gjort, stödmata och massera på! Nu e de piggare också! De väger  235, 257, 280, 301, 336  och gick upp med 17, 6, 29, 19, 13 sen igår. Tack snälla för alla tips!

Katthemsmatten
1

#6 Vad skönt att höra att det är på väg åt rätt håll!

Medarbetare Hittekatter iFokus