Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2833 ggr
ilb
4

*LÖST* Gråspräcklig katt i Ryd linköping

Kopierat från ett annat forum:

I fredags såg jag en katt i ett buskage vid infarten till graflunds, (buskaget efter deras infart) på rydsvägen, efter macdonalds, den var inte rädd och låg nära trottoaren fastän det passerade mycket människor, cyklar och hundar. Jag ringde polisen som uppgav att de skulle kolla upp den. Nu gick jag förbi där igen idag och katten är kvar på nästan samma ställe, jag ringde polisen igen som lät mkt ovilliga att åka ut. Jag har ingen möjlighet som det ser ut nu att ta katten själv, tyvärr. Slaka katthem har inte öppnat för dagen så jag har inte fått tag i dom. Jag ska resa bort om några minuter så jag har inte så stora möjligheter att göra mer. Kanske finns det någon i linköping här som kan hjälpa? 

OBS! Inte jag som skrivit texten. Kanske finns det någon här som kan kolla upp katten. Själv bor jag för långt ifrån. Texten skrevs: sön 12 maj 2013, 06:29

Lena
2

Oj det där låter inte bra! Hoppas någon i närheten av Linköping kan göra en insats. Lägger även ut det på vår Facebook.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
4

Jag har nu delat på några olika ställen. Även ett par fb-grupper/sidor som finns i Östergötland. Hoppas någon kan hjälpa kissen!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2

En person har nu varit på plats och genomletat buskagen men ingen katt återfunnen.

ilb
1

#2 Tack. Kan tillägga att jag såg inlägget på Svenska katters sida, hittekattsakuten.

Lena
2

De undrar lite mera om katten. Vilken färg den hade och om den verkade sjuk etc. Vet inte om det går att få fram mera via Svenska Katter?

lady Macbeth
4

Jag har varit där o letat igenom buskagen utan att hitta nån katt. Har letat rätt på originalinlägget på katter.nu och ställt kompletterande frågor även om det antagligen är rätt meningslöst. Nu vet hon iaf att katten inte finns kvar där nu.

lady Macbeth

Lena
1

#6 Så bra! Ja mera går inte att göra i nuläget.

ilb
1

Det har kommit svar från TS på katter.nu. Klistrar in det:

"Hon låg på samma ställe i princip som i morse nu när vi kom hem så vi plockade upp henne o körde henne till polisen. Hon hade blivits sedd på samma ställe tidigare under em av en kompis till oss. 

Det var inga problem att gå fram o plocka upp henne, hon verkade loj, tog med henne hem först eftersom vi inte visst vart vi skulle köra henne, och hon la sig i sängen och rullade ihop sig till en boll och somnade. Hon var kletig i nacken men vi såg inget sår. Ville inte äta eller dricka, försökte gå på lådan men det kom inget. 

Hoppas vi gjorde rätt när vi lämnade in henne hos polisen, så vi inte kidnappat nåns katt. Polisen var ovilliga att ta emot henne. Hon sov nästan hela tiden, färden till polisen, här och på polisstationen."

Jag vet egentligen inte om det är tillåtet att kopiera så här rätt av, är det inte det så kanske någon vill ta bort texten och skriva att katten är inlämnad hos Polisen.

pia-app
9

Nu är Kisse på väg till oss och ska sova i vår gillestuga i natt så får vi gå vidare i morgon.

Pia

9Liv

annebeate
2

Tack alla som engagerat sig i katten. Hoppas nu på det bästa för den.

ilb
2

#9 🌺

Katthemsmatten
1

#9 Låter som ni fick in en tamkatt. Kletet i nacken, kan det tyda på avmaskning gjord nyligen? Hoppas katten är en kastrerad, id-märkt och registrerad liten rymling.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
3

#9 Så bra att kissen kommit till er Pia! 🌺 Då behöver vi inte vara orolig att den går ute på vift i osäkerhet!

Klara_lkpg
1

Det verkar som om många engagerat sig i katten! Jag känner personen som lämnade katten till polisen och har gjort lite efterforskningar…

Tatuering: 9600D. Enligt registret heter katten troligtvis Maja, föddes 2008 och har tidigare bott i Märsta.

De som står som ägare i registret hade sålt katten för en tid sedan. Den som köpte katten hette möjligtvis Anna och var kanske från Dalarna - inte mycket att gå på där!

//Klara, 076-218 53 35

pia-app
4

Maja har ätit frukost nu och kelat lite med mig innan hon fräste och menade att nu räcker det.

Så dom som hade henne från början visste alltså inte mer ,hade tänkt ringa dom i dag men hör av mig till dig klara under dagen för att höra vad du fått fram.

Pia

9Liv

emjon
6

När jag läste tråden kändes utgången väldigt oviss men skönt att läsa att lilla Maja är omhändertagen nu.

Väldigt bra att kissen är ID-märkt och registrerad kan man tycka men så frustrerande med så oengagerad ägare.  Hur kan man vara så ointresserad av att veta vem som köper katten och vart den hamnar? Det övergår fullständigt mitt förstånd och jag lider med alla dessa oönskade kissar.

Inte konstigt att det är näst intill omöjligt att höja kattens status och bli  älskad och värderas som den verkligen förtjänar.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
2

#15 Så bra att kisse äter och visar lite humör. Då är det nog inget större fel på henne! 

#16 Ja det är ofattbart att man inte bryr sig om ens katt sprungit bort. Det är bedrövligt och visar på att vägen är lång till den höga status alla katter förtjänar.

Djurälskaren87
0

Putt

emjon
1

Hur har det gått för lilla Maja?

Det verkade ju inte som ni har så värst mycket att gå på men kanske har ägaren efterlyst sin kisse.

pia-app
3

Tyvärr har ingen ägare hört av sig. Har inget hört från polisen som har vårt telefonnummer ,ingen annons, inga lappar ,. 

Hon är i vår gillestuga och det känns inte bra att hon inte får mer sällskap så finns det någon som vill vara stödhem här så vore det toppen. Hon behöver få vara ensamkatt för hon blev mycket upprörd när en av våra smet in.

Hon har nog varit med om en del för hon är "lynnig". Hon vill gärna kela men man får ha koll hela tiden för helt plötsligt fräser hon och försöker bita men bara man säger ifrån så är det lugnt igen. Hon är väldigt lekfull så vi leker med laserpekare,papperstussar och fjäderpinnar men det känns som att hon inte riktigt vågar lita på oss. Hon är mycket rädd om sin svans så den får man inte röra men det är inget fel på den .Tänker att någon kanske har dragit henne i den eller klämt den.

Men som sagt det känns mycket akut med ett stödhem så fundera !

Klara_lkpg
0

Har katten blivit undersökt av veterinär?

De som förde henne till polisen låter hälsa att hon gick in i lådan o kraffsade, men att det inte kom något. Går hon på lådan normalt?

Hon var också mycket trött och somnade direkt hos dem och sedan igen hos polisen.

pia-app
3

Hon går på lådan som hon ska ,äter bra. Älskar som sagt att leka. Så hon verkar helt ok. Sover ganska mycket där nere men det finns inte så mycket mer att göra. Det är ju därför jag så desperat vill ha ett stödhem så att hon får vara med i det vardagliga familjelivet.

Sen ska hon till vår veterinär så klart för en koll men när det inte var något direkt alarmerande så tänkte jag att hon skulle få landa lite först.

Klara_lkpg
1

Vad bra att hon verkar må bra! :)

Jag letar vidare, men ingen verkar sakna henne…

Lena
1

Undrar vad kissen varit med om. Som så många gånger förut önskar jag att katterna kunde tala om för oss hur deras liv sett ut. Skönt att höra att kissen verkar pigg och frisk. Hon kommer sig nog med resten bara hon får landa. Av reaktionen att döma verkar hon ju inte levt med andra katter.

emjon
5

Så oerhört ledsamt att kissen inte verkar vara saknad. När en oönskad kisse får börja vandra runt från det ena stället till det andra så är det inte konstigt att hon får ett osäkert beteende.

Tänker i första hand på de som sålde katten utan att bry sig om var den hamnar. Hade det varit seriöst så skulle de också varit noga med att göra ägarbyte och sett till att registreringen blev ändrad. Inte heller den som köpte katten har visat intresse för detta eftersom ni fått fram gamla uppgifter.

Det lilla vi vet har redan det varit många turer så det bästa i min värld vore om någon blev seriöst intresserad av att kunna ge Maja ett permanent hem.

Vet också hur svårt det är men önskedrömma kan man alltid. Mitt  hjärta berörs så mycket av alla oönskade kissar därute runt om i landet.

Lena
1

#25 Ja visst är det tragiskt att dessa underbara djur ska blir så illa behandlade i ett av världens mest framstående välfärdsländer. Fattar det inte?

Klara_lkpg
2

- Hur klarar sig tapeterna i stugan?

- Är hon helt rumsren? 

- Jag antar att hon skulle vara helt innekatt tills ägaren eller ett nytt hem hittats?

Jag försöker sälja in tanken att vara jourhem åt henne till en person som inte tidigare haft katter.

pia-app
4

Hon är helt rumsren och har inte klöst på några tapeter

Det som kan vara problem om man inte haft katt är just det här med att hon är osäker och växlar snabbt mellan kel och ett litet försök till bett. Man måste ju vara van att läsa av en katt när dom är så här och inte bli arg och rädd om hon gör så utan bara säga ifrån och avleda henne då. Så helst någon som kan lite om katter.

Så länge hon är vårt ansvar så ska hon vara innekatt.

Men Klara jättebra att du letar.

tii
0

Vissa dagar känner man sig som en otroligt dålig människa - och kattägare.

Maja är min katt. Hon gick ut på morgonen den 12e maj och kom inte hem på kvällen. Självklart har jag undrat vart hon hållit hus och har flera gånger varit ute och ropat efter henne samt letat på internet för att se om någon tagit hand om henne. Men hon är en katt som är förtjust att ge sig ut på äventyr och har flera gånger varit borta längre perioder för att sedan komma hem som att ingenting har hänt.

Nu började jag dock känna att hon varit ute lite väl länge och bestämde mig för att åter söka igenom internet innan jag ringde polisen. Och med lite andra sökord än i vanliga fall lyckades jag ramla in på den här sidan.

Jag är otroligt tacksam över er som tagit hand om och engagerat er i Maja. Jag förstår om ni inte litar på mig men jag vill bara berätta att Maja har ett bra hem som älskar henne och kommer i fortsättningen också få ha det.

//Anna

Katthemsmatten
4

#29 Nästa gång Maja försvinner, försök vara litet mer aktiv än du ger uttryck för i ditt inlägg. Nästa gång kanske det inte är en upphittare som lägger ned sin själ i att försöka spåra dig och då kommer du aldrig att återse henne igen.

Lappa, lappa och lappa omgående hon inte kommer hem (och ta bort lapparna om och när hon kommer för egen maskin). Kontakta polisen långt tidigare och se till att hon är id-märkt och registrerad på dig med aktuell adress. Det skulle spara så mycket bekymmer för dem som träffar på Maja när hon är ute på sina vandringar.

Djurälskaren87
0

#.28 har du fått hem Maja?

pia-app
3

Nu har Maja åkt hem och hon såg nöjd ut i buren.

Vi har ju pratat om att hon kanske ska ha ett halsband och att sen registrera om ägaren i registret

Hoppas nu att allt blir bra med Maja

Pia

9Liv

Katthemsmatten
2

Vi får väl hoppas på litet mer engagemang från ägaren och att vederbörande tar ansvar fr o m nu. 9Liv har fullt upp att ta hand om verkligt hemlösa katter gissar jag.

pia-app
4

Ja det är fullt upp just nu. En hemlös hona med 4 ungar står på tur

Katthemsmatten
2

Dessa hemlösa mammor och ungar som alla katthem bågnar av nu. Det är så sorgligt, speciellt som man vet att vi inte ens kan ta hand om en bråkdel av alla dessa katter som föds ute just nu. Vilken framtid går de till mötes? Varför ska det vara så svårt för folk att det är det bästa man kan göra för sin katt att låta kastrera den?? 😢

Klara_lkpg
0

Så bra att Maja kommit hem! Jag vet hur ruskigt orolig man blir när katten försvinner, och vilken djungel av katt-sajter det finns när man försöker hitta just sin katt.

Det värmer också i mitt hjärta att katten inte var ägarlös, men faktiskt hade ett hem och att någon saknade henne. Det finns alldeles för många "oönskade" katter.

Ha det!

//Klara