om djursamlare
Stod i lokala bladet idag…
Evangeline
Intressant artikel! Det skulle ha varit en liknande artikel i Kattliv för ett tag sedan hörde jag via en annan medlem. Missade den tyvärr. Ska gensast lägga in artikeln i vår länksamling.
Fastnade särskilt för dessa citat ur artikeln:
"Utomlands, i framför allt USA, kallas de människor som nästan tvångsmässigt samlar på sig fler djur än de har möjlighet att ta hand om för "hoarders" eller "collectors". I vissa stater finns till och med särskilda lagar utarbetade för att motverka problemet.
"I Sverige har myndigheter ofta för svårt att skilja ut det här. Allt för ofta blandas djursamlarna ihop med "den snälla tanten som tar hand om många katter", säger hon."
"Själva samlandet går helt enkelt före djurens välbefinnande."
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mycket intressant Evangeline! Tack!
Cammo
Det var guben som hittade den i bladet och skickade till mig… Han som inte bryr sig så mycket ;)
Tyckte också att det var intressant. Belyser ju ytterligare det faktum att det behövs en lagskärpning här i landet.
Evangeline
#3 Ja eller om jag fattade det rätt bättre efterlevnad av de lagar som redan finns. Tydligen är våra djurskyddslagar inte så dåliga bara de följs. Fattar inte egentligen varför det är på det sättet - att vi ha lagar som ingen bryr sig om?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
4) det är nog för att vi inte har någon sorts myndighet som kontrollerar och styr upp det hela, ser till att om man inte följer lagen så får det konsekvenser….En lag är ju inte till någon nytta om det inte straffar sig att inte lyda den.
Nu lät jag lite svamlig, hoppas ni förstår vad jag menar…
Evangeline
#4 Djurskyddmundighet finns det ju i alla kommuner, men det verkar dessvärre inte fungera alls som det ska.
//Lena

Det är en psykisk sjukdom som jag någon gång för länge sedan skrev här. Och i USA så hanteras detta så. Så förutom att de räddar djuren, så brukar de även skaffa hjälp för ägarna. Så att de kan bli friska på ett eller annat sätt. Utöver de så kan de få böta eller hamna i fängelse, men allt beror på vilka omständigheter det är. Plus att de aldrig mer får ha djur, med undantag eventuellt från ett kärt djur som kastreras.
Jag trött på djurskyddsmyndigheten för jag vill se resultat. Gärna om katter också. Fast de har ju gjort ett resultat. Dragit ner kostnaden för registrering av hundar… till halva priset. Och vi har djurskyddsinspektörer, men de grävs ner i en massa andra saker som miljö, hälsovård, livsmedelsbutiker, och så vidare istället för att kunna koncentrera sig på djuren. Så det behövs en skärpning av genomförandet av lagarna. Så att inspektörerna kan värna djuren.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#7 Instämmer det behövs en skärping i vårt djurskydd där djurskyddsinspektörerna friställs att arbeta renodlat mot djuren. Sedan behöver de bli mer öppna för att lära sig av andra länder. Tyvärr verkar det finnas en sort uppfattning att Sverige ligger bra till i jämförelse med resten av världen. Så är dock inte fallet längre. Många länder har gått om oss och det för ganska länge sedan.
//Lena
Puttar upp denna intressanta artikel om ämnet djursamlare! / Lena
Artikeln som tråden handlar om finns nog inte kvar. Jag kan då inte öppna länken.
Men ämnet är intressant
Jenna
Jag får upp länken så det kanske var ngt tillfälligt fel. Visst är det trevligt m djur o man kan ha flera men tiden måste finnas där för alla. Själv känner jag att vi står på gränsen nu när vi även har 2 små barn att ta hand om (samt hålla koll på så att de inte ställer till det m djuren). Tack o lov gillar ungarna djur o katterna o hundarna är jättesnälla o älskar ungarna så där har vi vuxna mkt hjälp. Sonen är dessutom snart tonåring i jätteduktig.:)
Dessutom bor vi på landet så katterna går ut o in som de vill. En av hundarna är ärvd av grannen som dog i förtid o han vill inte vara inne utan trivs så bra i sitt hundhus som vi flyttade över till vår hundgård. Han får sina kiss o bajssvängar samt lite kel varje dag o är så nöjd så nöjd. Vår unghund går lös på gården o följer oss i hälarna när vi går våra svängar hit o dit i byn. På kvällarna ligger hon på våra fötter framför TV:n o katterna ligger utslängda lite här o där…i ngt knä el i mitt syrum o hårar ner…en favvo…tvättstugan är också poppis för där finns maten, Lådan o så är där varmt o skönt jämt.
Ibland funderar man över hur folk tänker…det krävs ju mer än bara mat åt djuren (om de ens får det…himmel vad det kostar!)…