Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 739 ggr
Sandrad
0

Stödhemsdagbok!(Bilder!)

Här kommer jag löpande att uppdatera vad som händer sedan jag blev stödhem!

Här är en länk till min första dag när jag var lite nervös, men i fortsättningen uppdaterar jag löpande i denna tråden istället.=)

http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9d256f06-5c80-4b6f-a169-e8f46014e7bb

Sandrad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först kör vi en presentation;

Här har vi "Liten". En ynklig liten skruttkisse som redan börjar växa till sig=)

Sandrad
0

Dagen efter fick jag hem 2 syskon från Osby, ca 12 veckor gamla, keliga som bara den, och sjövilda; precis som kattungar skall vara , alltså=)

Här har vi "Belle". En sjukligt kelen liten dam som lär stjäla hjärtat på alla hon träffar.

Sandrad
0

Här har vi brorsan, "Freddie" ! Vacker, kelen, och springer efter en som en hund.

Alexej
0

Blir spånnande att läsa fortsättningen. Hoppas Liten blir snart pigg.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sandrad
0

Liten har blivit pigg! Vi lekte i några minuter nu=) Att en så liten sak gör en så glad…Skrattande

modellflickan
0

Jag ser också fram emot uppdateringar av dessa toksöta kattungar. :) Vilken tur att dom har dej!

anebit
0

Det var väl lätt som en plätt att lägga in bilderna direkt?

Tack för att du ställer upp som jourhem för dessa små troll.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Sandrad
0

Anebit; Jajjemän, det gick som en dans=)

Och ärligt talat är det snarare jag som känner mig tacksam för att få vara stödhem; se dem utvecklas och må bra, och vara med och välja bra hem åt dem. Jag stormtrivs=)

brutt
0

Oh,vad jag direkt känner för Liten en sån där katt som går rakt in i hjärtat.Vilka fina bilder du har tagit på fina katter.

Engla
0

De är underbart söta!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Sandrad
0

Liten gillar att leka! Han börjar se bättre ut, den lilla krabaten.

Sandrad
0

Min egen katt, Leo, samt Belle sträcker förnöjt ut sig=)

Sandrad
0

Freddie poserar vant.

Sandrad
0

Närbild på Belle.

Sandrad
0

Och sist, men minst; Liten i fönstret.

sumot
0

Så söta så håriga så måååååååååååååånga!

Himelskt söta "kattelungar", tur dom har dig. Ingen lugn och ro i din "stora" lägenhet för nu blir det väl kattbus för hela slanten. 

Thelma hälsar …………

Sandrad
0

Liten spinner! Lyfte upp honom och lade honom i mitt knä, och då satte maskinen igång=)

anebit
0

Gullungen va söt han är!   Så fin han ser ut i ögonen nu.   Har inte hans syskon fångats in än?

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

vanessa
0

Vilka sötnosar. Och visst är det så att man själv tackar för att man får vara med kissarna i deras omstart av livet. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Sandrad
0

#18 ; Ja, ögonen blev bra fort! Baddar med ljummet vatten ett antal ggr om dagen för att få bort vätska, men det behövs snart inte längre.

Nej, den andra ungen är tyvärr inte infångad=/ Kan tänka mig att den blev så skrämd när Liten fångades in, att det tar ett tag att våga sig fram igen nu när borsan är borta och allt..
Men jag håller tummarna nu när det slutat regna.

Sandrad
0

Liten jamar så fort jag lämnar köket..=(

Det gör ont i hjärtat, men jag kan inte redan nu lära honom att matte kommer springande så fort man piper?

Sandrad
0

Tänkte be om lite hjälp med stödisarnas färg/teckning..i veckan skall de, med KKS hjälp förstås, ut på annonser=)

Mina egna gissningar är;
Liten: Brun/svarttigré med vit krage
Belle: Blå/vit
Freddie: Svarttigré med mkt vitt

Vad tror ni om det?

bananacosmicgirl
0

Var och fotograferade de här små skönheterna igår - sånna sötisas så klart!

Belle sitter i fönstret

bananacosmicgirl
0

Freddie är hur söt som helst :)

bananacosmicgirl
0

Och söte minstingen Liten!

Alexej
0

Vad fina de är och bra fotografier!Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sandrad
0

Ja, det blev ju toppen!! Tack så mkt för fotohjälpen=)

Sidentass
0

Men du milde…vilka gooooingar!!!!

Sandrad
0

Tack=) Jag tar åt mig äran, å deras vägnar, såklart=)

karins
0

Såna söta små goingar!!!!

Sandrad
0

Jag har inväntat min nya mobil som har en riktigt bra kamera; idag kom den, och imorgon skall det fotas! Bara så att ni vet anledningen till bristen på uppdateringar=) /Sandra

marieborg
0

Va söta dina akutungar är!!!

Pussa dem från mig Kyss

sumot
0

Hej "kattmamman"!

Hoppas allt är bra med de små sööööta hittekatterna och att du får lite lugn och ro mellan busen.

Sheeba skickar en hälsning ……..

Sandrad
0

Nu har jag legat på latsidan i solen…men nu blir det uppdateringar!!

Sandrad
0

Här är Liten..som nu kaxat till sig och springer runt i lägenheten som en liten bulldog! (Ja, han har springstil som en sådan=)

Sandrad
0

Belle drar Leo i svansen. Och han låter henne hållas.

Sandrad
0

Easy och Belle poserar lite.

Sandrad
0

Freddie ser söt ut.

Sandrad
0

Jag har nu släppt ihop alla katterna, och det är fullt liv med jämna mellanrum. Lika sant som att människor har olika personligheter, så är det likadant med katter…

Såhär är det hos mig:
Leo, min egen hankatt, gillar alla. Redan från början var det inget fräs åt någon av katterna, snarare lite förstrött sniffande innan han välkomnade dem med en gratistvätt.

Easy, min egen honkatt, fräste vilt åt alla som närmade sig. Fortfarande fräser hon åt Liten, Freddie då och då, men Belle verkar hon tycka om.

Freddie och Belle är ju syskon, och leker mest med varandra.

Belle gillar inte liten, utan fräser när han kommer för nära..

Så, med andra ord är det ett och annat fräs som fyller luften här hemma=) Annars är allt topp!

bananacosmicgirl
0

Låter som att kisarna har det jättebra ju! Vilka söta bilder ^^ Och lite fräs förlänger livet, eller nåt ;)

ouchie
0

åååh så söt liten är! jag tycker att man ser en riktig skillnad på fotona, han ser bara bättre och bättre ut, jag blir så glad av dom… liten har en liten bit av mitt hjärta  ;)

Sandrad
0

Ouchie: Liten har en bit av mitt hjärta också..=) Hoppas verkligen att jag hittar ett bra hem åt dem alla tre.

ouchie
0

> Sandrad: Hur går det för Liten och gänget nu då? Vad gör dom för framsteg (och kanske baksteg..??)?  =)

sumot
0

Så söta dom är och så goa dom ser ut!

Hoppas allt går bra och att "fröken Fräs" inte blir torr i munnen utan dricker ordentligt när hon ska försöka få "Liten" att förstå att det är hon som "bestämmer".

Kram//Glad

Sandrad
0

Ouchie; Allt fint i kattlandet (f.d min lägenhet=).

Alla leker med alla, även om det fräser till i något hörn ibland när Easy inser att hon leker med Liten=)

Har dessvärre upptäckt en massa grejs i Litens öron, den stackarn krafsar ut en massa svart gegg, som enligt mina efterforskningar tycks vara öronskabb. INTE trevligt. Så, ska snart till veterinären med honom igen för att få örondroppar..

ouchie
0

> Sandrad: ååh, stackarn  =(  men det är väl relativt lättbehandlat, och inget katter kan dö av om de har någon som tar hand om dom och tar dom till veterinär..?

bananacosmicgirl
0

Öronskabb är ju i a f ganska lättbehandlat, även om katterna avskyr det - har haft tre katter som fått Otoclean och *avskytt* det. Laura, som är världens snällaste, blev skitsur på mig när jag kom och skulle hälla grejer i öronen på henne. Usch, usch tyckte hon. Men hon blev bra.

Sandrad
0

Ouchie; Ja, precis, så det är inga problem..Liten är dessutom sjukt snäll och ligger still när jag pillar honom i öronen.=)

Hawknestgrove
0

Ja inte kul med öronskabb. håll rent ta en lös bomullstuss doppad i handbalam eller olja och vrid ner i örat. Byt tuss ofta till den är helt ren. säkrare och skönare än topz. Sedan, naturligtvis Medicin

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ouchie
0

> Sandrad: Åååh.. så söt… han har väl fått starkt förtroende för dig, eftersom han märkte hur bra du hjälpte honom tidigare.  =)

Sandrad
0

Jag är lite arg nu.

Enligt vad jag kan se, har jag fått ringorm..och det måste jag ha fått från Liten, med tanke på att han verkar ha de symptomen.

http://norskskogkatt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=6ebdfff6-efbe-43ec-869c-5a937062f2ec

Men, vad som gör mig arg, är risken för att de andra katterna ska smittas? NÄr jag hämtade Liten, fick jag ett sms från en aktiv inom KKS med texten "2 friska 10 veckors kattungar riskerar att skjutas!". Jag skyndade mig att ringa upp och kollade vad det gällde, och fick förklarat för mig att det var akut, att de skulle fångas in under dagen, osv. Jag hade tackat ja till Freddie och Belle redan, men sade ändå ok. Och de var ju enligt sms:et friska, så vad kunde gå fel..?

Detta var/är min första gång som stödhem, och jag hade ingen aning vad som väntade mig..När jag körde för att hämta upp dem möttes jag av en fastighetsskötare, som tillsammans med några boende fångat in katten. Det var bara en infångad, den andra ungen hade tydligen smitit.
När jag tittar närmare på ungen (Liten), är den alldeles förkyld, och det rinner från nos och ögon.

Det visar sig att kks-personen inte ens varit och sett vad det är för kattungar, så hur h*n kan påstå att de är friska har jag ingen aning om.

Så, där sitter jag på en tordagskväll, med en förkyld och eländig, halvvild kattunge och vet inte vad jag ska göra..tänk om han är allvarligt sjuk? Jag hade aldrig haft hand om en kattunge i det skicket tidigare.
Tänk om min bristande erfarenhet skulle skadat Liten?

Och om det nu är så som jag tror, att han har fått ringorm, så är det något som påverkar både mina egna, OCH de andra 2 stödhemskatterna under en lång behandlingsperiod…

Så, jag känner mig riktigt besviken över situationen jag hamnat i med Liten och kontaktpersonen för honom.

Usch. Ledsen

ouchie
0

> Sandrad: Va!? Det låter jävligt dåligt. Om det inte skedde på grund av något slags misstag så är det ju väldigt taskigt gjort.  =(  Inte bra för katterna heller ju.

JosephineF
0

#51 Jag tycker nog du ska ta och testa både Liten och dig själv innan du går och hänger ut kontaktpersonen på KKS. Och i första hand kan du ta kontakt med denne och höra dig för hur det ligger till så han/hon får en chans att förklara sig. Och hur skulle f.ö denna person kunna veta att Liten hade ringorm om det inte yttrat sig förrän nu?

Vad gäller smitta till dina katter/stödhemskatter är det ju risker man får ta när man agerar jourhem, man kan ju inte förvänta sig att hittekatter ska vara helt friska. Dom allra flesta har öronskabb tex..

Jag skulle rekommendera att du ringde vårdcentralen i morgon, annars hinner kanske du föra smittan vidare??

Sandrad
0

Ouchie; Det var inget misstag, h*n skrev klart och tydligt friska kattungar. Nu när jag har hört runt med andra stödhem, har jag förstått att den infon kontakpersonerna skriver ut till stödhemmen/blivande stöhem oftast är sådant de som anmäler ärendena uppger… tydligen kan "en dräktig honkatt" lika gärna vara en hankatt, efter det de andra stödhemmen berättat.

Jag förstår att kontaktpersonerna är överhopade av ärenden och har fullt upp, men det är inget jag kan förväntas veta min första gång? Skriver de "friska kattungar", så förväntar jag mig att så är fallet också!

Det gör mig arg, eftersom om det bara skötts bättre inte skulle få mig att tvivla på min vilja att vara stödhem fler ggr. 

Med detta menar jag inte att dra alla över en kam; kontaktpersonen för Freddie och Belle har varit jättebra. Men viljan till att fortsätta vara stödhem åt Liten's kontaktperson i framtida ärenden finns inte kvar längre…

Sandrad
0

Givetvis är det svårt att veta om katten har ringorm; men att den var snuvig och eländig gick att de till och med för en lekman som jag.

Meningen med inlägget är inte att hänga ut någon; därför skrev jag inte heller ut namnet. Meningen med det hela är att skriva av mig, och att uttrycka mitt missnöje över den felaktiga informationen! Vet man inte säkert (så säker man nu kan vara), så skall man inte heller skriva "friska". Det hade varit bättre om jag hade fått all information i handen, och själv fått möjligheten att ta ställning till det hela.

Jag kunde knappast bara vägra att ta med mig katten när jag kom dit och såg i vilket skicka han var..

Hawknestgrove
0

#54, det tycker jag är synd. Det blir ju till syvende och sist katterna som lider av det. Ta ett rejält snack öga mot öga i stället. Och vad du gör och inte gör, ta kontakt med vårdcentralen, så får du ju visshet i om det är ringorm!

JosephineF
0

Jo, vägra kan man alltid om man är rädd för att smitta sina egna katter. Men jag vidhåller att jag tycker du ska kolla upp med läkare på dig själv och veterinär på kissen innan du hojtar ringorm. Vore det nu inte ringorm så ser det bara illa ut för KKS. Som sagt, kontakta den person du är missnöjd med och försök reda ut detta innan du skriver här. Det finns en hel del personer här som arbetar inom KKS och det är kanske inte så himla skoj att se en sådan här anklagelse när du inte har någon grund för den - du vet inte att det är RO innan du testat! Och ÄR du nu så säker på RO så se till att få rätt medicin för det!

Sandrad
0

Ville bara tala om att jag har pratat med berördra parter om vad jag tycker och tänker, jag ville bara ventilera mina upplevelser. Allt med att vara stödhem är inte odelat positivt, vilket jag tycker är viktigt att påpeka.

Jag tänker inte diskutera saken vidare här i denna tråden, det ser bara trist ut i vad som skulle vara min positiva och glada stödhemsdagbok=)..men åsikterna har jag tagit till mig, även om det finns saker jag inte håller med om.

Nåja, fortsätter nu med att lägga in lite nya bilder istället!

Sandrad
0

Liten leker vildkatt=)

Sandrad
0

Kolla in de ögonen…

Sandrad
0

Belle busar med lekpappa Leo's svans, och han är så obrydd som bara han kan vara=)

Sandrad
0

Titta så mysigt man kan ha i en låda!

Sandrad
0

För rättvisans skull måste Freddie också få lite utrymme i dagboken=)

Hawknestgrove
0

Sötnosar!

Sandrad
0

Ja, ibland är de bedårande…kanske inte riktigt lika kul när de väcker en kl 5 och vill ha maaaaat. Bah. Men det är tur att det positiva överväger det negativa…

Sandrad
0

Förresten, lade in en annons på Blocket idag;

http://www.blocket.se/vi/12728803.htm?ca=23_11_s

Och Christina, min förmedlare, har redan fått en intresseanmälan på Belle! Hoppas hoppas hoppas att det är en bra människa! Hon ska komma och titta på henne i veckan…och man kan ju hålla tummarna för att hon gillar Freddie också=)

Sandrad
0

Nyss hemkommen från ett läkarbesök; och jajjemän, jag har ringorm. Och numera även pojkvännen, vilket jag i henlighet glädjer mig åt, för att slippa vara ensam med utslagen;-)

Skämt åsido, så känns det mindre kul. Ska till vet. med Liten på onsdag, och måste antagligen behandla ALLA mina katter, eftersom smittorisken är stor..

Däremot är det bara lokal behandling som gäller; dvs jag, pojkvännen och katterna ska medecineras. Man behöver inte desinficera hela huset, vilket jag tackar och bockar för.

…hoppas nu inte bara katternas behandling blir en dyrköpt historia..

JosephineF
0

#67 Hahaha, skadeglädje minsann? ;) Skönt att du slipper städa ihjäl dig iaf, hoppas ni blir friska nu.. Stackars Liten, vad han ska känna sig som boven i dramat.. =/

Sandrad
0

Jossan; Han ÄR ju boven, så med all rätt=)

Nya bud ang. desinficering av hela huset; det skall tydligen göras enligt veterinärer och dyligt. Läkare har tydligen inte så bra koll…den JAG hamnade hos, iaf.

Sandrad
0

Freddie och Belle flyttar ikväll!

Fort gick det också…
Eftersom de inte har några symtoon, är risken minimal att de är smittade. Med andra ord ville inte kks medicinera "i onödan", utan det tas om hand först om de uppvisar symton. Bra det, för det var ingen billig medicin!

Deras nya hem ja…igår skickade nya familjen in en intresseanmälan till förmedlaren, och idag var de och tittade på dem. Från början var det bara Belle de visat intresse för, men de blev förälskade i Freddie också..och jag argumenterade för att de skulle skaffa 2, så att de kan underhålla varandra om familjen skulle vara borta längre stunder.

en liten familj bestående av ett par med en dotter på 10 år, de hade haft katt förut, så de visste vad det innebär, de är jättetrevliga, och bor dessutom bara ett stenkast härifrån. Kunde inte bli bättre!

Men oj, så tomt det kommer att bli ikväll, när 5 katter plötsligt blir 3…

Men, som tur väl är så känner jag att de kommer att få det toppen. Och att de dessutom har turen att hamna i SAMMA familj båda 2 är ju perfekt!!

Det kom in en intresseanmälan på Liten idag också, men han måste nog medicineras ett tag innan han han flytta…men, komma och titta och bli förälskade kan de ju alltid göra innan, så blir han riktigt efterlängtad när han väl får flytta=)

Hawknestgrove
0

Så bra……Men måste du verkligen tokstäda hela huset?

bananacosmicgirl
0

Whoo, Freddie och Belle får flytta tillsammans :D Så roligt att höra. Hoppas att de får det hur bra som helst (och att de slipper ringorm :s).

Men tokstäda verkar ju inte särskilt kul.

Sandrad
0

Gunilla; Ja, enligt de jag pratat med på KKS och enligt all info jag kan hitta om det på nätet, så är det dessvärre så=(

Bananacosmicgirl; Ja, det kunde inte varit bättre=) 2 intressenter på Liten som skall komma i veckan också! Tokstäda är aldrig kul när man MÅSTE…men det är bara att bita ihop. Suck.

Hawknestgrove
0

SAndraD, se det så här…..då slipper du julstäda, hihihihFlört