Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1509 ggr
Lena
0

Hittekatter i andra länder.

Har du några erfarenheter av hittekatter i andra länder? Berätta i så fall gärna om detta i denna tråd!

1. Vilket/ vilka länder har du erfarehet ifrån?
  2. Vilken status verkade huskatten ha där?
  3. Hur behandlades katterna?
  4. Fanns det några katthem där?
  5. Såg du mycket herrelösa katter ute på gatorna?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Pelusa
0

Vilket/ vilka länder har du erfarehet ifrån?

Flera sydamerikanske länder men främst från Argentina.
Dessutom USA (Massachuetts) samt de flesta medelhavsländerna, Spanien, Italien, Portugal… samt Ryssland (Jalta).

**Vilken status verkade huskatten ha där?
**
I Sydamerika lever katterna ett eländigt liv. Av någon märklig anledning jämställs de allmänt med diverse skadedjur som sägs sprida smitta och sjukdomar. De lever helt fredlösa, jagade, mördade, misshandlade. Har t ex aldrig sett någon ha en innekatt i Buenos Aires! Kattens status bland befolkningen i de flesta sydamerikanska städerna är plus minus noll!

I Spanien och Italien är man oxo fortfarande barbarer! Katthållningen generellt är urusel - men alltså inte bara katthållningen utan öht djurhållningen i stort! 

På Tenerife, kring Arguineguin-kusten ainns för ett antal år sen en berömd svenska, en krögare som heter Kajsa som värnar om missarna där. Hon inte bara visar sina anställda hur god djurhållning ser ut. Hon föregår dessutom med gott exempel genom att ha mycket välvårdade, halsbandprydda restaurangkatter som tydlien har till uppgift att hålla rent området från diverse gnagdjur. Missarna hjälper ju därmed människan att överleva i en osund miljö vilket hon framför med stor pondus!

På Jalta såg jag inga hittekatter alls på gator och torg.

De amerkanska missarna jag såg har ett bra inneliv, dock lever samtliga utan klor… :(

Hur behandlades katterna?

Som sagt, för de mesta mycket fult och mycket grymt!

Fanns det några katthem där?

Nope! Inte vad jag vet!

Såg du mycket herrelösa katter ute på gatorna?

Japp, i Spanien t ex så kryllar det ju av utsvultna kattgrupper som söker efter mat i rännstenen, sopsäckar och -tippar etc.

/Pelusa

mantrats
0

#1 Hemska erfarenheter du delar med dig av Pelusa men nödvändiga.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men på mig verkar det som om det i främst katolska länder finns en kultur/tradition som gör gällande att djur i allmänhet och katter i synnerhet inte har något som helst värde. Rätta mig om jag har fel.

//Rolf-mantrats

Lena
0

#1 & 2 Det där varierar mellan olika delar av medelhavsområdet. Jag är mest bekant med Italien och där har djurhållningen förbättrats avsevärt från 1970 talet till idag. Min favoritstad är Venedig och där har katten - som ni kan läsa i min artikel här på Hittekatter - en gudomlig rang sedan pestens dagar. Dock fanns det på 1970 talet alldeles för mycket katter vilket man numera kommit tillrätta med. Södra Italien släpar efter i djurhållning såväl som i annat.

En anledning till att katten har dålig status i vissa katolska länder kan vara en kvarleva från inkvisationens dagar när katolska kyrkan förföljde katten som en djävulens följeslagare. Fast detta slutade man dock med i skuggan av pesten som slog tillbaka på människan och fick dem att inse hur viktiga katterna är för människans överlevnad. Möjligen ligger den här vanföreställningan kvar i bakhuvdet ändå hos vissa kulturer???

En person jag känner som bor på Gran Canaria har berättat att katterna där inte har någon status alls. Hon försöker på olika sätt att ändra inställningen hos dem hon möter. Hon har även berättat om liknande initiativ som Pelusa där enskilda personer från andra länder i Europa startat olika projekt för att rädda hittekatter.

Nederländerna har en mycket bra djurhållning över lag, det gäller även katter. Amsterdam har samma syn på katten som man har i Venedig, dvs att katten är ett högt stående djur som hjälpt människan att klara pesten.

Grekland är tyvärr inget vidare. Dock anses Grekerna gilla katterna och är i regel inte elaka mot dem. Däremot brister det när det gäller kastrering och vaccinering. Se vidare artikel om DAPS.

Ryssland har jag besökt och där tar man hand om både hundar och katter fast liksom i grekland sköts inte det här med kastrering och veterinärvård som det borde göras.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

cat-malou
0

Var i Gambia förra månaden och det dröjde 5 dagar innan jag överhuvudtaget såg till en katt i det lilla samhälle som jag besökte. Fick veta att katter ansågs vara tjuvar och alltså inte speciellt populära även om det fanns en del folk som hade katt som även fick gå in i husen.

Över lag så behandlar de djuren helt annorlunda än vad vi är vana vid, t ex hundarna fick finna sig i att bli slagna och bortschasade även av små barn. Djuren överlag fick i mesta möjliga mån själv skaffa sin föda, detta gällde både hundar, katter, grisar, höns osv.

Bruno
0

Rom är nog enda stället jag sett katter i storstan…. och där var det så många så jag blev förskräckt som bodde i Colloseum…..det är nog iaf en 16-17 år sedan jag sist var där så jag hoppas det blivit bättre sen dess…. men jag tror bara jag såg dom på ett av besöken dit för att det antingen var väldigt tidigt på dagen eller väldigt sent…..jag tror de medvetet höll drj undan turistmassorna….det var en park någonstans i Rom som åxå hade rätt mycket katter..

när jag såg katterna i Colloseum så stod det fat med mat åt dom… ytterligare en anledning att jag såg dom… så någon måste ju uppenbarligen bry sej om dom…

Lena
0

#5 Min uppfattning är att Italien skärpt till sig betydligt när det gäller djurskyddsfrågor. Jag vet dock inte med säkerhet hur det är just i Rom. Jag var i Neapel för några år sedan. Där var det mycket hundar på gatorna. Fast vovvarna verkade ha sin tillhörighet och såg glada och pigga ut. Katter såg vi bara två, tre stycken som verkade vara hemlösa. Jämfört med Athen där det vimlade av utsvultna katter överallt.

//Lena

Pelusa
0

Just Neapel, hela kusten mot Sorrento samt öar som Capri har stora hemlösa kattkolonier som gör ont att se! Det förpestar hela tillvaron för långa tider efteråt!

Själv har jag numera försökt sluta besöka länder med taskig djurhållning, dvs jag kan knappt åka nånstans öht numera! Skrikandes
Hm…kan isf vara lilla Holland som står på tur …*funderar*Fundersam

/Pelusa

Lena
0

#7 Nederländerna kan du åka till Pelusa :) Som sagt ovan Italien börjar allt att bli bättre. Italienfreak som jag är har jag följt landet sedan 1970-talet och ser nu att det går åt rätt håll där. Även om det finns mycket kvar att göra i de södra delarna som skiljer sig oerhört från de norra.

/Lena

Lena
0

Aktiverar denna gamla diskussion som nog aldrig tog riktig fart då den var ute första gången.

//Lena

Erika91
0

Har faktiskt bara varit i Danmark och där mötte jag inga hemlösa/hittekatter. Jag har ingen erfarenhet därifrån eftersom jag inte sett några under den lilla tiden jag var där.
Men det innebär ju inte att det inte finns några hemlösa katter. Det finns det säkerligen, men om det är värre eller bättre eller ungefär likadant som här i Sverige har jag ingen aning om.

Spännande att läsa hur hittekatter har det i andra länder. Men tyvärr ingen rolig läsning man önskar ju att det vore bra eller i alla fall bättre där. Men det var ändå bra att få erfarenheter av olika länders situation av hittekatter.

Hawknestgrove
0

Bodde ett år i Spanien och blev bara så förtvivlad över hund och katthållningen där. Mitt finaste julaftonsminne har jag dock från Alicante. Jag och min dåvarande sambo matade alltid de hemlösa hundarna och katterna varje natt på ett ställe. Inte mycket, men lite matrester, bröd och ben som vi tiggde oss till

på julafton så kokade vi en jättegryta med kyckling och ris. när den hade svalnat, så åkte vi ut till vovvarna och kissarna. Bättre julafton har jag aldrig varit med om.

Vi bodde även ett tag i Hamburg. Där såg jag varken det ena eller det andra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

Var länge, länge sedan jag var utomlands nu..och jag kommer inte att besöka dom länder där katter o hundar går lösa o lever i misär..skulle inte orka med tanken att fara hem igen efter semesterns slut o inget kunna göra för att hjälpa dom…isåfall hade man viljat smuggla med sig varenda katt..och även hund om man kunnat..

Har en kompis som ofta besöker sin syster i grekland..vissa är djurvänliga..men det finns också motsatsen..i vintras lades gift för att katterna skulle försvinna på det viset…det är en fruktansvärd o bitter sanning…nej…jag far inte till dom länderna om jag så blev bjuden, det klarar jag inte!

Engla
0

Jag har rest runt lite överallt, men har aldrig sett några hemlösa katter. Förmodligen finns de, men vi såg aldrig några. Däremot såg vi väldigt smala hundar när vi var i Egypten.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis