3 frågor
Nu har jag tre frågor som jag vill ställa;
1. Vad kan det bero på att kattens ögon rinner mycket ibland?
2. Vad kan det vara för något som orsakar att katten har en brun/röd liten prick i ögat?
3. Farmorss katt Loppen nyser när han druckit vatten. Vad kan det bero på? Är dte farligt? Han är vaccinerad mot kattsnuva och kattpest. Men har bara varit det i ett år..
Kanske ska tillägga att en katt dog för några år sedan.. han nös då hela tiden. Men det var år sedan, kan det ha något betydelse när han nyser idag?
Putt

Putt
Kan det vara ögoninflammation?
Kan katter få noskvalster som hundar?
Kan det vara så att han råkar få in vatten i näsan när han dricker?

Vad är noskvalster för något?

jagtror inte det är så farligt , men det är värt ett besök på djursjukhuset , så behöver du inte oroa dig

men det är en veterinär som åker förbi några gånger i veckan och hon vill gärna komma förbi och kolla och det får hon på katterna och hon har inte sagt nått men det kan ju hända att den katten inte vart framme då..när hon kollat till de..

jag hoppas det går bra, det kanske bara behövs lite medicin

tack :) jag hoppas och tror inte att det är nått allvarligt! Men det är bättre att man kollar på det än inte! Bättre en gång för mycket än en gång för lite brukar man ju säga..
det är en typ av kvalster som hundar som nosar mycket ute kan få. Relativt lätt att behandla men bör dock ej ignoreras då de kan få problem med luktsinnet och luftvägarna. Vet dock ej om katter kan få det…tänkte mest högt…

Okej. Men jag ska be farmor att ta kontakt med veterinären!
Ja, just det, noskvalster….nu fick du mig att tänka. Är katten vaccinerad för ett år sedan, är de dags igen. När ögonen rinner, så kandet vara antingen lämningar efter kattsnuva eller tilltäppta tårkanaler.
NI minns kanske, att jag för ca 1 år sedan frågade om Arne, som grät på ett öga hela tiden? Jag gick till vet och rensade tårkanalen, två ggr, men det hjälpte inte. Veten sa, att onödigt att plåga honom med narkoser igen, det var bara ett kosmetiskt problem, så jag lät det vara. Då hade han blivit smitad av lilla ebbis, som inte var vaccinerad på den tiden av kattsnuva. Arne har varit vaccinerad jämt, men en liten släng fick han alltså, som besto, hör och häpna, ända tills för ca två veckor sedan! Alltså i ett och ett halvt år! Men nu är han helt ok, efter att veten sa till ig att det inte var något att behandla så brydde jag mig helt enkelt inte och det slälvläkte.
Men jag tycker också, att det är på sin plats att gå till vet och få konstaterat vad det är. Antibiotika behövs nog.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Men veterinären säger att man ska vaccinera katten varannat år.
Oj det visste jag inte att han fick.. men tur att det är bra nu! Jag har hört katter som är vaccinerade som fått en liten "känning" av kattsnuva..
Ja det ska vi göra!

Min veterinär säger också vartannat år
Det är lite olika vad veterinärer säger. Jag fick rådet att vacca varje år då vi har så många olika katter som passerar i vårt hem, stödisar, skyggisar mm. Bara för att vara på den säkra sidan tyckte han. Men jag tror att vartannat år räcker för innekatter som inte utsätts för smittorisk på samma sätt som våra gör.