Intubation hos katt?
Intuberar vet. katten alltid vid en kastration?
Vår veterinär gör det aldrig, varför? Det är ju inga stora operationer!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Hankatterna sövs väl inte alltid?

hoppas inte att det förekommer att hankatter inte sövs vid kastreringen!
Ankie, menar du hon- eller hankattkastrering?
#3 Min Hamlet var vaken enligt förra ägaren. Dom ger dom bara lugnande.

Det var det värsta jag hört! Är katterna vakna under kastrering?
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

tror inte ens det är tillåten… aldrig hört förut.
/Miranda
Mina hanar har då sövts, alla fem.
Honorna självklart sövda
Hamlet kastrerades av en distriktsveterinär vet jag - kan det ha med det att göra? Han har tydligen en privat praktik hemma nu för tiden.. Jag tyckte själv det lät konstigt, men förra ägaren fick vara med under ingreppet och såg själv att katterna var vakna.

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om en distriktsveterinär kastrerar katterna utan sövning, det gör de väl på grisarna så de tycker väl att det funkar bra. Skulle inte tro att det är tillåtet på någondera djurarten. Men nog har mina katter blivit ordentligt sövda vid kastreringen allt men jag har ju gått till en veterinärklinik som handhar smådjur.

Rasmus var då sövd för han var inte riktigt vaken än när vi hämtade honom hos vetten för 13 år sedan….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Jag tycker själv att det låter jättekonstigt. Men denne veterinär säger att det är skonsamt mot djuret, han söver tydligen honkatterna men inte hanarna. Det är inte en veterinär jag själv skulle välja att gå till då jag har min favoritvet i Timrå, det var som sagt inte jag som ägde honom då han kastrerades. Kan detta vara olagligt tro? Då måste man ju göra något åt det..

Alla mina katter har varit sövda under kastrering..hon som hankatter…att inte söva låter otäckt…usch..det är ju ändå kroppsliga ingrepp dom gör…

Det är väl inte så konstigt egentligen. Den farligaste delen av ingreppet är ju just sövningen. Samma för människor. Man undviker det så långt man kan. Kan man operera med lokalbedövning så gör man hellre det för att det är säkrare.

#9 Grisarna kastrerar de utan bedövning för att det tydligen ska påverka smaken på köttet annars. Djurplågeri. Har varit rabalder om huruvuda det ska vara tillåtet eller inte, men jag tror de fortfarande gör så.

kastrera en katt med lokalbedövning går nog inte…. lite svårt att få katten att förstå att den ska ligga stilla en stund… :)

Ja, inte vet jag. Hur bedövar de då?

Vet inte om jag inbillar mig detta, något jag ofta har funderat över. Då var jag 10 år, därför vet jag inte om minnet är sant eller inte. Min ena hankatt kastrerades för 30 år sedan. Om jag minns rätt så var det hemskt. De stoppade in honom i en form av påse så bara huvudet och baken stack ut. Lokalbedövade och snittade. Sedan var det klart. Men som sagt, vet inte om det är sant. Fast å andra sidan, hur skulle jag annars komma på det minnet.
Men efter det så har mina kissar sövts för allt, och de har inte blivit intuberade. Har alltid varit med på början av deras ingrepp sedan jag var liten. Konstigt nog, men ville vara med för att jag ville att kissanra skulle må bra. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Skulle aldrig tillåta att katten INTE var sövd under kastration, då skulle jag ta katten och gå därifrån direkt, det är ju djurplågeri av högsta klass och av en veterinär dessutom……..nej fy f*n säger jag bara.

# 16 dom sovas precis som honkatter, fast oftast mindre djup.
Dom flesta kliniker har förhoppningsvis ett gasnarkosapparat för större ingrepp som honkattkastrering. Det är då katten oftast intuberas.
#15 Som sagt såg dåvarande ägaren hela ingreppet. Dom fick lokalbedövning och lugnande, men bägge katterna var vakna under ingreppet. Den ene fick dom hålla i.
Nu vill jag veta - är detta olagligt? För då vill jag anmäla denne veterinär! Är det lagligt men "opassande" kan jag ju inget göra.
#17 När min hankatt kastrerades för 16 år sedan nämnde jag för min mamma att han hade varit sövd.Behöver dom sövas för det sa hon förr i tiden snöpte man dom bara. Jag vet inte hur det gick till men det är möjligt att katten stoppades i en påse så de kom åt att skära.Någon lokalbedövning fanns inte. Men detta var längesen 30-40 talet kanske.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

# 20 kolla med jordbruksverket
Mailade dit och frågade…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tack #22 & #23
HAr också hört, att en vet här i Tanum förut kastrerade hankatter med lokalbedövning. Katterna mådde jättebra efteråt. Han rullade in dem i en matta och lokalbedövade. Fördelen var, att kissen mådde inte pyton efteråt. Sövningen i sig är ju också en risk. Huvudsaken är ju, att själva kastreringen ine känns. Är själv livrädd för att söva mina katter, har ju varit med om en gång, att en katt som var helt frisk, aldrig mer vaknade…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Så du tycker inte det låter skumt, Gunilla? Jag vet inte alls vad jag ska tro.. Kan ju vara enbart av omtanke för djuret han gör det?
Nej, ärligt talat inte. En bekant till mig kastrerade sin katt hos honom för länge sedan. Jag tyckte det lät läbbigt, men som hon sa, katten var ju hur pigg som helst efteråt. Då fick jag faktiskt tänka till lite. vi själva föredrar ju att opereras med lokalbedövning, eller hur? i den mån det går, alltså!!!!Tänk själv, att slippa må pyton efter operationen!
Min oro över detta var just detta inlägg jag läste på Spinn, hon har skrivit ett till inlägg oxå. Detta är ju fruktansvärt

§27 Jag skulle då aldrig i livet operera mig med lokalbedövning. Jag vill definitivt inte veta vad de gör under operationen. Varför skulle man må pyton efteråt menar du? Jag har ju nyligen gjort en bukoperation och jag mådde inte det minsta illa efteråt. Det var väl mera förr i tiden när de sövde med eter som man mådde illa?
Hm…jag opererades för 15 år sedan , när jag bröt benet. Då var det meningen, att de skulle spika ihop det med lolaklbedövning, men tyvärr så fick de söva. Mådde apdåligt efteråt. Spydde som en liten blå. De sövde inte med eter. Spruta i handen

§30 Fast på 15 år hinner det ju hända mycket :)

#2 Sverker kastrerades nersövd..
Ja, men får jag välja, då vill jag ha lokalbedövning. Skall in för en fnuttoperation i augusti nu och det blir tack och lov lokalbedövning. Funderar på att köra själv.

Håller med Gunilla. vissa saker funkar perfekt med lokalbedövning. Jag mår också h-vete när jag vaknar ur sövning. Men idag så har jag lärt mig att man kan få en spruta mot illamåendet. Vilket jag numera kräver att de ska sätta in i mig så fort jag börjar kvickna till. Sedan har jag gjort mindre operationer med lokalbedövning. Det var faktiskt rätt intressant att titta på arbetet tills jag såg lite blod. Då behövdes nästan ingen lokalbedövning, svimmade nästan :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Det är väl skillnad för oss människor då vi faktiskt kan prata med vår läkare och ifrågasätta lokalbedövning eller sövd vid olika operationer.
Det kan ju knappast en katt göra.
Hälsningar Efvis
Ja, jag är faktiskt delad där. Eftersom jag vet att det har fungerat bra. JAg antar, att Katten får något litet lugnande, annars så blir det ju inte hanterbart. Men för t ex TNR projekt, så vore det alldeles utmärkt med lokalbedövning, då även eftervården kan kortas ner en hel del, vilket i sin tur betyder det som allt beror på, nämligen pengar.

hihi gunilla, lokalbedövning på en förvildad katt? 

Hankatterna som jag varit med här får något lugnande som de somnar av,har inte frågat vad det heter.Har iaf varit med under själva operationen och kissarna sov faktiskt.Det är ju en enkel operation att kastrera en hankatt i normalfallet.
De honkatter som kastrerats (jag har tittat på även då) har fått mer sövningsmedel och också mått betydligt sämre efteråt.
Nja, Miranda, en lätt, lätt sövning och lokalbedövning. Givetvis med klämbur först. Om det går, naturligtvis… Varje timme är ju dyrbar speciellt för er stackare som står för kalaset

Det är svårt att ge en förvildad katt en så liten dos att den bara är mild sederad, dom vaknar även upp snabbare än tama katter, det har nog med stress och adrenalinhalt i kroppen att göra att dom metaboliserar narkosämnet snabbare.
Dessutom tar man tillfället att undersöka en TNRkisse ordentligt från nos till svans vilket är lättare när dom sover. 
/Miranda
du har nog rätt. men jag tror nog ändå, att ibland kan det vara bra anser i all fall jag.