Kattmynta
Hej!
Jag undrar hur man odlar kattmynta. Med frön eller plantor? Var får man tag på dessa? Har kollat på Blomsterlandet men inte sett någon kattmynta, vare sig som frön eller plantor. Det finns dock andra sorters mynta. Eller kallas den bara kattmynta men heter något annat?

Vet du var Öspab växtvaruhus ligger. Ligger på Silvervägen. Dom kanske har kattmyntaplantor. Kallas oxå Nepeta faassenii eller kantnepeta. Man kan så frö oxå, tar ju lite längre tid för den att komma upp, så att man kan använda den. Har du trädgård växer den bra. Men se upp så inte katterna förstör den om du ska ha det till kks mössen.

Tack för hjälpen! 
Är det någon som vet om mördarsniglar ger sig på kattnepeta? Har fått stor trädgård, men mycket snigel tyvärr.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#3 Har haft kolonilott, Jag tyckte dom där mördarsniglarna åt allt som kom i deras väg. Tilloch med varandra. Testade öl fälla, men det blev dyrt att hälla en massa öl till Sniglarna. Min svärmor går och plockar sniglarna och häller dom i vatten med salt i. Äckligt ser det ut. Jag ryser!
Vad roligt att du fått en stor trädgård! Jag är så avundsjuk!
De äter inte allt trots allt. T.ex. låter de den vanliga myntan vara ifred. Rosor och pelagonior är andra exempel som de inte går på. Trädgårdsexperterna råder nu att man ska välja växter som de ratar eller skyr. Har själv köpt ett snigelredskap som är ett vasst blad som sitter på en käpp. Ska vara skonsamt för sniglarna, men äckligt är det…
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Men då kanske dom låter bli kattmyntan oxå!
#6 Jag hoppas det och framförallt att vi ska hitta en planta så att vi kan pröva.
//Lena

#3 Jag har massor av kattmynta i trädgården och även massor med sniglar men det är inte speciellt förtjusta i den så den prunkar hela sommaren. Detta är ju till stor glädje för alla katter i omnejden…dock så är inte mina katter så fötrtjusta i att dela med sig..det vaktas och lurpassas bakom boxbomen ibland.
Vem behöver tv-underhållning när man är med katt?
Hälsningar Efvsi
Huuuu Lena…. Tycker synd om dig……Dessutom måste du ju ta rätt på snigellliken! De är ju kannibaler!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#8 Det låter bra! Får satsta på hela landet fulle av kattmynta med andra ord. :)
Att de äter upp varandra gör ju inte så mycket!
//Lena
Nä, lena, men de befruktar sig själva också! Vi får köra TNR på dem…..
#11 Halshugger med ett singel-redskap jag köpt på COOP Bygg. Sak vara det skonsamaste. Inte kul alls men nödvändigt för snart ser vi inte gräset för all snigel.
//Lena
Ja, men sen är du tvungen att ta reda på slemmona… annars så äter polarna upp dem och förökar sig….Stackars er, som har det eländet. Än så länge så är jag förskonad.

Vad är grejen med kattmynta egentligen? Katterna jag växte upp med blev helt knasiga som om det var något knarkigt med det. Är det knarkigt för katterna? Vi blev fundersamma och lät dem inte få något med kattmynta då.
Ja, detsamma med valerian, vänderot. det är ju de där klösbräderna i papp preparerade med. de blir som tokiga ibland över klösbrädan, ligger i trans, nästan….

Det ska vara helt ofarligt iallafall, även om de blir som galna i det!
Valeria, är det det som är i flytande catnip? För det luktar ju inte likadant som kattmynta.
Nä, lukten påminner om fotsvett, faktiskt….