Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 935 ggr
karins
0

I dag bakar jag......

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

KATTMYNTA!!

Klipp ner busken, Tag fram 2 plåtar med bakplåtspapper på. Fördela kattmyntan jämt över bakplåtspappret som ligger på plåten. Sätt ugnen på 40 gr. Sätt in båda plåtarna med kattmyntan på. och låt stå i ugnen ca, 4 tim. skifta plats på plåtarna efter halva tiden. När kattmyntan ser lagom torr ut stäng av ugnen. Vid det här laget är katterna heltokiga, ge dom ett smakprov! låt sedan myntan stå kvar i ugnen över natten. På morgonen smulas myntan ner i en plastpåse. Så nu är den färdig att användas i kks leksakerna till era katter! ;-)

karins
0

och nu bakas den i ugnen…

Alexej
0

Det luktar säkert gött!Flört

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Hihi, jag tog moder natur till hjälp! Så nu har jag första omgången torkad och klar. Nu ser jag att det växer som bara attan på pyssas grav igen, så när blomningen är på slutspurten, så är det dags för nästa skörd. KArin, du ska inte baka min kaka?Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

karins
0

Jag har ju ingen plats att hänga upp min mynta på för torkning…så jag tog hjälp av elen. min mynta växer ju på balkongen i en spann med plast runt. Men där blir tyvärr inga blommor…? Ja din kaka Gunilla…kan jag väl…Kan tala om Landfeak…det luktar i hela lägenheten!!

rulda
0

usch jag tycker inte om lukten av kattmynta :S men jag får väll stå ut. här håller humlorna fortfarande på med blommorna men snart så :D

karins
0

Hemlis Är den färdig Stina?…Jepp du Ludde….ska vi ta ett smakprov…självklart….psst Matte kommer!!

Erika91
0

Oj jasså så gör ni när ni lägger i kattmynta i KKs-leksakerna :)
Jag trodde att ni köpte - jag har noll koll ;/

karins
0

Har köpt oxå Katter-e-mitt-liv. Men kan man odla själv är det ju det bästa. Flört

Erika91
0

haha okej. Jaa dte är det ;)

Hawknestgrove
0

Ja, efter en lång diskussion härinne, KAtter-e -mitt liv så kom vi alla underfund med att den kattmyntan man köper som egentligen heter kantnepeta funkar precis lika fint som köpt kattmynta. Jag har ju bara låtit min vissna ner förut. Nu var jag ute och rensade ogräs på Pyssas grav, Myntan formligen exploderar! Så om ett par veckor så är det dags för nästa skörd! Men karin, häng upp i taklampan eller nåt! det torkar väldigt fort!

karins
0

Jag har fått för mig att det ska hänga svalt och mörk…..ska prova taklampan nästa gång. Ska ner en vända till Skåne innan hösten..och norpa brorsans kattmynta. Undrar just om han kan klippa ner och skicka det med posten…hmmm..

Erika91
0

#10 Den diskussionen har jag missat? Eller glömt.. aja whatever.. Ja, efter en lång diskussion härinne, KAtter-e -mitt liv så kom vi alla underfund med att den kattmyntan man köper som egentligen heter kantnepeta funkar precis lika fint som köpt kattmynta Du menar att den kattmyntan man köper i affären är lika bra som kattmyntan i trädgården?

Sedan så tycker jag inte att det är nåt fel med myntan från trädgården :) Om du trodde att jag tyckte det :)

karins
0

Mycke billigare att odla själv, och färskare, ialla fall så här års!

Hawknestgrove
0

Haha, nej då!!!! Det är bara det, att innan den här diskussionen för ett tag sedan, så lät jag min kattmynta på Pyssas grav bara växa och vissna ner. Slöseri.  Apropå torkning, svalt och mörkt??? Det var jag lite rädd för, så jag hanterade den som hö. Den ska ju torka ljust och torrt. då var jag säker på att den inte möglade, vilket du också är garanterad nu när du torkar i ugnen.

karins
0

Jaha ljust och torrt….eller bara torrt, så att det inte möglar..just det Gunilla. Väldigt bra det där med att hantera det som hö!!

Sidentass
0

åhhh vad spännande detta låter..våra missar skulle säkert bli helkollriga;-) Dom gillar nämligen myntafröna så till den milda grad!

Sidentass

Engla
0

Karin: Ängla är snart på väg till dig….med hopp om att få lite kattmynta…Räcka ut tungan

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
0

Tack för "torktipset" Karin! Jag är på jakt efter en kattmyntaplanta att sätta här i trädgården. Vad jag vet är kattmynta = kantnepeta. De brukar vara lättodlade.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

elena
0

Klippa ned busken, ja. det fixade katterna själva. Inte ens roten är kvar. Självhushållning heter det visst.

karins
0

Kanske Ängla kände doften enda bort till er. Johan och Nicklas hatar när jag bakar kattmynta. dom tycker det luktar förskräckligt.

Kattmynta växer som ogräs.

Ja ska man ha kattmyntan till något annat än till sina egna katter, gäller det att man hängnar in den väl.

karins
0

Puttar upp denna tråd…

Sidentass
0

Men åhhh så husliga ni är…det är inte utan att jag skulle vilja prova nångång..kan tänka mej att det skulle bli full fräs på katterna här;-)