Nybliven hittekatt-ägare...
Hej! Ulrika heter jag och är ny här på forumet. Bor med min familj i Sörmland på lantgård. På måndag hämtar vi en katt från Katthemmet i Skogstorp, Eskilstuna! Vi har inte haft katt tidigare och hoppas kunna göra allt rätt.
Kattlåda, strö, spade, borste, transportbur, skålar, halsband, mat och leksak införskaffade vi igår, är det något vi glömt bort? Hur länge behöver den vara inomhus tills den boat in sig? Vi vill ju inte att den ska springa bort.
Vi har redan varit och sett den, det var personalen där som "matchade" ihop oss! Väntar med att ta hem den till på måndag eftersom vi byter köket i helgen och det blir lite bullrigt. Vi kallar den för Tiger och den är jättesocial!
Tiger hittades i ett område i Eskilstuna, hade öronskabb och saknade id-nummer, chipp och halsband. Jag var ett tag orolig att han bara var bortsprungen och tillhörde någon familj. Personalen på katthemmet tyckte inte det var så troligt. Min man resonerade som så att då får ägaren skylla sig själv, oansvarigt att inte ha en ID-märkt katt.
Har ni allmäna tips och förmaningar när vi hämtar hem vår nya famuiljemedlem?

hej .lycka till. det kommer nog gå jätte bra.men låt kissen va inne ett tag och skäm bort den så mycket som möjligt så vill den alldrig springa bort från er, borsta den lite varje dag,och gosa med den, men inte för mycket i början.lite itaget.
Hej, välkommen här. Det kommer nog blir bra, som siberlina skrev här. När det är dags att gå ut, tar en dag när det är lugnt och soligt. Öppnar dörren och sätt dig ute i närheten av dörren. Låt katten bestämma själv takten. Den får säkerhet när du sitter där och har samtidigt möjlighet att snabbt springa in i säkerheten inne. Tar katten med dig in sedan. Kattluckan är alltid bra.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Som sagt ovan bör katten vara inne ett tag för att den ska veta att den bor där nu. Skulle rekommendera något att klösa på också, förutom det ni har köpt - ett klösträd, eller en liten klösmatta som man kan sätta på väggen. På det sättet slipper ni få era möbler sönderrivna när kisen vill vässa klorna ;)
Lycka till, det kommer säkert gå hur bra som helst!
Grattis till din nya familjemedlem jag kan gissa att jag inte är den enda som är nyfiken på att se bilder :D
Se till att kissen vänjer sig vid dig först och främst. Att han ser dig som en trygghet. När han väl ser dig som en kär vän som gosar och ger mat så kommer han att komma hem igen.

Men så roligt att ni tar hand om en kisse från ett katthem!!
Kommer säkert att gå jättebra..tror det är bra att hålla katten inomhus en tid så att den får lära sig på riktigt var den hör hemma innan den går ut..viktigt är nog dock att hålla den inne på nätter i tanke på rovdjur…vet inte om ni har åkerbruk i närheten där ni bor..kan här inte låta bli att råda er att alltid ha katten inne under slåtterarbetet på åkrarna, en av våra katter råkade väldigt illa ut på åkern för några år sedan..därför kan jag inte låta bli att nämna om detta…
Lycka till med er nya familjemedlem..och berätta så gärna sedan om hur det går…kommer säkert att bli alldeles utmärkt för er alla:-)
#3 Tack för tipset, klösbräda ska införskaffas! ;-)
Bilder kommer på måndag! Jag tycker det känns jättebra att köpa en redan vuxen katt. Känns även bra att få förbarma sig över en som behöver en ny familj. Vi "hittade till" katthemet genom artikel i Eskilstuna-Kuriren. Bra att de gör reportage! De hade (tyvärr) många katter som behöver nya hem.
Jag hälsar er också välkomna till sajten och efterlyser bilder på nykomlingen =)
Fördelen med en katthemskatt är att du ger en hemlös katt ett hem plus att genom det får en annan katt plats på hemmet. Så man räddar alltid 2 katter!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Om jag bodde som ni så skulle jag hellre bygga en stor rastgård åt katten just med tanke på slåtter och annat. Pratade senast i går med en från närmsta gård här och hon sa just att det är jättejobbigt med alla katter som springer ute på åkern när de ska slå hö för nästan varje år är det någon katt som stryker med. Katter som redan varit ute och farit illa brukar inte heller ha så stort intresse av att vara utekatter utan söker hellre tryggheten inomhus och det är ju synd om kissen ska hamna ur askan i elden så att säga.
Jag tror att man måste börja omvärdera detta med utekatter fast jag vet att många tycker att ägaren själv kan bedöma det. Men faktum är ju att även många tamkatter hamnar vilse eller råkar ut för något när de får springa fritt ute. Det är ju bara att gå in och läsa på alla kattsidor under "efterlyst" och se hur många som har bortsprungna katter. Om inte vi seriösa kattägare ens ändrar vår syn på detta så hur ska vi begära att "svensson" ska börja ta hand om sina katter?
Vill också se kort på underverket så snart som möjligt.

Vill ge dej ytterligare ett tips om en sak att skaffa. Det är en liten underbar bok, som heter Hälsoråd för katt och finns på Apoteket. Där finns inga tjusiga fotografier, utan bara enkla teckningar, men den kostar inte mer än 49:-- och den är värd pengarna många gånger om. Jag har sparat in en hel delpengar på veterinärbesök genom den.
Själv brukar jag köpa en såda och ha med till de kattägd istället för en blomma. Finns för både hund och häst också.
Dessutom håller jag med om att hålla katten inne. Ha gärna en rastgård om ni kan eller ta ut katten i sele. Jag har själv blivit av med en katt när bönderna använde slaghacken. Hon var aldrig ute på nätterna, utan på kvällen kom hon hem och satt och väntade på biltaket, eller så kröp hon in i bilen, som alltid hade en rutan öppen så att hon kunde komma in. Hon gick ut på lördagen, kom hem på kvällen som vanligt och gick ut på söndagen, men kom inte hem. Till slut fick jag acceptera att hon kommit ivägen för slaghacken, för ingen hade sett henne trots alla lappar och frågor i de olika husen.
Så håll gärna katten inne så länge som möjligt och försök ordna en rastgård.
Tips om sådant har jag för mej att det finns antinger på Spinn www.katt.nu eller Svenska Katters sida. www.katter.nu
#9 Tack för tipset om boken på apoteket, ska införskaffa den. Åkrarna runtomkring arrenderar vi ut till en bonde. Vi vet precis vilka datum han kommer med traktor+slåtter. Jag förstår att slåttern är en stor fara och jag kan planera att hålla katten inne när bonden slår åkrarna. Annars skulle jag vilja att den får vara ute ibland om den vill. Finns andra stora faror? Vi bor långt från trafikerade vägar.
Kolla under tråden: Kattsäkerhet av Ouchie, där står en del.

§11 Men vad gör du om katten bestämmer sig för att vara ute hela natten dagen före slåttern och inte kommer in innan bonden sätter igång? Jag är övertygad om att katten skulle tycka att det var lika trevligt att vara ute i en rastgård, speciellt om det är en katt som redan har farit illa ute.
Ulrika.G jag förstår dina tankar om att ha katten ute :) lär den att komma när du ropar. När han kommer när du ropar belöna detta med massor av kel och någonting gått att äta.
Om det skulle vara så att katten inte kommer hem kan ni väll be bonden att vänta lite med höet. Det sätter sig hårt på bönder att köra över en katt då de flesta är stora djurälkskare.
På landet där jag bor har vi ängar på en sida av huset och jag är alltid noga med att ha katterna inne när det är dags för bönderna att slå hö.

Välkommen hit och vad roligt att du ska skaffa en katt från katthemmet! :)
När kommer katten till dig? :)

Det är nog inte fråga om att köra över katten, snarare att klyva den på mitten eller klippa av benen på den, alternativt huvudet. Jag har en bekant som råkade ut för detta och efter det så släpper hon inte ut någon katt det kan jag lova. Om man bor på en gård så är det väl busenkelt att ordna en stor rastgård åt katten. De flesta katthem brukar dessutom kräva att man har katterna som innekatter eftersom de flesta av deras katter har levt ett hårt liv utomhus.
#16 Tack för era tankar! Jag läser och tar till mig.
Jag är naturligtvis intresserad av att göra allt för att ta hand om min nya skyddsling. #15; katten tar vi hem på måndag. *längtar*.
Jag har även andra djur på gården, nämligen en flock utegående shetlandsponnyer. Mitt tankesätt är präglat av naturlig djurhållning för bästa möjliga hälsa. Ponnyer är flock- och flyktdjur. Katter är rovdjur. Därför är det naturligt för mig att katten måste få gå ut! I bygden där jag bor finns av trivsel- och kulturella skäl en katt på varje jordbruk. Dessa katter har inspirerat mig till att vilja ha en egen! De är sociala, högfungerande nyttodjur som rör sig på ägorna och håller näbbmöss, sorkar, råttor, husmöss och liknande skadedjur i shack och på avstånd. Samtidigt är de familjemedlemmar och kelgrisar. Detta levernesätt har katterna genom århundradena haft i bygden och det fungerar även idag! Dessa katter avlivas oftast av åldersskäl och jag har sällan hört om olyckor. Jag berättade för personalen på katthemmet hur vi bor och lever och vilken miljö jag kan erbjuda katten. Personalen matchade ihop mig med en katt de upplever skulle passa in hos mig. Det känns jättebra.

§17 Jag tror att du blir en utmärkt matte till din katt oavsett hur du väljer att göra och katthemmet har säkert valt ut en katt som de vet skulle trivas med uteliv (alla gör ju inte det) och du verkar också medveten om risker och sådant så jag önskar dig lycka till med din kisse och som sagt så ser vi gärna att du lägger ut bilder på underverket här snart.

Välkommen hit. Kul att du skaffat dig en vuxen hittekatt. Alla som skaffar sig någon sådan f.d. osynlig själ är värda en applåd.
Vill tipsa dig om ett par saker. Skaffa avmaskningsmedel då kissen ska hjälpa till med djurhållningen på gården :-). Bytet kan ge mask. Sedan så bör du ha medicinen Frontline som du droppar i nacken på honom. Det förhindrar att fästingar.
Håll honom inne i ett par veckor. Lär honom att lystra på namnet. En annan sak som brukar locka fram kissarna är att skaka på en påse med torrfoder.
Förresten angående maten. Börja med samma foder som de gett på katthemmet, sedan om du vill byta så börja med att blanda ihop det stegvis. Lägg gärna ut pengar på kvalitetsfoder, då håller de sig i bättre form genom livet. Köp på djuraffärer eller hos veterinärer, inte på matbutiken.
Förstår din längtan efter gosplutten. Glöm inte att visa bilder när du kan. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag har lärt mina att lyssna på kattmatsburken…
När jag skramlar med en gaffel mot den, kommer alla katter springande…
#16 det var det jag menade… men viste inte hur jag skulle få in det i ett ord så det blev "att köra över"
Det är så läskigt att detta kan hända men det är svårt att se katter i det höga gräset.
Min pappa råkade ut för detta när han slog hö när han jobbade på en bondgård. Han fick aldrig tag i katten för att göra slut på lidandet. Han såg den i flera år efteråt hoppa runt på tre ben.
Den katten förblev skygg och hemlös.
Han mådde dåligt över detta i hela sitt liv.
Det ända man kan göra är att ta reda på vilka dagar som ängarna ska slås och hålla katterna inne.
#20 jag ropar mat eller "ska ni smaka" så kommer båda mina galoperande.
När jag hade mina ute så lärde dom sig klockan också. Dom viste att klockan 8 stängs dörren, så klockan 5 i 8 varje dag kom båda kissarna springandes för att komma in och sova :)

Välkommen hit. Visst är det bra att få en vuxen katt hem till sig.
Min Milou var 4 år när hon kom till oss från Örebro katthem

Välkommen till oss på Hittekatter i Fokus! Fint gjort att ni skaffat en hittekatt från ett katthem. Som många andra redan skrivit hjälper men två katter på det viset. Fördelen när man tar en vuxen katt från katthem är också att personalen på katthemmet kan matscha så att man får en katt som passar de egna behoven så bra som möjligt.
Bor man som ni gör på landet långt från trafik och andra faror är det naturligtvis härligt för katten att gå ute. Tyvärr är det få miljöer som idag passar att ha katter fritt utegående i. Trots detta har många utekatt då de tror att katten måste få vara ute till vilket pris som helst för att få ett fullgott liv. Det är däremot en myt som inte stämmer med verkligheten. Många katter mår betydligt bättre av att vara innekatt än att utsättas för livsfarlig trafik, katthatande människor, problem med grannarna, hundar etc. Men när man bor på landet är situationen en helt annan. För oss som inte gör det finns det andra möjligheter att ordna bra miljö åt våra katter som inhängnad balkong eller terass, fantasifull inomhusmiljö, koppelprommenader samt att ha flera katter tillsammans.
En fara som jag inte tror någon har nämnt är glykol som vi har i bilarna under vinterhalvåret. Det är livsfarligt för katten och utgör en extra fara då de gärna slickar i sig glykol om det liggar spill runt bilen. Det leder till förgifning som kan ha dödlig utgång.
Lycka nu till med Tiger! Jag är säker på att det kommer att gå jättebra! Skriv och berätta om hur det går, visa bilder och ställ gärna flera frågor. Det är det vi är till för här! :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Välkommen, säger jag också! Tänk på, att kissar kan gå långt! Dvs trafikerade vägar är aldig för långt borta. sedan, även om du bor vid en sån där enskild väg, så är det inte någon garanti för att katten ine blir påkörd. Har en granne här i närhetn, som fick sin katt överkörd på en sån liten grusväg. Sedan int att förglömma. de vilda kannibalkatterna.(Lon) Där har katten inte en chans.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Välkommen hit och jag blir också glad över att du valt en hittekatt och jag önskar lycka till med honom.
Under de år vi haft katter så lät vi dem vara ute fritt ute på dagarna när vi bodde på landet men de var alltid inne på natten. Med maximal otur så förlorade vi vår älskade Sessan till en räv eller grävling och det är något jag inte kan förlåta mig själv. Efter det så har det blivit innekatter med innätade altaner som skall utökas med rastgårdar vart efter.
Glädjande nog så trivs katterna utmärkt fast de inte får gå ut i frihet och de har blivit både keligare och mer lekfulla än tidigare.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Vilken fin katt! Jag älskar tigrerade hankatter!
Men oj, vad han är fin! =)

Åh va fin han är, han är lik min Rasmus… Han verkar stortrivas redan. Han känner att han fått ett eget hem. Min dotters katt Olga kommer oxå från Eskilstuna katthem…… eftersom vi oxå bor i E-tuna……

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Han är så vacker! Påminner lite om min ögonsten Biff! :)
Varmt välkommen hit och rosor till dej som tar dej an vackra Tiger! :)

Vad fin han är Tiger! Han påminner mycket om en katt från Skåne som jag hjälpte till att placera om för så där 5-6 år sedan. Samma uttryck i ögonen och samma teckning.

Grattis till den vackre nya familjemedlemmen! Så roligt att han redan funnit sig så bra hos er…
#23…helt underbar kisse du också har..gillar den rara teckningen runt nosen..:-)
#27 Vilken go katt han är Tiger! :) Härligt att höra att han redan stormtrivs. Annars är det vanligt att de är lite reserverade första dagarna. Han känner helt klart att han kommit till ett riktigt drömhem.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"