Risk med kastrering?
Vad finns det för risker med att kastrera en hon katt egentligen?
Min svärmor hade tänkt kastrera sin hona men vart avskräckt då veterinären hon pratade med sa nått om ifall katten överlever operationen…
Hur stor är risken att katten inte överlever?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det var en underlig veterinär! Normalt sett ska det inte vara några risker med en vanlig kastrering. Men den veterinären verkar inte kunna sin sak om han gav en sådan kommentar. Kastrering av både hon- och hankatter är en rutinåtgärd som alla veterinärer ska klara. Mitt råd till din svärmor är att byta veterinär.
Det är bara om katten är mycket medtagen, lider av svårare sjukdomar eller likande som det kan vara risker med kastrering. Det är i jämföreles mycket större risk för komplikationer för en honkatt som är dräktig och föder en kull kattungar. Desstuom är det mycket slitsamt. Hankatter som är okastrerade löper stor risk att skadas i slagsmål och att råka ut för andra tråkigheter pga sitt beteende. Kastrering är med andra ord besparande för katten som lever ett sunt och lyckligare liv när den blivit kastrerad.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Håller med Lena knepig veterinär
…..
Byt till en veterinär som kan sin sak……………………..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Veterinären ska kolla kissen innan den sövs, lyssna på hjärta och lungor. Samt allmän hälsokoll. Ytterst, ytterst sällan händer något. Det är sövningen och inte ingreppet som är det känsliga. Men som sagt, så sällan. En annan veterinär ska nog dras in i det hela istället. Håller med Lena i alla hennes kommentarer. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

jag har sagt samma sak till henne som ni sagt nu. Har som sagt jobbat hos en veterinär förut och jag har bara vart med om att en katt har dött vid kastrering och då var det pga att hon hade livmoderinflamation som hade gått för långt så hon hade inte klarat sig mer än kanske 1 dygn till men vi ville iaf ge det en liten chans men hon var för dålig för att klara det.
Svärmors katt är en fullt frisk innekatt som aldrig vart sjuk och jag håller på att övertala henne att gå till en annan veterinär och kastrera just för att förebygga livmoderinflamation och juvertumörer.
_**/Mvh Anne

Byt veternär,,,, har jag gjort,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jag ringde idag till samma veterinär och fråga om kastrerings pris osv men då sa dom iaf inget om nån dödsrisk.
_**/Mvh Anne

bara det är en KOMETENT veterinär så vet jag inga risker,, kolla bara så att de väger katten innan så att de ger rätt dos sömnmedicin! min kisse sket de i o väga, bedömde på utseendet vikten, blev så fel, då hon är en jätteliten tjej med MYCKET päls, de fick ge henne motgifft för att väcka henne,,, men som sagt, se till att de väger henne så skall det gå bra…
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

En kompis katt hade blåsljud på hjärtat då villeveterinären inte kastrera. Men det är enda fallet jag känner till

Låter mycket märkligt detta..kan inte annat än att råda dej att byta veterinär

det finns alltid en viss risk för komplikationer, varje operation har det.
Se till att katten inte löper vid kastreringen, då det isåfall finns större risk för blödningar. Är katten frisk klarar den sig säkert utan problem.
/Miranda

Är du säker på att det inte är din svärmor som hittar på detta om att veterinären har sagt så för att hon egentligen inte vill kastrera sin katt? Eller så kanske hon har frågat vad det är för risker och blivit upplyst om att det alltid är en risk vid sövning och sen kan hon ha förstorat upp det. En tanke bara…..
Precis mi tanke också, Gubben. Bra ursäkt, eller hur? Känner igen det från en annan kattsamlare här. Det är bara det, att skon klämmer i plånboken, ingen annan stans!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Näe jag vet att svärmor inte hittar på eftersom hon verkligen inte kan ljuga.
_**/Mvh Anne
Som andra redan skrivit är det narkosen som är den stora risken i sammanhanget. Det är framförallt om kattens allmänstillstånd är nedsatt pga sjukdomar eller liknande. Det är därför veterinären alltid ska göra en undersökning först.
Vid kastrering av honkatt finns det en skonsammare metod som brukar kallas titthålsmetoden. Det blir bara ett operationssår som är ca 2 cm stort och som sys med ett stygn. Honkatten behöver inte använda tratt och slipper de obehag som ett större operationssår innebär. Dock är det inte alla veterinärer som utför denna metod, eftersom den kräver specialutbildning utomlands. Ett gott råd är därför att ringa runt till veterinärerna i området och fråga om de utför denna metod. Jag kan verkligen rekommendera titthålsmetoden, det är stor skillnad mot en sedvanlig kastrering av honkatt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"