Mjau Zedong
Skriver av från Skaratidningen:
Kinesiska internetaktivister räddade häromdagen 840 katter från att bli flådda och serverade på restauranger i Kanton. Djurvännen Huo Puyangs svärdotter letade efter ett bortsprunget hjusdjur när hon av en slump såg vad som fanns i ett par lastbilar på en parkeringsplats i Shanghai: flera kartonger fyllda med katter. Svärdottern slog larm till Huo Puyang, som i sin tur skickade vidare budskapet på internet. Och snart samlades ett 30-tal kattvänner för att frita de fyrfota krabaterna. "Det var en otäck syn. Dräktiga kattmammor och kattungar i lådor. En del hade dött och stank. Andra hade bitit varandra", säger Huo: Polis tillkallades också, och efter långrandigt tjafsande beslutades att djurvännerna skulle få köpa katterna, för motsvarande drygt 10 000 kronor för alla 840. Katt heter för övrigt "mao" på kinesiska. /TT-Reuters
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
fyf*an va hemskt! Hur kan man behandla djur på detta sättet?!
Skönt att dom kunde köpa alla katterna men vad händer med dom nu? Vart kan man plasera 840 katter?!
hur många djur lider på detta sättet i världen? Jag vill inte ens tänka på det…
Men det känns skönt att det finns djuraktivister också i Kina.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

man känner inte för att åka till kina. när dom behandlar djuren så illa. dom brukar servera katter på resturangerna, där dom kallas för liten tiger

Skönt att veta att de arbetar för katternas väl där också. Och de har ännu svårare än vi då det inte är ett demokratiskt land. //Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Det finns tyvärr mycket rykten om Kina och kinesernas förkärlek för att äta katt och hund. Svårt för oss att förstå att man kan äta katter och hundar. Det största problemen är sättet som djuren hanteras på. I Nederländerna går det rykten om att kineser fångar lösgående katter och använder till mat. Vet dock inte hur mycket sanning det ligger bakom.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

För att dom fångar och flår levande katter. 840 levande katter i kartoner på en lastbil?
Usch va ledsen och förtvilad jag känner mig
För att det finns katträddare även i Kina…..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Usch! Vad som än hände med de kkissarna som räddades, så är det i alla fall bättre än det öde som väntade dem… Håller med, inte ett land jag har tankar att beöka i alla fall!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vi är inte så mycket bättre här i Europa med långa, överfulla djurtransporter där stackrarna trampar ner varandra och saknar mat och vatten. Det är ingen skillnad på att äta katt och att äta gris, så just bara det är ingen anledning till att bojkotta Kina. Dock är det en mycket ruggig situation för djur i Kina. De har inte något skydd direkt. Jag ska skona er från en fruktansvärd video som Jonas drog ned förut. Kan dock säga att den innehöll katter och hundar som flåddes levande, samt vars huvuden blev trampade på och krossade när de levde. Jag kunde inte titta med hörde ljuden och Jonas gråt.
Jag ska nog i varje fall åka till Kina någon gång. Har ett visst arv därifrån. Min mormor växte upp i Kina när hennes pappa jobbade som geolog där och utforskade landets förhistoria. Han fick behålla hälften av fynden därifrån och startade ett museum i Stockholm. Någon på forumet kanske t.o.m. varit där? Östasiatiska museet på Skeppsholmen. Inte så jättespännande kanske med de gamla krukorna :) Men tufft egentligen.