Kan Arne äta detta?
Vill ha svar så fort någon kan om detta. Arenär som bekant svag i njurarna och går på Hill´s K/D. Detta foder, mjuk, köpte jag till flickorna och de gillar det skarpt. (bävern är slut) Det heter Kitty champion och kommer från www.sjobogarden.se Här nedan så har jag skrivit ner innehållsförteckningen. Döm om min förvåning, när Arne ville äta av det! Det hade underlättat en hel del, om han kunde äta det ibland i alla fall. Som det är nu, så kan jag knappt åka hemifrån överhuvudtaget, då han är en småätare….
Lax o räkor
Kött o köttbiprodukter min 5%lax, 5%räkor mineraler, socker
Näringsgaranti:
Fuktighet82% råprotein9,5%, råfett4,5% råaska2,5%, vättråd0,4% Fodertillsatser vitamin e(tokoferol)15mg7kg Vitamin D3 250 IE/kg, koppar(kopparsulfat) 1 mgKG
Ox o kalv
Kött o köttbiprodukter min 5%ox 5%kalv mineraler, socker
Näringsgaranti:
Fuktighet82% råprotein9,5%, råfett4,5% råaska2,5%, vättråd0,4% Fodertillsatser vitamin e(tokoferol)15mg7kg Vitamin D3 250 IE/kg, koppar(kopparsulfat) 1 mgKG
Lamm o lever
Kött o köttbiprodukter min 5%lamm, 5%lever mineraler, socker
Näringsgaranti:
Fuktighet83% råprotein 8%, råfett4,5% råaska2,5%, vättråd0,4% Fodertillsatser vitamin e(tokoferol)15mg7kg Vitamin D3 250 IE/kg, koppar(kopparsulfat) 1 mgKG
Kyckling o lever
Kött o köttbiprodukter min 5% kyckling, 5%lever mineraler, socker
Näringsgaranti:
Fuktighet82% råprotein9,5%, råfett4,5% råaska2,5%, vättråd0,4% Fodertillsatser vitamin e(tokoferol)15mg7kg Vitamin D3250 IE/kg, koppar(kopparsulfat) 1 mgKG
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
puttar upp
Inte en susning om det .
Jenna
puttar upp mera
Varför jag vill ha svar snabbt, är för att konsum säljer till ett superbra pris just nu. 8 burkar för 29 kr. Så i så fall, så hamstrar jag.

Räkor innehåller för mycket salter för honom och jag tror öht att det är för mycket protein så jag skulle inte chansa. Men jag tycker att du ska fråga en veterinär om det men jag skulle inte tro att det är någon bra mat för en njursjuk katt och det är ju dumt att chansa med hans hälsa.
Jo, men om man kollar på proteinhalten i Hill´s mjukmat, vad står den i proportion till lamm och lever som fanns här med proteinhalt på 8%? De andra kunde ju flickorna äta.

Jag vill inte heller uttala mig om detta så, tycker det är svårt då jag aldrig haft detta felet på någon av mina här hemma. Men jag ve att förhindra njursten o andra problem med njurar ska man ge dem mjukmat istället för massa torrfoder. Jag ger mina mkt mjukmat men har alltid torrfoder hemma och framme
Ja, problemet är, att Arne inte gillar vanligt mjukfoder. Så därför så har det varit så bekvämt med viltrisotton, för den har han inte tittat åt ens. Hills mjukmat K/D sprang han och gömde sig när jag fösökte servera. Det andra problemet var ju att de andra inte får äta hans kulor, så man kan liksom inte vara hemifrån någon längre stund. Är vi borta båda två t ex 6-7 timmar på dagen, så äter han inte tillräckligt helt enkelt. Men hur som helst, så har jag mailat mitt inlägg till min vet, så får vi höra.
Kollade Hill´s hemsida. Proteinhalten i deras kd mjukismat är t om högre än i lamm och levervarianten här.

Fast det handlar nog inte bara om proteinhalten utan om balansen mellan olika ämnen och om salter och mineraler och sånt. Vänta du tills veterinären svarar. Har du kollat på Matildas kokbok? Där finns ju recept man kan laga själv till njursjuka katter.
Ja , jag har den bland mina favoriter. Men det verkar så himla jobbigt, ärligt talat. Sen så är det faktiskt första gången, som Arne visat intresse för mjukiskäk. Flickornas matildaliknande mat fnyser han ju bara åt.
JAg hade inte tänkt att det skulle vara något permanent, utan bara något, som fick oss att få nattro och kunna åka bort en heldag, både Janne och jag, vilket inte går numera.

Fråga veterinären om det är OK att ge det någon gång ibland.
Ja,för flickorna gillade det verkligen. Inte så fett heller, med tanke på lilla runda Esther
Puttar upp för nytillkomna….
Puutar upp….
Fick svar från min vet!
Hej, Det går helt sikkert bra,det som skal være lavt i innhold er fosfor,protein og salt nivået. Det er positivt med bløtfoder pga høyt væskeinnhold. Mvh Gry ----- Original Message ----- From: "Gunilla Hallgren" <gunilla@katter.nu> To: <timberlid@stromstad-djurklinik.se> Sent: Monday
"Gunilla Hallgren" <gunilla@katter.nu> To: <timberlid@stromstad-djurklinik.se> Sent: Monday, July 02, 2007 4:37 PM Subject: Går detta?
July 02, 2007 4:37 PM Subject: Går detta?
Puttar upp
Puttar upp en gång till, så alla kan se vad veten säger. Så nu ska jag hamstra på mig. Fast även köpa några burkar Hill´s K/D, vanlig, alltså inte chunky bits i gravy sauce. För det är just den varianten Arne inte gillar. alla de där frikadellvarianterna avskyr han, eller rättare sagt, gottar i sig såsen och lämnar bullarna

OK fast med en dåres envishet så hävdar jag att veterinärer inte alltid är särskilt pålästa när det gäller katters näringsbehov och dessutom kan jag inte se i det du skrev något alls om fosforhalten och vad proteinet beträffar så är inte 9,5% särskilt lågt. I Mjau är proteinhalten 9-10,5 och det är den mest proteinrika burkmaten som finns i affärerna så 9,5% är i själva verket ganska högt.
Du har helt rätt, Gubben, men kolla denna: Nu tänkte jag INTE att han enbart skulle få detta foder, utan bara som komplettering på natten, te x. Hans kinkighet när det gäller mat vet väl ni alla om. Och detta var otroligt, att han ville äta detta! kollade du på lamm o levervarianten, så var den t om proteinfattigare än Hill`s! Alltså, inget allomfattande foder, utan bara så att vi kanske kunde få sova hel natt eller kanske kunna åka bort på en heldagsutflykt någon gång. Skall ner till veten och köpa några burkar Hill´s K/D också, den vanliga varianten inte köttiga bitar i sås, för det är blähurkpruttefy, säger Arne
http://www.hillspet.com/media/WEURG/product/prodKeyPDF/en/PD_FL_C_d_kd_o_O_n_o_WEURG_prodKey_en.pdf

Om jag var du så skulle jag gå in på Spinn och rådfråga Matilda för hon har koll på det senaste i den här vägen. Du är väl medlem där också väl? Sen beror det ju lite på hur dåliga värden Arne har på sina njurar också.
gubben värden kommer här i bifogad fil

Gunilla, vilket värde är det som är njurvärdet?
Rasmus hade 79 och det var lite förhöjt sa dom, borde ej var över 49 tror jag. Nu undrara jag hur högt Arnes njurvärde är? Så att jag har nåt att jämföra med.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Det är Urea och Kreatinin som de har tittat på i Arnes fall och hans värden visar på lite för högt men inte så väldigt högt. Det är lite olika vad veterinärerna tittar på verkar det som. Arnes värden är ju inte alarmerande på något sätt om man betänker att Nisses njurvärde som skulle vara högst 170 låg på drygt 1100 när han hade njursvikt. Vad de menar med 49 på Rasmus har jag däremot ingen aning om. Det är alltid bra att be att få en labrapport när man har tagit blodprov så man har något att jämföra med och kolla själv (även när det gäller ens egna blodprov).
Fick svar från Matilda i två omgångar hittillls. Med hennes medgivande publicerar jag dem i denna tråd……Börja läsa bakifrån, alltså nerifrån….
Hejsan! Vilket lyx med vilt! Jag bodde hos mamma med mina katter en sommar och då fick de mest älgkött och de var helt lyriska över det, katterna. Vet du ungefär hur mycket äggskal du tillsätter till din mat? Äggskal ger ungefär 36-37% elementärt kalcium så till 1,5 kg kött behöver du tillsätta minst 3,75 g kalcium för att det ska bli en korrekt balans mellan fosfor och kalcium. Det innebär att du måste tillsätta minst 10 g äggskal för att en bra balans ska uppnås. Blir det svårt att tillsätta så mycket äggskal kan du komplettera med kalciumkarbonat, finns att köpa (Kalcipos utan D-vitamin) på Apoteket. Jag vågar inte säga hur mycket Link du bör ge din katt, men jag ska kolla med en veterinär jag har kontakt med. Med regelbunden uppvätskning menar jag att ge vätska subkutant, men dricker katten mycket på egen hand är det nog inte nödvändigt. Du får gärna lägga upp mina svar på Hittekatter i Fokus. MVH/Matilda Den 2007-07-06 skrev Gunilla Hallgren gunilla.hallgren@telia.com:
Tack snälla du för snabbt svar! Här i huset brukar jag utfodra med vilt, dvs, sådant köt, som vi inte vill ha, lite "slittror" som vi säger här uppe. Det är alltså sådant kött som är skottskadat,blodigt, segt och kanske med benflisor i. Det blir en ganska stor mängd sådant när man styckar älg. Sedan så har vi så länge det var tillåtet, tagit bäver och det har varit poppis bland flickorna, som inte har speciella krav. Då tar jag och kokar ca 1,5 kg kött, mal det och kokar om med 0,5 l ris och 1 l vatten. Sedan så kokar jag med två, tre morötter rivna , de gillar det. Ovanpå det så strör jag malt äggskal från höns, som enbart har gått på vegetabiliskt foder. En liten, liten skvätt rapsolja ibland, men inte alltid. Den maten har tjejerna gillat men inte kräsne Arne. Ditt tips nedan låter bra, det där med Link. Hur mycket? Han väger ca 4-4,5 kg. Regelbunden uppvätskning, hur menar du då? Har en sån där Catit vattenfontän åt kisarna och märker att det dricks mycket mer än med vanlig vattenskål, så det var verkligen inte bortkastade pengar. Dessutom så är den faktiskt rätt snygg att se på! Har du något emot, att jag lägger ut ditt svar på Hittekatter i Fokus? Givetvis så väntar jag på OK från dig!
Hejsan
Har kikat lite på labresultaten, jag är inte veterinär men tycker väl att värdena ser rätt OK ut ändå. Det hade kunnat vara mycket värre. Du kan nog ge Arne alla dessa foder, men då bör du även ge honom fosforbindande medicin, det kan din veterinär förhoppninvsvis hjälpa dig med. Det som är farligt för Arne är mycket fosfor och tyvärr innehåller kött mycket fosfor. Ett problem är dock att han behöver protein vilket innebär kött och därmed en hel del fosfor, men det kan man lösa genom att ge fosforbindare tex. aluminiumhydroxid (tex. Link som säljs receptfritt på Apoteket) eller kalciumacetat. I USA har man framgångsrikt behandlat njursjuka katter med fosforbindare, vanlig kattmat (dvs. inte specialmat för njursjuka katter) och regelbunden uppvätskning. Den behandlingsmetoden verkar faktiskt vara bättre än att bara behandla med specialkost och alternativ steroider, som man gör i Sverige. Ta denna diskussion med veterinären. Veterinären kan säkert vara motvillig
Recepten för njursjuka katter som finns på min hemsida går mycket väl att ge under sommaren, du kan koka köttet om du är orolig för bakterier. Tillagar du köttet blir inte den hemgjorda maten mer riskabel än burkmat. Jag skulle nog rekommendera att göra egen mat före burkmat eftersom du då vet att proteinet du ger är av hög kvalité (om du tex. ger kyckling eller kalkon) och det är jätteviktigt för njursjuka katter. Med hög kvalité menar jag protein som är lättsmält och som katten kan tillgodogöra sig väl. Ju högre kvalité det är på proteinet, ju färre slaggprodukter bildas som njurarna måste ta hand om.
Hoppas detta var till någon hjälp. Lycka till med Arne!
MatildaHej!
Gubben gav mig rådet att kontakta dig i denna fråga. Arne är en kisse, min, som är lite svag i njurarna. Bifogar fil med labtestet. Om du läser detta nedan för, vad är din åsikt? Jag jämförde lamm lever varianten med Hill´s Mjukfoder, K/d och då var t o m detta lägre. Problemet är, att jag har tre katter och som det är nu, så kan jag inte ha mat framme, utan får ge dem vid bestämda tider, vilket gör att vi aldrig kan vara borta en hel dag, te x. Arne är tyvärr inte en sån katt som äter mer bara för att vi varit borta, han ä superkinkig med maten. Har din kokbok ilagd på favoriter, men just nu på sommaren så vill jag inte gärna ha egen mat för jag är rädd att det blir skämt. Har råkat ut en gång för att kissarna har fått i sig kolibakterier av mat som kanske stått lite för länge och det vill jag inte vara med om igen. det var därför, jag blev så glad och snopen, att han ville ha den här maten. Ok, han får den inte, han äter sina trista specialkulor, men just tanken att kunna få sova en hel natt…..
Gunilla HAllgren

Kanon! Matilda är en klippa när det gäller näringslära för katter, hon är rent otroligt kunnig så jag tycker du ska följa hennes råd och prata med veterinären om det där tillskottet så kanske du kan slippa specialfodret helt och hållet.
Svar igen….
Hej igen Nu har jag fått svar angående dosering av aluminiumhydroxid. Hur man doserar beror på hur höga fosforvärden katten har. Av vad jag kan se kollade inte veterinären fosforvärdena på din Arne. Lägsta dosen som ges är 50 mg/kg, medelhög dos är 100 mg/kg och högsta dosen är 200 mg/kg. Rimligtvis bör du kunna sätta Arne på lägsta dos, men det bästa är ju om din veterinär kan kolla hans fosforvärden. Det finns jättemycket bra information om njursjukdom hos katt på denna hemsida: http://felinecrf.org/treatments.htm#binder_dosage allt är dock på engelska. MVH/Matilda

§26 En liten parentes: Matilda har ingen aning om vem Gubben är, däremot vet hon vad jag heter IRL 
Hihi, jag har micklat i texten HÄR bara…..Tror du jag röjer dig här va?