De sjuttons gäng!
Har skrivit om detta i vårt eget forum men berättar här också!
Under helgen fick vi ett akutlarm om ett stort antal kattungar som hittats i en by i Norrbotten. Vi åkte dit och fann 17 ungar i åldrarna 5-7 veckor. Förhållandena där och kattungarnas skick var sådant att vi blev tvungna att akut ta dem därifrån. Vi såg två mammor som sprang iväg när vi kom så några ungar blev kvar för att inte mammorna ska få mjölkstockning. Givetvis SKA mammorna och resterande ungar tas in så fort som det bara går. Vi har en spanare där som kommer att kontakta oss omedelbart när de lockat till sig mammorna och de kattungar som är kvar. Som tur är så är katterna är inte såå skygga att man behöver använda fälla. Antagligen är det okastrerade honor som vandrat. Antalet katter hade ökat dramatiskt då flera av ungarna var honor. Kattkolonistarten var inte långt borta. Kattungarna var ganska uttorkade och slöa, varför vi genast tog dem därifrån. Vi vätskade upp dem, matade och rengjorde dem lite.
Ungarna är nu utplacerade i tre olika stödhem där de får sällskap av vuxna katter, om än inte deras mammor, just nu. Så fort mammorna är infångade kommer de att föras till ungarna. Enligt vår spanare, som själv har katter, verkar kattungarna ha levt allihop tillsammans och blivit omhändertagna huller om buller av mammorna. De som hittat katterna har haft uppsikt över dem ett tag men visste inte att vi fanns förrän vi var i tidningen i slutet av förra veckan. Då dessa ungar uppenbart är hemlösa hittekatter har styrelsen tagit ett preliminärt beslut på att ta in dem i föreningen. Självklart är katterna anmälda till polisen.
Och en liten uppdatering är att två av mammorna och en unge till är inne och i stödhemmen. En unge och en mamma kvar som matas och sköts av de som först upptäckte dem. Vi försöker fånga in dem också. Mammorna är jätteduktiga och rena mjölkfabriker! Skickar med en liten bild som Cammo tog…

Suveränt jobbat! Och vilka söta kattungar!!! :)
Underbart att media ändå har denna efekt. Underbart att människor uppmärksammar katter och försöker hjälpa. Underbart att ni har fått in katterna och hjälper dom!
Underbart att du evangeline vill dela med dig av historien!
Visst ä r det fantastiskt när man kan få lite respons om nånting som inte handlar om världspolitik eller sport?? Skämt åsido, också intressant att läsa, men ändå…
Artiklar i tidningen dyker upp om dessa också inom kort!
www.nsd.se och www.kuriren.nu om någon vill kika!

Är det dessa katter man kunde läsa om i Kuriren 30/6?
Vi blev kontaktade sista juni och var dit första juli. Som jag skrev ovan så kommer det artiklar i tidningarna om dem snart. Fick bekräftelse idag av både NSD och Kuriren. Jag har skickat dem en bild på kattungarna också. Hoppas bara att den inte är för suddig.

Vilken fin bild, som om kattungen viskar något till den andre
! Bra, att ni kunde stoppar en kattkoloni innan det blev prat om avskjutning!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ett jättebra jobb som ni har gjort. Man kan väl nästan säga att det redan var en kattkoloni om det var så många som 17 kattungar. Och tänk hur många det hade blivit om det gått ett halvår till. Ungarna är söta som socker så som alla kattungar är.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=64440&arkiv=False&city=14
Här är artikeln i NSD idag! Det kommer en mer omfattande artikel i Kuriren senare, förhoppningsvis med bilder.
Heja tidningarna!!!
Helen

Jättebra jobbat! Så många katter. tur att ni fått in dom nu, innan de blir ännu fler. Söta är dom oxå!

Det jag nu hoppas är att fler kan ställa upp och hjälpa tack vare tidningarna.Bilder på kattungarna är förstås bra dragplåster men jag hoppas det dyker upp folk som vill och kan hjälpa de vuxna katterna också som stödhem eller permanenta hem (om det nu inte visar sig att katterna redan har ett hem någonstans).
Jag tycker nog också att det redan var en liten koloni på 20-21 katter,skönt att de kom in innan de blev fler.

*vill ha* haha, dom är ju ur söta. Jag törs inte komma och titta på dom igen:). Hoppas allt blir bra nu med dom.

Jättebra jobbat! Ni måste berätta hur det går för dem!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Idag är missarna i Kuriren! Dels på framsidan och sen en halv sida inne i tidningen.
Å…mamma hjälp….jag blev just uppringd av EXPRESSEN!!!!
*hoppar som en galning i köket*
Det hamnar i nättidningen inom kort!!
Självklart ska även de vuxna katterna få all den hjälp och uppmärksamhet de så väl förtjänar!!

Wow, vad skoj!! Ska spana in Expressen senare!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

WOW! Bra jobbat Kattakuten! Jättebra att det skrivs så mycket som möjligt i tidningarna så att allmännheten får upp ögonen för hur viktigt det är att kastrera sina katter…….
Blommor i massor till er….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
http://www.expressen.se/nyheter/1.751906/utsvultna-kattungar-lamnades-att-do
Länken….det diskuteras nedanför den såg jag just….artikeln är ju en aning dramatiserad, men budskapet går förhoppningsvis fram ändå!
Jag är så glad och tacksam för den uppmärksamhet det här problemet får!
Var nyss in och kikade på Expressen…vilken debatt det har blivit! Tre sidor med inlägg…mycket som är väldigt bra!
vissa människor gör mig så förbannad… förstår inte hur dom tänker *grr* men som du sa.. mycket bra också :D
I dag har småttingarna hos oss fått bada! Nu luktar det mycket trevligare om dem! Flera personer har hört av sig och vill hjälpa till. Känns fantastiskt!